سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / «محفل»؛ توجه به استعدادهای خیره‌کننده با تلنگری به مسئولین!

«محفل»؛ توجه به استعدادهای خیره‌کننده با تلنگری به مسئولین!

فصل دوم برنامه «محفل» سراغِ استعدادهایی می‌رود که همه را شوکه کرده؛ روزی سراغ پسر مبتلا به اوتیسم می‌روند و روزی دختری نابینا با ۴ معلولیت همه را متحیرِ خودش می‌کند.

«محفل» جدید فقط دکور خاص و میهمانان بین‌المللی از سراسر جهان ندارد بلکه به بخش سوژه‌های جذاب توجه بیشتری کرده است. یعنی در واقع اگر فصل اول را فصل خلاقانه و نوآورانه در عرصه ساخت فرم و نوعِ مسابقه و رقابت قرآنی بدانیم که بسیار اتفاق انگیزشی برای جامعه ایجاد کرد، فصل دوم محفل را فصل توجه به سوژه‌های بدیع می‌دانیم.

«محفل» دوباره با رسالت بوذری در مقام مجری و میزبانی حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام قاسمیان، حسنین الحلو از عراق، رضوان درویش از سوریه روانه آنتن شد اما این تکرارِ حضور هم سبب نشد برنامه به سمت کلیشه‌ برود بلکه هم میزبانان و هم مجری، حضور متنوع‌تر و حتی به مراتب پخته‌تری را نسبت به فصل نخست داشتند.

حتماً ضعف‌ها و نقاط خلأیی در این فصل هم وجود دارد که نخبگان حوزه قرآنی کشور در نشست‌هایی با عوامل این برنامه به آن خواهند پرداخت. اما نکته‌ای که می‌توان درباره‌اش صحبت کرد و آن را متمایز در عرصه برنامه‌سازی تلویزیونی هم عنوان کرد توجه این برنامه به سوژه‌های خاص و بکر و در برخی اوقات «متحیرکننده» است.

به طور مثال شبی که پسر مبتلا به اوتیسم به برنامه آمد؛ کسی که سوالات عادی و ساده را نمی‌تواند پاسخ دهد، میزبانان برنامه محفل را حیرت‌زده کرد.

یا شب دیگری که دختری نابینا با 4 معلولیت به برنامه آمد و پدرش اعلام کرد او حافظ قرآن است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی و بقیه میزبانان از اینکه او حتی اعداد و ارقام را هم نمی‌توانست بشمرد شگفت‌زده بودند و از او سؤالاتی کردند که بغض همه وجود میزبانان و حاضرین در سالن برنامه «محفل» فراگرفت.

حضور این استعدادها دو اتفاق را به همراه دارد؛ اول اینکه تلنگری برای مسئولین است که چرا برای این استعدادهای قرآنی و دینی برنامه‌ای ندارند؟ یا چرا این استعدادها در جامعه دیده نمی‌شوند؟

استعدادهایی که شاید در وهله اول مخاطب هم همچون میزبانان برنامه متحیّر شود آیا واقعیت دارد شخصی که نمی‌تواند عددی را بشمرد و یا درک و تشخیص درستی داشته باشد؟ اما روی آنتن همه‌چیز مشخص شد.

تلویزیون , ماه رمضان , صدا و سیما , شبکه سه سیما , محفل ,

با محمدحسین محمدزاده از مدیران قدیمی شبکه قرآن و معارف سیما که امروز رئیس بخش رسانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است و عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور را برعهده دارد درباره «محفل» و این اتفاقات جذاب و جالب و در عین حال قابل تأمل لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم.

محمدزاده از تماشای قسمت‌هایی گفت که خودش، خانواده و جامعه قرآنی را تحت تأثیر قرار داد. شبی که پسر اوتیسمی و شبی دیگر که دختری نابینا با 4 معلولیت در صحنه «محفل» حاضر شدند.

گفت: این شب‌ها را با خانواده تماشا کردم؛ شب‌هایی که واقعاً حجتی شدند برای کسانی که ذهن خودشان را بابتِ حفظ قرآن کریم ناتوان می‌بینند. از طرفی انگیزه‌ای باشد برای اینکه قرآن حفظ کنند و برای حفظ کردن قرآن وقت بگذارند.

این‌ها از این نظر حجت‌اند که آن‌قدر قرآن کریم کلمات نورانی دربردارد که حتی موقعی ظاهراً شخص یا اشخاصی جسم و مکانیزم طبیعی بدن‌شان از حالت طبیعی خارج شده باز می‌توانند این الفاظ نورانی را درک کنند و این به خاطر ویژگی‌های کلمات نورانی قرآن کریم است که نباید نوجوانان و جوانان ما را نگران کند که این کلمات (قرآن کریم) می‌تواند در ذهن آنها نقش ببندد یا خیر.

.

وی افزود: استعدادهایی مثل پسر اوتیسمی و دختر نابینا از جهت دیگر هم پیام دارد برای کسانی که در این عرصه مسئولیت دارند. در واقع این قشر از افراد را کاملاً ناتوان نبینند و زحماتی که پدران و مادران متحمل می‌شوند برای اینکه فرزندان‌شان به این سطح از درک محفوظات قرآنی برسند و آنها را در این راه کمک کنند.

بنابراین «محفل» نشان داد که این راه بن‌بست نیست و با حمایت‌های مراجع ذیربط از کسانی که ناتوانی و محدودیت‌های جسمی، حرکتی و ذهنی دارند خیلی از مشکلات خانواده‌هایی که زیر بار تربیت و پرورش این عزیزان رفته‌اند باری از روی دوش‌شان کم می‌شود.

این مدیر قرآنی در کشور تأکید کرد: پیام این دو عزیز در برنامه «محفل» برای کسانی که خودشان شرایط طبیعی‌ای دارند و خودشان را در حفظ قرآن ناتوان می‌بینند این نکته است که این راه بسیار نورانی و پربرکت است و بدون هیچ نگرانی وارد این عرصه شوید و از طرفی هم برای مسئولین ذیربط این پیام را دارد که روش تربیت و تعلیم حفظ این عزیزان را بن‌بست نبینید و اگر به حمایت آنها بپردازید در واقع باری از روی دوش خانواده‌هایشان برداشته‌اید. از طرفی انگیزه جامعه را برای درک و حفظ و فهم قرآن کریم بالاتر برده‌اید.

.

محمدزاده همچنین درباره برنامه «محفل» به تبلیغ جدّی هنر حفظ و تلاوت و مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: فرآیند کلی این برنامه تبلیغ جدّی هنر حفظ، تلاوت و مفاهیم قرآن کریم است. این نکته را می‌توان در چینش داورها و به قولی کارشناسان برنامه در هنر تلاوت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم به وضوح مشاهده کرد. همان سه محور تبلیغی قرآن کریم (هنر تلاوت، حفظ و تدبر قرآن کریم) که مدنظر مقام معظم رهبری است و در فرمایشات ابتدای ماه رمضان با جامعه قرآنی هم این نکته را بارها اشاره فرموده‌اند. فکر می‌کنم برنامه تلویزیونی «محفل» این سه محور را خوب پیش می‌برد و سوژه‌هایی که مناسبت این سه محور است را نیز چه برنامه‌ریزی شده و چه حتی فی‌البداهه خیلی هنرمندانه در راستای این محورها پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: به نظرمن «محفل» توانسته در راستای حیطه انگیزشی و علاقه‌مندی، دانشی و اعتقادی برای مخاطب هدف‌گیری درستی داشته باشد.

چرا که اگر کسی انگیزه زیادی در هنر تلاوت نداشته باشد سرسری از این دست برنامه‌ها می‌گذرد و به عمقِ آن توجهی نمی‌کند. الان خوشبختانه در بحث مفاهیم و تدبر قرآن کریم، انگیزه مخاطبان طوری بالاتر آمده که بسیاری از مخاطبان به سمت شرکت در جلسات مطالعه تفسیر و دوره‌های تدبر قرآن کریم سوق پیدا کرده‌اند. البته ناگفته نماند که این دست برنامه‌ها کمبودها و کم‌کاری‌ها در این عرصه را هم به نحوی جبران کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر قرآن _ صالح مهدی زاده قاری نوجوان

سوره تکویر

درمحضر قرآن _ تلاوت سوره اعلی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.