سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پس از ایسنا، ایلنا هم اقدام به خبرسازی دروغ کرد

پس از ایسنا، ایلنا هم اقدام به خبرسازی دروغ کرد

گرچه پس از گذشت ساعاتی از انتشار مطلب، ایلنا به صورت چراغ خاموش، مطلب مذکور را از خروجی سایتش حذف کرد. اما ناگفته نماند که اطلاعیه دفتر دادستانی کل کشور در واکنش به خبرسازی ایلنا، در حذف مطلب مورد بحث بی تأثیر نبوده است.

هفته گذشته همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردم نسبت به افزایش ناگهانی نرخ بنزین، خبرگزاری دولتی ایسنا در مطلبی با عنوان «تصمیم نظام»، طرح افزایش نرخ بنزین را متوجه همه سران قوا و حتی رهبرانقلاب دانست. ایسنا با تهیه مطلب مذکور، به دنبال آن بود که از دولت رفع مسئولیت کند.

پس از ایسنا، اینبار نوبت به ایلنا رسیده است که برای رفع مسئولیت از روی دوش روحانی و دولت، به میدان بیاید.

خبرگزاری ایلنا، در گزارشی تحت عنوان «جزئیات جدید از جلسه سران قوا درباره نرخ بنزین»، مدعی شده است که نظر حسن روحانی برای نرخ جدید بنزین 1200 تومان بوده و کسی که پیشنهاد قیمت 1500 تومانی برای بنزین را داده است، رئیس دستگاه قضا می‌باشد.

در گزارش این خبرگزاری که از جمله حامیان دولت است، آمده بود: «یک منبع آگاه در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا دولت اقدام به افزایش قیمت بنزین به هزار و ۵۰۰ تومان کرد و آن را روی نرخ هزار تومان ثابت نگه نداشت، گفت: در جلسه سران قوا روحانی نظرش بر نرخ هزار و ۲۰۰ تومان بود که رئیسی با آن مخالفت کرد…رئیس‌جمهور معتقد بود که افزایش بنزین باید تدریجی صورت گیرد تا فشار کمتری به اقشار ضعیف جامعه وارد شود، اما رئیس قوه قضائیه در آن جلسه تاکید داشته که با توجه به اینکه ۴ ماه بیشتر تا پایان سال نمانده افزایش دوباره نرخ بنزین بعد از این مدت، منطقی نیست و بهتر است این مبلغ در همین زمان و به یکباره اضافه شود.»

همچنین سردبیر این خبرگزاری در حساب توییتری خود به این موضوع پرداخته و آیت‌الله رئیسی را پیشنهاد دهنده نرخ 1500 تومانی برای بنزین دانسته بود.

گرچه پس از گذشت ساعاتی از انتشار مطلب، ایلنا به صورت چراغ خاموش، مطلب مذکور را از خروجی سایتش حذف کرد. اما ناگفته نماند که اطلاعیه دفتر دادستانی کل کشور در واکنش به خبرسازی ایلنا، در حذف مطلب مورد بحث بی تأثیر نبوده است.

دفتر دادستانی کل کشور (حجت الاسلام و المسلمین منتظری یکی از اعضای شورای هماهنگی سران قوا می باشد) در واکنش به خبر ایلنا طی اطلاعیه ای ضمن کذب محض خواندن اساس ادعای مطرح شده اعلام کرده است: اگر این منبع آگاه به صورتجلسه مورخ 1398/07/17 که از طرف دفتر رییس جمهور تنظیم شده است دسترسی داشت چنین خبر کذبی را منتشر نمی کرد.

همچنین رجانیوز نیز هفته گذشته در  گزارشی نوشته بود: «شنیده‌ها حاکی از این مساله است که آیت الله رئیسی در نامه‌ای قبل از اجرای اصلاح قیمت سوخت نسبت به چگونگی اجرای این طرح نگرانی های خود را به رئیس جمهور رسانده است.»

تکذیب خبر دولتی‌ها توسط نمایندگان مجلس

از سوی دیگر، برخی منابع می‌گویند آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه در جلسه مربوط به تصمیم‌گیری درباره بنزین به صورت مشروط با این طرح موافقت کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در همین رابطه گفته است: «بر اساس شنیده‌ها رئیس قوه قضائیه رسما با دولت مکاتبه کرده و اعلام کرده است که پیش از افزایش قیمت باید تمهیدات رسانه‌ای برای اقناع سازی افکار عمومی انجام شود و با مردم صحبت شود تا مردم مطلع باشند.»

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در گفتگو با مهر با اشاره به جزئیات جلسه سران قوا درباره سهمیه بندی بنزین گفت: «بنده از منابع موثق اطلاع دارم که آیت‌الله رئیسی زیر صورت جلسه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت و تعیین میزان بنزین را به صورت مشروط امضا کرده است.»

دولت و رسانه‌هایش در فرار از پاسخگویی ید طولایی دارند. گویا کار ویژه رسانه های وابسته به دولت این است که هرکجا نیاز به پاسخگویی دولت در قبال عملکردش باشد و یا آبروی نداشته دولت در نزد مردم در خطر باشد، وارد میدان شده و با متهم کردن دیگران، این بار سنگین را از دوش دولت بردارند. بعنوان مثال در ماجرای تحمیل برجام و پس از آنکه مشخص شد دستاورد این عقب نشینی در برابر دشمن برای کشور نزدیک به صفر است، دولتمردان آن را به عنوان «تصمیم نظام» معرفی کرده و از پاسخگویی در این باره فرار کردند.

گفتنی است که این اتهام زنی‌ها به آیت‌الله رئیسی ریشه در دشمنی و لجاجت دولت و به تبع رسانه‌هایش با دستگاه قضا دارد و نمود عینی آن را می‌توان در سخنانی که روحانی در یزد علیه قوه قضائیه ایراد کرد، یافت.

دشمنی رئیس‌جمهور با آیت‌الله رئیسی از زمانی آغاز شد که قوه قضائیه حسین فریدون(برادر رئیس‌جمهور) را به جرم فساد اقتصادی بازدداشت و محاکمه کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران توسط دولت سیزدهم

دو سال فعالیت دولت سیزدهم

تحریف و تقطیع صحبت‌های رئیس‌جمهور برای حمله به دولت

رسانه خبری کذاب انتخاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.