سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / چاووشی: مسؤولان دانشگاه شریف از آرمان‌های انقلاب عدول کرده‌اند

چاووشی: مسؤولان دانشگاه شریف از آرمان‌های انقلاب عدول کرده‌اند

عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه متولیان فعلی دانشگاه شریف از آرمان‌های انقلاب عدول کرده‌اند، گفت: رئیس دانشگاه و معاونانش را به خاطر همه ظلم‌های‌شان پای میز محاکمه می‌کشانم.

بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب روسای دانشگاه‌ها، انتقادات بسیاری از سوی برخی اساتید و دانشجویان نسبت به حذف اساتید انقلابی و منتقد صورت گرفت. دانشگاه صنعتی شریف هم یکی از دانشگاه ها‌یی بود که به دلیل برخوردهایی که مسئولان آن با مهدی گلشنی از اساتید انقلابی و برجسته در این دانشگاه داشتند، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت.

بعد از تلاش‌هایی که برای حذف مهدی گلشنی صورت گرفت، جعفر آقایانی‌چاوشی عضو هیات علمی گروه فلسفه علم دانشگاه شریف استاد دیگری بود که نسبت به برخوردهای دانشگاه انتقاداتی را مطرح کرد و به اینکه مسئولان دانشگاه تلاش می‌کنند با حذف درسهایش او را کنار بگذارند، اعترض کرد.

 مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گذشته درباره حذف چاووشی گفته بود: «چاووشی بسیار مقید به ایران و اسلام است و به دلیل اینکه می‌خواست در ایران بماند با همسری فرانسوی‌اش به فرانسه نرفت.»

به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه شریف موفق نشدند با حذف دروس چاووشی در گروه فلسفه علم او را مجبور به عقب نشینی کنند، با این حالا اخیرا شنیده شده چند روزی است که حکم بازنشستگی اجباری چاووشی صادر شده و به امضای رئیس دانشگاه رسیده است.

با توجه به این موضوع و همچنین با توجه به اینکه حذف اساتید برجسته و انقلابی می‌تواند آسیب‌هایی را به دانشگاه بزند، به سراغ جعفر چاووشی رفتیم و با وی درباره اتفاقاتی که برای وی رخ داده، گفت وگو کردیم که مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

* حکم ظالمانه رئیس دانشگاه شریف را قبول ندارم و به مراجع قضایی شکایت کرده‌ام

فارس:  آقای دکتر! پس از دریافت حکم بازنشستگی اجباری از رئیس دانشگاه شریف، لطفا از واکنش خود در مقابل این حکم بگویید و اینکه برخی معتقدند در زمانی که ما بیش از پیش به اساتید متخصص و متدین نیاز داریم، حذف دروس اینگونه اساتید نباید در دستور کار قرار گیرد، نظر شما چیست؟

چاووشی: ضمن سپاس از پیگیری شما، باید بگویم که من این حکم ظالمانه را قبول ندارم و به همین جهت از آن به مراجع قانونی شکایت کرده‌ام و به خواست خدا تا آخرین نفس برای احقاق حقم به پیش می‌روم و در این راه رئیس و معاونینش را  به خاطر ظلم‌هایشان به پای میز محاکمه می‌کشم، زیرا حق طلبی و زیر بار ظلم نرفتن را از مولایم امیر مومنان علی (ع) آموخته‌ام.

من حکم ظالمانه دانشگاه را قبول ندارم و به همین جهت از آن به مراجع قانونی شکایت کرده‌ام و در این راه رئیس و معاونینش را  به خاطر ظلم‌هایشان به پای میز محاکمه می‌کشم

در ادامه باید بگویم که شتابزدگی رئیس و همکارانش در بازنشسته کردن اجباری من نیز به این دلیل بوده تا با ترفند عوام فریبانه‌ای موانع قانونی لازم را برای دستیابی به حقوق حقه‌ام بتراشند. در حالی که من پرونده ارتقا به دانشیاری‌ام را در سال 1391 تسلیم مرکز جذب دانشگاه کرده‌ام و بایستی در همان سال دانشیار شوم.

* می‌خواهند دانشگاه را از اساتید متدیّن ولو اینکه متخصص باشند، تهی کنند

اما در پاسخ به اینکه چرا دروس دکتر گلشنی و من را حذف کرده اند، باید بگویم سیاست فعلی رئیس دانشگاه براین قرار گرفته تا دانشگاه را از استادان متدین و دلسوز ولو اینکه متخصص باشند، تهی کند، پیش از این هم با همین سیاست بیگانه پسند، عده‌ای از استادان خوب را از تدریس محروم کردند.

آنان قطعا در این راه از جای دیگری دستور می گیرند. متولیان فعلی دانشگاه مانند موریانه به جان این مرکز علمی افتاده‌اند تا تاروپودش را از هم بگسلند.

متولیان فعلی دانشگاه مانند موریانه به جان این مرکز علمی افتاده‌اند تا تاروپودش را از هم بگسلند.

افت علمی بی سابقه دانشگاه در همین چند سال اخیر گواه مدعای من است. در همین سالها  به گواهی سند تایمز جهانی دانشگاه شریف  نه تنها  از نظر رتبه علمی از تعدادی از دانشگاههای  متوسط در خاور میانه عقب افتاده  بلکه در خود ایران هم   در زیر چند دانشگاه داخلی قرار گرفته است. متاسفانه هیچ کس هم رئیس و معاونین این دانشگاه را برای این تخریب ها مورد مواخذه قرار نمی‌دهد.

فارس: اینگونه که شما بیان کردید به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه با شما و آقای گلشنی اختلافاتی را دارد، این اختلافات از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

چاووشی: اختلاف دکتر گلشنی و من با رئیس کنونی دانشگاه و معاونین وی ریشه در دو  نگاه  مختلف سیاسی دارد. دو نگاهی  که هرگز نمی توانند با هم جمع شوند. آقای دکتر گلشنی بویژه خواهان دانشگاهی مستقل و دینمدار با الهام گیری از آرمانهای انقلاب اسلامی است. در حالی که اطراف رئیس کنونی دانشگاه  را عده ای از غرب گرایان خود کم بین  و ضد دین احاطه کرده اند و به او خط می‌دهند.

* بر چهره دانشگاه شریف خاکستر مرگ ریخته‌اند!

به‌خاطر همین خود کم بینی و نگاه به خارج است که از زمان ریاست نامبرده تاکنون گروه زیادی از دانشجویان نخبه دانشگاه روانه کشورهای غربی گردیده اند. نخبه هایی که اکثرا در همان کشور ها  برای همیشه مستقر  و به خدمت گرفته شده اند. این یکی از دستاوردهای آقای دکتر فتوحی است. وانگهی دکتر فتوحی گویی با ورودش به صحنه ریاست، خاکستر مرگ را بر چهره دانشگاه پاشیده است. زیرا دانشگاهی که زمانی در تحولات علمی کشور شریک بود و حرف اول را می زد، اکنون به حال احتضار افتاده است و هیچ جنب و جوش علمی در آن به چشم نمی خورد. این است نتیجه نگاه به خارج.

دشمنی شخص اخیر و معاونینش با من هم به همین نگاه خفت بار بر می گردد. من در طول 20 سال خدمت صادقانه و تدریس، همواره این ایده را  به دانشجویانم القا می‌کردم که ایرانیان از نبوغ بالقوه‌ای برخوردارند، این نبوغ را در گذشته نشان داده اند، امروز هم می‌توانند آن را از قوه به فعل درآورند و منشأ خیر و برکت برای کشور شوند.

* به علت نامه به رئیس دانشگاه شریف مورد خشم واقع شدم 

بدیهی است القای چنین ایده‌ای به مذاق اولیای فعلی دانشگاه که همه چیزشان را در خارج از ایران می‌ جویند و جز تحجر و در جا زدن منشأ اثری نیستند، خوش نمی‌آید، از این رو به خاطر نامه‌ای انتقاد آمیز که در اوایل ریاست دکتر فتوحی به وی نوشتم و از بی‌تحرکی دانشگاه و تهاجمات ضددینی حاکم برآن، شکایت کردم، مورد خشم و کینه او و معاونانش واقع شدم تا امروز که با ارسال این حکم ظا لمانه کینه دیرینه خود را خالی کردند.

به خاطر نامه‌ای انتقاد آمیز که در اوایل ریاست دکتر فتوحی به وی نوشتم و از بی‌تحرکی دانشگاه و تهاجمات ضددینی حاکم برآن، شکایت کردم، مورد خشم و کینه او و معاونانش واقع شدم

فارس: جنابعالی در مصاحبه‌های پیشین خود، از فرار مغزها با تسهیلات دانشگاه شریف و یا جو ضددینی حاکم براین دانشگاه به کرّات صحبت  کرده‌اید و گفته اید که این کارها عدول دانشگاه از آرمانهای انقلاب محسوب می شود، در حالی که اولیای دانشگاه برداشت دیگری از کارهای خود دارند و آنها را به حساب فضای دمکراتیک ایجاد شده در دانشگاه برای تضارب آرا و اندیشه و یا  تبادل دانشجو با کشور های جهان و چیزهای دیگری از این قبیل مربوط می‌کنند. آیا جنابعالی در برابر ادعای آنها دلایل منطقی برای عدول دانشگاه از آرمانهای انقلاب دارید؟

چاووشی: سوال خوبی است. برای پاسخ منطقی به آن به اوایل انقلاب می‌رویم و سخنان امام امت، خمینی کبیر را ملاک و محک قضاوت، برای تشخیص حق از باطل قرار می‌دهیم. امام خمینی در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خود چنین فرموده بود: «در دانشگاه نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهای خود منحرف کنند و به سوی شرق و یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشور حکومت دهند تا به دست آنها هر چه می‌خواهند انجام دهند، اینان کشور را به غارت زدگی و غرب زدگی بکشانند …»

حال اگر وضع علمی و دینی دانشگاه شریف را در این چند سال اخیر مورد مطالعه قرار دهیم ، مشاهده می‌کنیم، که همان جوی در آن حاکم است که امام امت از آن بیمناکمان کرده بود. مگر نه این است که در این دانشگاه تشکل‌های دانشجویی ضد دین و در رأس آنها «انجمن اسلامی دانشگاه شریف» که شاخه‌ها و نشریات متعددی نیز دارد فعال مایشاء است و صریحاً آرمانهای انقلاب را در همایش‌ها و نشریاتش مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌دهد و دانشجویان را یه انحراف می کشاند؟!

مگر نه این است که در این دانشگاه تشکل‌های دانشجویی ضد دین فعالند و صریحاً آرمانهای انقلاب را در همایش‌ها و نشریاتش مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌دهد و دانشجویان را یه انحراف می کشاند؟

اگر اینگونه فعالیت‌ها را عدول از آرمان‌های انقلاب ننامیم پس چه بنامیم؟!

البته اولیای دانشگاه ممکن است بگویند که در مقابل این تشکل (بخوانید منافق و ضد دین)، به بسیج دانشجویی دانشگاه نیز، آزادی عمل داده‌اند تا به اصطلاح خودشان تضارت آراء و اندیشه صورت گیرد. با کمال تأسف باید اذعان کرد که فعالیت بسیج دانشجویی بسیار منفعلانه است، و قطعاً این انفعال نیز به فقدان امکانات و وسایل تبلیغی آنان برمی‌گردد.

اما درباره فرار مغزها از کشور و مغایرت آن با آرمان‌های انقلاب باز به یکی دیگر از سخنان امام امت متوسل می‌شوم. حضرت امام در یکی از سخنرانی‌هایش چنین فرمودند: «می‌خواهیم بگوییم که دانشگاه‌های ما باید در احتیاجاتی که ملت دارند، در خدمت ملت باشند، نه در خدمت اجانب. معلمینی که در مدارس ما، استاتیدی که در دانشگاههای ما هستند، بسیاری از آنها در خدمت غربند، جوانهای ما را شستشوی مغزی می‌دهند، جوانهای ما را تربیت فاسد می‌کنند … »

* رییس دانشگاه شریف با فرار دهی مغزها خدمت شایانی به کشورهای غربی کرده است

حال اگر پس از نزدیک به چهل سال از آن تاریخ وضعیت فعلی دانشگاه شریف را از نظر بگذرانیم مشاهده می‌کنیم، نه تنها این دانشگاه چشم خود را تعمدا بر حوایج کشور بسته بلکه متخصصینی را تربیت می‌کند تا به تعبیر امام امت «در خدمت اجانب باشند» والا خروج نود درصدی مغزها از این دانشگاه  و با تسهیلات آن را با چه معیار و محکی می‌توانیم توجیه کنیم ـ مغزهایی که پس از شستشو  به تعبیر امام خمینی هم اکنون در موسسات علمی و یا سیاسی کشورهای غربی مشغول کارند و اغلب آنها نیز تخصص خود را علیه ایران عزیز بکار می‌برند. شاید شگفت‌زده شوید اگر بگویم که ایران در فرار مغزهایش در جهان رکورد دار است و کیست نداند این مسئله چه ضربات مهلکی به پیکر کشور میزند. یعنی ما داریم با دست خود، خودمان را نابود می کنیم و آب به آسیاب دشمن می ریزیم.

همین رییس فعلی دانشگاه شریف در مدت ریاستش با فرار دهی مغزها خدمت شایانی به آمریکا و کانادا و سایر کشورهای غربی کرده است. از طرف دیگر تبادل دانشجویان علمی مورد ادعای آنان  هم یک دروغ محض  و عوام فریبی است. کدام دانشجوی غربی مشغول تحصیل در ایران دانش و تجربه خود را در به حرکت در آوردن چرخهای علمی کشور ما به کار بسته  است؟

اینها دردهایی است که دل هر ایرانی با غیرت را پر خون می‌کند. اما معضل دانشگاه شریف به همین ها ختم نمی شود . من در اینجا به یکی دیگر از ناهنجاریهای این دانشگاه اشاره می کنم و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

یکی دیگر از مشکلات کشور علاوه بر فرار مغزها مشکل فارغ التحصیلان بیکار است،که متاسفانه روءسا و معاونین دانشگاه ها به آن توجه نمی کنند. اما معاون آموزشی دانشگاه  شریف از این بی توجهی هم فرا تر رفته است. آری، او  یک فرد قانون شکن دو شغله است. یعنی در یک جا کار می کند و در حالیکه سالهاست با دور زدن قانون از دو جای مختلف حقوق دریافت می کند. این در حالی است که جوانان مستعد و دانشمند کشور همانگونه که گفتیم هم اکنون یا بی کاری را تجربه می کنند و یا به کارهای بی ارزشی فقط و فقط برای ارتزاق، تن در می دهند. چرا قوه قضائیه به این موضوع حساس ورود نمی کند؟

فارس: با این همه مشکلاتی که شما می‌گوئید دانشگاه  شریف  دارد و جنابعالی هم آن را تشریح کردید، چرا وزیر علوم و فناوری برای حل آنها، دست بکار نمی شود و در بهبودش  نمی کوشد؟

چاووشی:‌ اصولا از وزرای دولت  فعلی و بویژه وزیرعلوم و فناوری اش نمی توان انتظار معجزه و یا لااقل درمان داشت. شخص مورد اشاره شما در حالیکه دست رئیس ناکار آمد دانشگاه شریف را برای هرگونه اجحاف وقانون شکنی باز گذاشته و در حالیکه از تاخت و تاز تشکل های دانشجویی ضد نظام به خوبی آگاه است، بجای رفع این پریشان حالی ها به قم برای دیدار با مراجع تقلید می شتابد ، تا عوام فریبانه کارهایش را موجه جلوه دهد و بر کاستی هایش سرپوش بگذارد.

اصولا از وزرای دولت  فعلی و بویژه وزیرعلوم و فناوری اش نمی توان انتظار معجزه و یا لااقل درمان داشت

مراجع معظم تقلید باید با چنین ترفند های رجال سیاسی ، هوشیارانه برخورد کنند و به آنها اجازه سوءاستفاده ندهند. در غیر این صورت مردم را به خود بدبین خواهند کرد.

* نگران بودیم عده‌ای در دانشگاه جلوی انتشار کتاب «پژوهش‌هایی در نجوم، اختر فیزیک و کیهان شناسی » را بگیرند

فارس: اگر ممکن است مختصری از آخرین کار علمی خود که انعکاس وسیعی هم در کشور داشت بگویید؟ چطور شد که شما در محیطی که معتقد هستید آکنده از تهدید و ارعاب بوده توانستید به خلق این اثر مهم نایل شوید؟

چاووشی: آخرین کتابم همان گونه که می‌دانید مجموعه‌ مقالاتی است که تحت عنوان: «پژوهش‌هایی در نجوم، اختر فیزیک و کیهان شناسی » از سوی انتشارات دانشگاه شریف و یک ناشر خصوصی به چاپ رسیده است. من و همکارانم برای اینکه رئیس دانشگاه و معاونین او از انتشار این کتاب بو نبرند، تا آخرین لحظه انتشار، مخفیانه و مانند آب زیرکاه عمل می‌کردیم. زیرا بیم آن  را داشتیم که کسانی که  اصولاً به پیشرفت علمی کشور اعتقادی ندارند، در صورت آگاهی از این کار ،  به جهت کینه‌‌ای که نسبت به من دارند ، جلوی انتشار کتاب را بگیرند. حتی پس از نشر این اثر نیز با آنکه در دانشگاههای شهر تهران و شهرستانها دیگر آیین رونمایی برای آن داشتیم در همین دانشگاه شریف که ناشر اصلی کتاب است، اجازه چنین کاری را به ما ندادند.

ملت عزیز ایران باید بدانند در دانشگاه شریف اینک چه می گذرد.

فارس: در پایان ضمن اینکه از صبر و حوصله شما در این گفت‌وگو قدردانی می‌کنیم، در پایان اگر خود جنابعالی پیامی یا حرفی دارید مطرح کنید.

چاووشی:‌ پیام من مثل همیشه خطاب به رهبر معظم انقلاب است . زیرا  از دولتمردان فعلی، برای حل مشکلات دانشگاه های کشوربه ویژه دانشگاه شریف  به هیچوجه چشمم آب نمی خورد. تنها از رهبر عزیز  که بیش از هر کس دیگری  دغدغه  پیشرفت  علمی ایران عزیز را دارند تقاضا دارم که ترتیبی دهند تا دانشگاه هایمان از افراد غرب گرا پاک گردد و اجازه ندهند تا آرمانهای انقلاب که نتیجه خون هزاران شهید به خون خفته است بر اثر تلاش  این غربگرایان  به حاشیه رانده شود. از دانشجویان متدین و با غیرت دانشگاه شریف هم می خواهم در مقابل تلاشهای ضد دینی و ضد فرهنگی رئیس و معاونانش ساکت نشوند و هنجار شکنی آنها را افشا کنند. تا  بار دیگر  این دانشگاه جان بگیرد و با یاری جوانان دانشمند کشور برخی از  مشکلات اساسی  و بویژه مشکل فرار مغز ها حل شود.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نخبه سمنانی؛ کارگری که استاد دانشگاه است

دکترای مکانیک مرتضی رجب پور استاد ۹ دانشگاه در ۳ استان کشور برای سومین سال پیاپی به عنوان کارگر نمونه استان سمنان

حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض

دانشگاه تگزاس پلیس با استفاده از اسپری فلفل به سرکوب دانشجویان پرداخت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.