سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جنگ رسانه‌ای در فضای موشکی

جنگ رسانه‌ای در فضای موشکی

شاید بتوان گفت تصویری که از پرواز و گذر موشک‌های ایرانی بر فراز قدس و مسجدالاقصی و قبه الصخره در سحرگاه 26 فروردین 1403 به همه دنیا مخابره شد، از تماشایی‌ترین و به یادماندنی‌ترین تصاویر تاریخ بود.

در ویدئویی که از آن تصاویر انتشار یافت، مردمی که ناظر آن پروازهای دیدنی بودند، فریاد سر داده بودند، برای آزادی فلسطین شعار می‌دادند، دست می‌زدند و هورا می‌کشیدند. شاید این فیلم دهها هزار بار در شبکه‌های مختلف اجتماعی بازنشر شد.
آن موشک‌ها، همان‌ها بودند که رژیم صهیونیستی و اعوان و انصارش و رسانه‌های زنجیره‌ای ادعا کردند به اهداف خود برخورد نکرده بلکه توسط سامانه‌های دفاعی و پدافندی اسرائیل و همچنین حدود 120 فروند هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس و فرانسه رهگیری شده‌اند.
اما برخلاف این ادعا، بسیاری فیلم‌ها و تصاویر که توسط منابع مختلف محلی و یا از طریق رصد ماهواره‌ای و یا حتی دوربین‌های نصب شده بر روی پهپادها و موشک‌ها گرفته شد، خلاف آن را نشان داد که بسیاری از موشک‌های فوق به هدف‌های خود اصابت نمودند و طرفه آنکه این تصاویر و فیلم‌ها توسط رسانه‌های شناخته‌شده همان کشورهای مدعی رهگیری موشک‌ها انتشار یافت.
تصاویر برخورد موشک‌ها به اسرائیل
در نخستین تصاویری که صفحه رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) منتشر کرد با تیتر «وقوع انفجارهایی در مناطق جنوبی اسرائیل»‌، ویدئویی را به اشتراک گذارد که در آن برخورد موشک‌های ایران را به زمین و انفجار و آتش ناشی از آن را نشان می‌داد.
رادیو فردا در ذیل آن گزارش داده بود:
«ویدیوی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از وقوع انفجارهایی در مناطق جنوبی اسرائیل از جمله در آراد واقع در صحرای النقب است. برخی پهپادها و موشک‌های ایران ر‌هگیری و برخی به زمین اصابت کرده‌اند.»
در ویدئوی دیگری که رادیو فردا به نمایش گذارده بود به نوشته خودش: «لحظه اصابت برخی از پرتابه‌های ایران به منطقه صحرایی النقب (محل پایگاه هوائی نواتیم) را نشان می‌داد»
پس از رادیو فردا، دویچه وله (رادیو صدای آلمان) بود که مجموعه تصاویری (8 عدد) را در صفحه شبکه اجتماعی خود انتشار داد و در تیتر آن نوشت: «انتشار تصاویری از اصابت پهپادهای ایران به اهدافی در اسرائیل»
بی بی‌سی (رسانه سلطنتی بریتانیا) تصویر معروف از قدس را با تیتر «عبور موشک‌های ایرانی از فراز مسجدالاقصی» در صفحه خود بازتاب داد و یورو نیوز (رسانه اتحادیه اروپا) تصویری از باران موشک‌های ایران با تیتر «اصابت موشک به پایگاه هوائی نوآتیم اسرائیل» را روی صفحه خود بارگذاری کرد.
اعتراف ضدایرانی‌ترین فرد
در این میان انتشار سخنان جان بولتون (مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و از ضدایرانی‌ترین سیاستمداران آمریکایی) جالب‌تر بود که گفت:
«حملات اخیر ایران نشان‌دهنده شکست بزرگ بازدارندگی اسرائیل و آمریکا بوده و من منتظر ارزیابی نهائی از خسارات هستم.»
اگرچه تصاویر و فیلم‌های ویدئویی یاد شده و همچنین سخنان جان بولتون در هیچ یک از رسانه‌های زنجیره‌ای انتشار نیافت و این رسانه‌ها همچنان برای کاربران و مخاطبان متعصب و کم سواد خود، به سانسور اخبار و گزارش‌ها پرداخته و با پخش اخبار جعلی و دروغ‌های سران نظامی و سیاسی اسرائیل که گویا همه موشک‌ها و پهپادهای ایران را مورد هدف قرار داده‌اند، سعی داشتند این افراد را همچنان در گمراهی نگاه دارند.
سانسور خبری در ساعات بعدی گسترش بیشتری یافت و حتی دامن رسانه‌هایی که قبلا به انتشار گزارش‌ها و تصاویر برخورد موشک‌های ایران به اهداف خود در خاک اسرائیل اقدام کرده بودند را هم گرفت تا جایی که برخی از رسانه‌های فوق، به ارائه گزارش‌های متضاد با قبل و حتی حذف گزارش‌های پیشین خود پرداختند.
حرکات آکروباتیک موشک ایرانی
اما دو گزارش تصویری متفاوت، مجددا تلاش صهیونیست‌ها را با شکست مواجه ساخت. از جمله:
1- تصاویر اختصاصی «گاردین» که در آن باران موشک‌های ایران در حال اصابت به اهداف خود در اسرائیل کاملا مشخص بودند.
2- تصاویر اختصاصی «میدل ایست» از 3 زاویه متفاوت که عبور موشک‌های ایران از سامانه موسوم به گنبد آهنین را نشان می‌داد. در این تصاویر مشخص بود که موشک‌های ایران مانند شهاب ثاقب ناگهان بر فراز آسمان اسرائیل ظاهر می‌شدند و سپس سامانه موشک‌های گنبد آهنین به سوی آنها شلیک می‌کرد.
در این مرحله، مانور موشک‌های ایران در برابر ضد موشک‌های اسرائیل دیدنی بود که چگونه با جاخالی دادن و چرخش‌های ناگهانی، ضد موشک‌های اسرائیلی را به اصطلاح منحرف کرده و سپس به اهداف خود می‌رسیدند.
در یکی از همین فیلم‌ها که باعث حیرت کارشناسان نظامی گردید، یکی از موشک‌های ایرانی پس از گذر از گنبد آهنین، از سیستم موشکی موسوم به «فلاخن داوود» نیز گذشت و در نزدیکی زمین با مانور بسیار ناگهانی مسیر خود را تصحیح کرده و سپس به هدف خود در پایگاه هوائی نوآتیم برخورد نمود.
‌‌یکی از منابع خبری در تحلیل‌ حرکت تماشایی موشک ایران قبل از برخورد به هدف خود در اسرائیل، نوشت:
«این شاهکار مهندسی کلاهک موشک بالستیک ایران بود که چند ثانیه قبل از برخورد‌، یک مانور دقیق انجام داد.این قابلیت، کنترل آیرودینامیکی و فناوری هدایت پیشرفته را نشان داده و به کلاهک اجازه می‌داد مسیر خود را با دقت و سرعت خیره‌کننده تنظیم کند»
مشاهده چنین حرکت آکروباتیک با سرعت بالا نه تنها نشان فناوری موشکی پیشرفته ایران بود، بلکه نمایش جهش قابل‌توجه در مهندسی هوافضای نظامی ایران نیز به شمار می‌رفت.
یک پایگاه هوائی یا بیابان برهوت؟
پس از این، صهیونیست‌ها به وسیله عوامل رسانه‌ای خود، تصاویری منتسب به پایگاه هوائی «نوآتیم» به نمایش گذاردند که فرود یک هواپیمای جنگی اف-35 را در یک بیابان لم یزرع نشان می‌داد. در این تصاویر ادعا شده بود که پایگاه هوائی نامبرده کاملا سالم و در حال بهره‌برداری جنگی است!
اما کاربران با انتقاد و مضحکه این ویدئو، نمایش تصاویر یک بیابان به جای پایگاه هوائی را دارای هیچ‌گونه تناسبی ندانسته و آن را ناشی از دستپاچگی عوامل رسانه‌ای اسرائیلی قلمداد نمودند. در تصاویری که دو روز بعد منتسب به پایگاه یاد شده انتشار یافت و یک ژنرال اسرائیلی نیز در حال توضیح بود، گودالی نشان داده می‌شد که گویا نتیجه برخورد یک موشک ایرانی با پایگاه نوآتیم بوده است. اما گاف و خطای مشهود عکس‌های فوق این بود که در کنار گودال، توده خاکی که توسط یک لودر برداشته بود نیز مشخص بود!
این تصاویر آنچنان مسخره و خنده‌آور به نظر رسید که دستمایه طنز و مطایبه کاربران قرار گرفت با این رویکرد که «عجب موشک‌های ایرانی پیچیده عمل نمودند که علاوه‌بر حفر گودال، خاک برداشته شده آن را هم خیلی مرتب و منظم در کنارش ریختند»!!
در ویدئویی دیگر اوج هنرمندی مهندسان و طراحان ایرانی قابل مشاهده بود. چنان‌که چندین موشک پدافندی از سامانه پاتریوت به سوی موشک ایرانی شلیک می‌ گردید، اما به دلیل کلاهک بارانی موشک ایرانی، هیچ کدام موفقیتی در هدف قرار دادن آن پیدا نکردند. چراکه موشکهای با کلاهک بارانی، سیستم پدافندی یاد شده را از مدار خارج نموده و سرانجام هم یکی از موشک‌ها به خود سامانه پدافندی اصابت کرد و آن را به آتش کشید.
در ویدئوی دیگری که از سوی منابع محلی گرفته شد، گذر خیلی واضح موشک‌های ایرانی از سامانه پدافندی موسوم به گنبد آهنین مشخص بود. ضد موشک‌های این سامانه گویا به شکل کور شلیک شده و از همین روی خیلی ساده از کنار موشک‌های ایرانی می‌گذشتند. زیرا سیستم موشک‌ها آنها را کلا کور کرده بود.
تحلیل یک خبرنگار اسرائیلی از قدرت موشکی ایران
موراگ، خبرنگار کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل در تحلیلی نوشت:
«عبور هر تعداد پرتابه از چندین لایه پدافندیِ در اوج آماده‌باشِ صددرصدی یعنی گذر از لبه فناوری حریف، چون اسرائیل با بهترین سامانه‌های پدافندی دنیا تقریبا ناموفق عمل کرد. اگر ایران اولا با غافلگیری، ثانیا با استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌ترش و ثالثا با تاکتیک پیچیده‌تر، عمل نماید، درصد این ناموفقی اسرائیل، بیشتر خواهد شد…»
موراگ ادامه داده بود:
«… اسرائیل با کمک آمریکا در حال تلاش برای جا انداختن این نکته است که اگر پاسخی به ایران بدهد، بسیار محدود است و اصلا قصد جنگ و افزایش تنش ندارد و فقط محض اینکه تسکینی بر دردش باشد قصد دارد از خود اقدامی نشان بدهد تا بلکه درصدِ سقوط آزادِ قدرت بازدارندگی خود را کاهش دهد. اما اسرائیل باید به هشدارهای ایران توجه جدی کند. قطعاً با وجود هر آسیبی که به ایران بزنند،‌ درد پاسخ مرحله دوم ایران، برای تل‌آویو بیشتر خواهد بود. آن وقت چه؟ توان تحمل آن یا حتی تحمل جنگ منطقه‌ای
و چند‌جبهه‌ای را پس از شش ماه فرسایش دارد؟»
اغلب کارشناسان نظامی متفق‌القول بودند که ایران اولا از همه قدرت موشکی و پهپادی خود بهره نگرفته است. پهپادهای مورد استفاده از جمله ساده‌ترین پهپادهای ایران بودند که هم سرعت چندان بالایی نداشته و هم به سادگی قابل رهگیری هستند. در حالی که پهپادهای بسیار پیشرفته‌تر در اختیار نیروهای مسلح ایران است که با سرعت دهها برابر و رادارگریزی فوق‌العاده حتی قدرت درگیری هوائی و حفاظت از گروه پهپادی را دارند. همچنین انواع و اقسام موشک‌های بالستیک و کروز پیشرفته‌تر که قادر است همه سیستم پدافندی اسرائیل را به طور کلی فلج گرداند.
ثانیا اینکه ایران عمدا حمله خود را از قبل اطلاع داد و از لحظه پرواز پهپادها، آغازش را اعلام کرد. به این ترتیب مشخص شد که هیچ‌گونه غافلگیری مد نظر نبوده است.
ثالثا ایران هیچ هدف غیر نظامی و حتی نظامی به جز مراکزی که در حمله به کنسولگری ایران دخیل بودند را مدنظر نداشت و کاملا هدف تنبیهی‌اش در این برنامه مشخص بود.
اما قطعا در پاسخ به شیطنت مجدد اسرائیل دیگر هیچ یک از این ملاحظات وجود نخواهد داشت و انتقام مهیب جایگزین تنبیه محدود خواهد شد. ان‌شاءالله.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چند دلیل وحشت صهیونیست‌ها از خیزش دانشجویان آمریکا

انقلاب دانشجویی در آمریکا سیطره صهیونیسم بر رسانه جهانی را از بین برده

شرکت در اعتراضات هزینه بسیار بالایی برای دانشجویان و اساتید آمریکایی دارد

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.