سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایران به یکی‌از قطب‌های برتر در جداسازی ایزوتوپ‌ها تبدیل شده است

ایران به یکی‌از قطب‌های برتر در جداسازی ایزوتوپ‌ها تبدیل شده است

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایزوتوپ‌های پایدار در تشخیص و درمان بیماری ها به کار می روند و به عنوان ماده اصلی و یا ماده خام جهت تولید رادیودارو‌های مختلف کاربرد‌ وسیعی در علوم دارویی دارند؛ ایران با تکیه بر دانش بومی و استفاده از هوش مصنوعی، به یکی از قطب‌های برتر در جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شده‌است.

علی نوروزی معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال و سیستم های هوشمند که در برج علم و فناوری لار برگزار شد اظهار داشت: هوش مصنوعی در زمینه نیروگاه های هسته ای بسیار کاربرد دارد و یکی از کاربردهای آن در زمینه سوخت است؛ وقتی سوخت در نیروگاه قرار می گیرد به معادلات بسیاری برای این راکتور نیاز است و گاهی سالها طول می کشد تا چیدمان سوخت یک راکتور اتمی به دست بیاید!

وی ارتقای امنیت سیستمها را یکی دیگر از مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی دانست و تصریح کرد: امنیت سیستم ها در نیروگاه ها و صنایع هسته ای از دیگر مواردی است که برای ارتقای آن هوشمند مصنوعی کمک کننده است، این سیستم ها به مرور زمان اطمینان کارکرد خود را از دست می دهند و به تغییر نیاز دارند و باید از مدار خارج شوند که این از مدار خارج شدن قابلیت اطمینان آن را پایین می آورد و در سیستم های هسته ای این حساسیت بالا است و هوش مصنوعی اینجا می تواند راهگشا باشد که چه سیستمی در چه زمانی باید مورد تغییر قرار گیرد.

نوروزی گفت: فرآیند غنی سازی، فرآیند طولانی و پیچیده ای است که زمان بسیاری را به خود اختصاص خواهد داد؛ هوش مصنوعی در این فرآیند و الگوهای بهینه سازی و حل معادلات پیچیده غنی سازی کاربرد خواهد داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تبدیل شدن ایران به یکی از قطب های جدا کننده ایزوتوپ ها اذعان کرد: اورانیوم موجود در کشور ما اورانیوم مشخصی است؛ باید علم را بالاتر ببریم و به سمت جداسازی ایزوتوپ ها برویم.

برای تولید ایزوتوپ‌ها به تکنولوژی بالایی نیاز است، اما متخصصان و دانشمندان ایرانی در کنار انجام غنی‌سازی اورانیوم، توانایی و علم جداسازی ایزوتوپ‌ها را به دست آورده‌اند.

وی افزود: ایزوتوپ‌های پایدار در تشخیص و درمان بیماری ها به کار می رود، ایزوتوپ‌های پایدار به عنوان ماده اصلی و یا ماده خام جهت تولید رادیو دارو‌های مختلف کاربرد‌های وسیعی در علوم دارویی دارند. هوش مصنوعی اینجا به کار می آید و این باعث شد که ایران به یکی از قطب های برتر در جداسازی ایزوتوپ های پایدار تبدیل شود.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.