سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قانون جوانی جمعیت شیب تند کاهش جمعیت را کند کرده است

قانون جوانی جمعیت شیب تند کاهش جمعیت را کند کرده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: شیب کاهش جمعیت بسیار تند بود و اکنون کند شده است. اگر قانون جوانی جمعیت نبود، قطعاً شاهد کاسته شدن از نرخ کاهش جمعیت نبودیم.

حسین فرشیدی در نشست خبری با موضوع «هفته سلامت» از اجرای «پویش ملی سلامت 2» با هدفگذاری سرطان‌ها در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: دبیرخانه بیماری‌های غیرواگیر امسال در وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شود. پس از اجرای موفق «پویش ملی سلامت» و شناسایی 10 میلیون بیمار جدید غیرواگیر که دارای بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت بودند، راه‌اندازی این دبیرخانه برای پیگیری وضعیت بیماران انجام می‌شود. ضمن این که امسال برنامه غربالگری بیماری «اس‌ام‌ای» نیز در سطح کشور از هدفگذاری‌های معاونت بهداشت است.

 پوشش 50 درصدی برنامه سلامت خانواده

 در 2 سال گذشته

فرشیدی افزود: تاکنون برنامه‌ای که برای سلامت خانواده در دو سال گذشته تعیین کردیم، نصف جمعیتی که پیش‌بینی کردیم را پوشش دادیم. روز یکشنبه، زنگ مدرسه توسط وزیر بهداشت و آموزش و پرورش به صدا در خواهد آمد؛ در پویش ملی سلامت تجربه خوب دانش‌آموزی را شاهد بودیم و ما از این طریق سه میلیون سفیر سلامت داریم که می‌توانیم از طریق دانش‌آموزان از خانواده‌ها تقاضا کنیم به پویش‌ها و فراخوان ما بپیوندند.

وی درباره اهمیت سلامت روانی اجتماعی در جامعه گفت: سلامت روانی تا پنج سال قبل کمی فراموش شده بود، اکنون اما مسائل روانی در همه دنیا عامل مهم بروز بیماری‌های مختلف و مشکلات گوناگون اجتماعی مثل اعتیاد، آشوبگری و تنش‌های اجتماعی خصوصاً در بین نوجوانان و جوانان است. بنابراین وزارت بهداشت برای این موضوع، فضاهای «سراج» را که در آن حداقل سه روانشناس وجود دارد، گسترش داد؛ علاوه‌بر این حضور مداوم روانشناسان در مدارس، زندان‌ها و مکان‌های تجمع آسیب‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی کردیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه تغذیه، طرح نان کامل به طور واقعی اتفاق نیفتاده است، افزود: نان کامل که در هزار و 800 نانوایی کشور با ارائه نان سبوس‌دار آغاز شده در کنترل پرفشاری خون و دیابت افراد مؤثر است.

فرشیدی، سلامت خانواده، جوانی جمعیت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را سه برنامه اصلی امسال وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: در کنار این سه برنامه توجه به بیماری‌های واگیر از جمله مهار بیماری هپاتیت C و همچنین واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک که در کشور آغاز شده نیز در دستور کار قرار دارد.

  جلوی سقوط آزاد نرخ رشد جمعیت

 گرفته شده است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جلوگیری از سقوط آزاد نرخ رشد جمعیت در کشور با اجرای برنامه‌های مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیان داشت: باروری و رشد جمعیت هر سال با شیب تندی کاهش می‌یافت که با اجرای برنامه‌های جوانی جمعیت از شتاب این کاهش کاسته شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان درباره روند کاهشی نزول رشد جمعیت اظهار داشت: شیب کاهش جمعیت بسیار تند بود و اکنون کند شده است، به عبارتی وقتی آمار کاهش جمعیت را از سال 1399 مشاهده می‌کنیم، این آمار هرچه به 1402 و امسال نزدیک می‌شویم، کندتر شده و به یک چهارم آمار پیش از آن رسیده است.

فرشیدی در پاسخ به این سؤال که قانون جوانی جمعیت چقدر بر کاهش نزولی آمار جمعیت تاثیرگذار بوده است، گفت: اگر قانون جوانی جمعیت نبود، قطعاً شاهد کاسته شدن از نرخ کاهش جمعیت نبودیم. از جهت‌های مختلف شاهد هستیم که وزارت راه و شهرسازی به خانواده‌های دارای فرزند سوم زمین اعطا می‌کند و یا نهادهای دیگر نیز به نوبه خود یک‌سری بسته‌های تشویقی ارائه می‌کنند، اگرچه سرعت این اقدامات باید بالاتر برود و مثلا وقتی قرار است که بانک‌ها به افراد وام تشویقی بدهند، سریعاً این اقدام را انجام دهند یا خودروساز‌ها در تحویل خودرو به خانواده‌ها سرعت ببخشند. بنابراین قانون جوانی جمعیت قطعاً در افزایش فرزند‌آوری مؤثر بوده تاثیر منفی این قانون بر رشد جمعیت را تکذیب می‌کنیم.

 انجام واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک

 از 10 روز آینده در جنوب کشور

وی در پاسخ به سؤال دیگر کیهان درباره روند واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در کشور بیان داشت: در کشورمان با چند مؤسسه هماهنگ کردیم که این دو واکسن را تولید کنند و تا زمانی که این شرکت‌ها به تولید دست پیدا کنند از کشور هند واکسن‌های مذکور را وارد می‌کنیم و اعلام کردیم که اگر حتی یک سال دیگر هم نتوانستند واکسن تولید کنند، واکسن‌ها را وارد می‌کنیم، چرا که ممکن است از این راه از مرگ هزاران نفر جلوگیری کنیم. 10 سال تصویب ورود این واکسن‌ها ممکن نبود و خوشبختانه در جنوب و جنوب شرق کشور عملیات واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک از 10 روز آینده آغاز خواهد شد، با این حال تولید این واکسن‌ها در برنامه‌های ماست و به زودی عملیات واکسیناسیون این دو بیماری به همت تولیدکنندگان داخلی آغاز خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازنشسته ها نگران اجرای قانون همسان سازی حقوق نباشند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

ایرانی‌ها از طریق هلال‌احمر ۱۵۰میلیارد تومان به مردم غزه کمک نقدی کردند

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.