سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون /  منطق مواجهه رهبری با طرح مديريت مصرف سوخت

 منطق مواجهه رهبری با طرح مديريت مصرف سوخت

 

بيانات رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه‌ ی درس خارج فقه با سوالاتی پيرامون چرايی حمايت از اجرای طرح مديريت مصرف سوخت که به تصويب سران سه قوه رسيده است، همراه گرديده است. در مورد منطق کلام رهبری می‌توان به نکات زير توجه نمود:

1️⃣ پرهيز از يکه تازی
جايگاه ولايت فقيه در نظام اسلامی جايگاه يکه تازی و خودکامگی نيست. در جمهوری اسلامی با تقسيم کار امور کشور بين قوای سه گانه، رهبری در جايگاه نظارت بر روندهای کلان کشور قرار دارد تا جهت‌گيری کلی حرکت کشور از ريل انقلاب خارج نشود. ايشان تا آنجا که ممکن است در طول سه دهه اخير تلاش نموده‌اند تا در امور قوای سه گانه کشور دخالت ننمايد، مگر آنجا که تصميمی در مخالفت آشکار با خطوط قرمز نظام ، منافع ملی و مصالح ملت باشد.

2️⃣ قانونگرایی : رهبر جامعه اسلامی خود بزرگترين مراقب و حامی نظام اسلامی است، لذا حمايت از قانون، نهادهای قانونی و روندهای قانونی را وظيفه خود می‌داند و بر آن تاکيد دارند. تصميم فوق نيز برآمده از روندی قانونی است که حمايت از آن بر رهبری فرض خواهد بود.

3️⃣ اعتماد به مسئولين نظام
بنای حمايت رهبری از طرح فوق را بايد در اين تعبير ايشان مشاهده نمود که فرمودند: «وقتی يک چيزی مصوبه‌ ی سران کشور هست، آدم بايد با چشم خوش‌بينی به او نگاه کند» اين حرف بدون شک حرف قابل دفاعی است، چرا که در هر نظام سياسی، نظم موجود مبتني بر اعتماد مسئولين و همکاران شکل گرفته است. اگر قرار باشد در راس هر نظام سياسی اختلافات جدی تا آنجا باشد که تبديل به شکل‌گيری ديوار بلند بی اعتماد گردد، بدون شک چنين نظامی نخواهد توانست هويت و اقتدار خود را حذف کرده و خيلی زود دچار ضعف و زوال خواهد شد.
🔹 دقت در تعابير رهبری در خصوص “عدم صاحبنظر بودن در این قضایا” به خوبی حکايت از آن دارد که حمايت از تصميم اتخاذ شده نه از آن جهت است که با نظر کارشناسي رهبری تطبيق دارد، بلکه از آن رو است که رهبری به مسئولين کشور اعتماد دارند. همان اعتمادی که لازمه حکمرانی خوب و ايجاد نظم در کشور است.

4️⃣ اعتماد به پشتوانه کارشناسی:
ملاحظه بعدی در خصوص حمایت از این طرح ، توجه به “پشتوانه کارشناسی اين تصميم” است. به واقع فرض بر آن است که در پس اين تصميم، نظرات کارشناسی وجود دارد. لذا اگر مشخص شود که تصميم‌گيری سران سه قوا و در راس آن رئيس جمهور بدون پشتوانه است، بدون شک حمايت رهبری نيز سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.

5️⃣ راهنمايی مسئولين:
بدون شک رهبر انقلاب در زمينه اجرای بهتر اين طرح توصيه های راهبردی و مهمی را به مسئولين امر داشته و خواهند داشت تا اين طرح به بهترين نفع تامين کننده منافع ملت باشد و از آسيب‌های آن کاسته شود. به عنوان نمونه آن طور که در رسانه ها نقل شده، در حاشيه ديدار با مسئولين نظام در روز عيد (جمعه ۲۴ آبان ۹۸)، رهبر انقلاب به آقاي روحاني يادآور شده‌اند که «مناسب بود همزمان با اجرای اين طرح اولين پرداخت نقدي يارانه‌ها (بسته حمايتي) نيز صورت مي‌گرفت؛ ولي حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنيد.»

6️⃣ مطالبه گری برای تحقق حقوق مردم:
رهبری با جديت تاکيد داشته اند که «مسئولين هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات اين کار کم کنند. حالا من ديروز ديدم در تلويزيون که بعضي از مسئولين محترم آمدند گفتند که ما مراقبيم که اين افزايش قيمت موجب افزايش قيمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله اين مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب اين برای مردم خيلی مشکلات درست مي‌کند، بايد مراقبت کنند.»
بدون شک رهبري بزرگترين مطالبه‌گر از مسئولين خواهد بود تا اين طرح با کمترين هزينه برای ملت اجرایی گردد
دکتر مهدی سعیدی (کارشناس زمانه)

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا آتش حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها شعله‌ور نشد؟

اطلاع رسانی به موقع و شفاف در خصوص اختلال بوجود آمده در جایگاه‌های سوخت، فرصت شایعه‌سازی و خبرسازی از دشمن و شایعه‌سازان را گرفتند.

چرا آیت‌الله مدنی خانواده خود را به تبریز نبرد؟

دنیاگریزی آیت‌الله مدنی و غرق در خدمت خلق شدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.