سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شب روشن برای پدر موشکی ایران/ جای «سردار شهید حسن طهرانی مقدم» خالی‌

شب روشن برای پدر موشکی ایران/ جای «سردار شهید حسن طهرانی مقدم» خالی‌

بعد از حمله پهپادی و موشکی ایران به خاک اراضی اشغالی، شمار زیادی از کاربران فضای مجازی یاد شهید حسن طهرانی‌مقدم، فرمانده یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. فعالان شبکه‌های اجتماعی با درود بر روح پاک شهید طهرانی‌مقدم، جای او را در چنین شبی خالی دانستند. کسی که گفته بود: «روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند…»

اولین قدم موشکی

او ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه بخش توپخانه و موشک و توان دفاعی کشور قرار داد؛ کسی که ۶ آبان سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد در اولین روزهای جوانی همراه برادرش محمد همانند بسیاری از مردم ایران با آغاز تظاهرات مردمی علیه رژیم ستمشاهی به صف انقلابیون پیوست. از همان روزها طهرانی‌مقدم به یکی از فعالان مبارزه با رژیم پهلوی پیش از انقلاب تبدیل شد.

همراه دوستانش نارنجک‌های دستی می‌ساختند تا اینکه شب بیست و دوم بهمن ماه مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی در میدان امام حسین (ع) با پرتاب نارنجک دستی به سمت یک خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به اسارت در آورد. این اولین قدم موشکی طهرانی مقدم بود.

سال ۱۳۵۸، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته شد و به مدرک مهندسی در این رشته را اخذ کرد. در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، فعالیت خود را به عنوان مسئول آغاز کرد. تا اینکه شهریور ۱۳۵۹ زمانی که کشور مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت، با دغدغه جدیدی مواجه شد.

از خمپاره‌انداز تا بالستیک
آن روزهای ابتدای انقلاب، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیر کلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار و ضد انقلابیون مسلح در کردستان شده بودند. سنگین‌ترین سلاحی که آن دوران در اختیار سپاه بود، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود، در حالی که در همین وضعیت، ضد انقلابیون در کردستان، حتی به توپخانه نیز مجهز بودند.

می‌گویند طهرانی‌مقدم باعث شد که سپاه در ۱۵ ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت صبغه نظامی شود. او بود که به عنوان یکی از نخستین افراد، اولین جرقه‌های شکل‌گیری توپخانه سپاه را زد.

با تلاش‌هایی که صورت گرفت او و همراهانش توانستند سال ۱۳۵۹ با غنیمت‌هایی از ارتش بعث عراق توپخانه سپاه را تشکیل دهند و بعدها با استفاده از این توپخانه در لشکر امام حسین (ع) اصفهان مواضع دشمن بعثی را بمباران کنند. همین گروه بعدها و در سال ۱۳۶۱ واحد و یگان توپخانه سپاه را تشکیل دادند.

محمد؛ نبودی ببینی!
طهرانی مقدم بارها از سوی منافقین تهدید شده بود. برادرش «محمد طهرانی مقدم» می‌گوید: «چند بار از جانب گروهک تروریستی منافقین تهدید شد؛ به دلیل آن موشکی که به مقر منافقین در داخل خاک عراق زد. همان شب رادیو منافقین اعلام کرد این مقدم را ما می‌زنیم. زمانی که ترور شهید صیاد شیرازی را طراحی کردند، همزمان طرح ترور حاج حسن آقای مقدم را نیز در دستور کار داشتند و می‌خواستند هر دوی آنها را ترور کنند که یک گروه از آنها دستگیر شدند».

تا اینکه سرانجام ظهر عاشورای سال ۵۹ در اوایل جنگ و در محاصره سوسنگرد، حسن طهرانی مقدم به شهادت رسید. اکنون در روزهایی که قدرت موشکی و پهپادی ایران، معادلات و پیش‌بینی‌های زیادی را بر هم زده، فعالان شبکه‌های اجتماعی یاد شهیدی را گرامی داشته‌اند که بالستیک‌های امروز را مدیون او می‌دانند. کسی که گفته بود: «روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نبود کند…».

شاید یک روز نه چندان دور، با نابودی اسرائیل فلسطین هم مثل خرمشهر آزاد شود؛ آن وقت حتماً باید یک مداحی شبیه آن بخوانند که می‌گفت: «محمد؛ نبودی ببینی! شهر آزاد گشته… خون یارانت پر ثمر گشته…»

مدیون پدر موشکی
«فاطمه زهرا» یاد طهرانی مقدم را اینگونه زنده کرد: «اگر اسطوره‌ها در قصه‌ها هستند تو اما در میان خاطرات هستی. برای حاج حسن طهرانی مقدم و پیروزی فلسطین.»

«امینی آزاده» مقایسه‌ای بین طهرانی مقدم و «آرش کمانگیر» کرد؛ اینکه چگونه هر دو برای تعیین مرزهای ایران از جان خود گذشتند. او در این باره نوشت: «همیشه برام سوال بود که آرش کمانگیر چطور با انداختن یک تیر مرزها را مشخص کرد. آرش افسانه نیست، آرش تویی! مرز ایران آنجاست که موشک‌های تو تعیین می‌کنند.»

کاربری نیز از بزم آسمانی میان شهید طهرانی مقدم، سردار سلیمانی و مرتضی آوینی نوشت: «امشب در آسمان چه بزمی برپا است. طهرانی مقدم آرامید و به امشب آرزویش رسید، حاج قاسم لبخندی زد و با غرور نگاه کرد و مرتضی آوینی قلم دعایش را گرفت و با طمأنینه روایت فتح و اجابت دعا را و شور و بساط شهدای مدافع حرم و کودکان شهید غزه الله نوشت. نصر من و فتح قریب!»

«احمد علی‌پور» با انتشار عکسی قدیمی گفت: «خدا رحمتت کند که چنان مشتمان را پر کردی که تا سال‌ها می‌توانیم موشک شلیک کنیم.»

گروهی از کاربران در این حمله موشکی نه تنها نام دیگر شهیدان نام آور کشور را آوردند بلکه نام دختر «کاپشن صورتی و گوشواره قلبی» را نیز زنده نگه داشتند. «مهربانو» نوشت: «انتقام حاج قاسم و ابومهدی، انتقام شهید فخری زاده، انتقام شهید احمدی روشن، انتقام شهید طهرانی مقدم، انتقام شهید شهریاری، انتقام شهدای مدافع حرم، انتقام شهدای غزه و انتقام کوچولوی کاپشن صورتی و گوشواره قلبی گرفته شد و گرفته خواهد شد.»

شخصی دیگری هم به یاد شهدای کشور از فرماندهان دفاع مقدس گرفته تا قربانیان حادثه تروریستی کرمان در سالروز شهادت سردار سلیمانی نوشت: «به خاطر حاج احمد متوسلیان… به خاطر شهید طهرانی مقدم… به خاطر شهدای هسته‌ای بخاطر دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی.»

شمار بسیاری از کاربران تاکید کردند این قدرت را مدیون شهید طهرانی مقدم هستیم. «فرهاد نظریان» نوشت: «حاج حسن طهرانی مقدم بالاخره موشک‌هایی که یک عمر برای ساختشان زحمت کشیدید راهی اسرائیل شدند اینها هر کدام حامل خواسته شما برای نابودی آن غده سرطانی هستند.» کاربر دیگری هم گفت: «وسط همه این معرکه‌ها…. خوشحالی امشب‌مان را مدیون یک نفر هستیم روح حاج حسن طهرانی مقدم شاد.»

علاوه بر این، تعداد زیادی از مردم با حضور در بهشت زهرا، بر سر خاک شهید طهرانی‌مقدم حاضر شدند تا اینطور از قدرتی که خدمت او به ایران بخشید قدردانی کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تأیید شهادت یکی از فرماندهان حزب‌الله عراق

بغداد: این اقدام آمریکا منطقه را به‌سمت «پیامدهای خطرناک» می‌کشاند

کاریکاتور/ قدرت پوشالی آمریکا / بازتاب گسترده حمله پهپادی گروه‌های مقاومت به پایگاه آمریکا

درسی سخت برای آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.