سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / با کاشت زردچوبه در گلدان، همیشه ادویه تازه داشته باشید

با کاشت زردچوبه در گلدان، همیشه ادویه تازه داشته باشید

به جای پرداخت هزینه برای خرید زردچوبه تازه، خودتان می‌توانید به ساده‌ترین روش آن را در خانه بکارید.

زردچوبه جزو ادویه‌های پرکاربرد در سراسر دنیا خصوصا ایران است؛ خواص زردچوبه بسیار است و از آن در نوشیدنی و غذا استفاده می‌شود؛ زردچوبه از نظر طعم و مزه بسیار به زنجبیل نزدیک است؛ برای آنکه بتوانید بهتر از فواید این ادویه بهره ببرید، به جای خرید آن از عطاری، می‌توانید خودتان در خانه کاشت زردچوبه را انجام دهید و همیشه در خانه ادویه تازه داشته باشید؛ اگر قصد کاشت این ادویه پرخاصیت را دارید، در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا با نحوه کاشت آن آشنا شوید.

نحوه کاشت زردچوبه در گلدان

کاشت‎‌زردچوبه بسیار راحت است و نیاز به مهارت خاصی ندارد؛ لازم به ذکر است که این ادویه نیاز به نور مستقیم و آبیاری مداوم ندارد؛ به عبارت دیگر در شرایط سخت هم قادر به رشد است و تنها چیزی که برای پرورش آن در گلدان نیاز دارید، ریزوم این گیاه است که می‌توانید آن را از گلخانه‌ها تهیه کنید؛ مراحل کاشت به شیوه زیر است:

کاشت زردچوبه

آماده سازی ریزوم

در هنگام کاشت به این نکته توجه داشته باشید که بهترین زمان، فصل زمستان است و گیاه با سرعت بیشتری جوانه می‌زند؛ اما در صورتی که قصد دارید زردچوبه را در باغچه بکارید، دقت داشته باشید که فصل سرما تمام شده باشد چرا که ریشه‌های زردچوبه در دمای 10- از بین خواهد رفت

انتخاب گلدان مناسب برای کاشت

بهتر است گلدانی که برای کات انتخاب می‌کنید از جنس سرامیک یا پلاستیک باشد و از ابعاد مناسبی برخوردار باشد؛ چرا که 5 ماه بعد از کاشت ریزوم، گیاه به شدت ریشه می‌دهد و نیاز به فضای بزرگ دارد؛ در نتیجه بهتر است که عمق و قطر حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باشند.

توجه به زهکشی مناسب

زردچوبه به محیط بسیار مرطوب نیاز دارد؛ بنابراین توجه داشته باشید که گلدان از زهکشی مناسبی برخوردار باشد؛ چرا که خارج شدن آب اضافه بعد از آبیاری، به سلامت ریشه‌ها کمک کرده و باعث رشد بیشتر آن‌ها می‌شود.

زردچوبه

برش ریزوم

اگر ریزومی که خریداری کرده‌اید همراه با ساقه بود، لازم است که ساقه را از آن جدا کرده و ریزوم را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنید.

کاشت ریزوم در خاک

توجه داشته باشید خاکی که برای کاشت انتخاب می‌کنید باید بیشتر حجم آن اسیدی و مقدار کمی قلیایی باشد؛ به عبارت دیگر بهترین PH برای گیاه همان 6 تا 8 است؛ سپس نیمی از گلدان را با خاک پر کرده و ریزوم را در وسط آن قرار دهید؛ توجه داشته باشید که اگر بر روی ریزوم‌ها دندانه یا جوانه‌هایی قرار دارد آن‌ها را به سمت بالا گلدان بگذارید تا در نهایت جوانه زدن گلدان راحت‌تر باشد.

مرطوب نگه داشتن خاک

در این مرحله نیمه دیگر گلدان را با خاک پر کنید و با دست خاک را فشار دهید تا حدود 2 سانتی‌متر از بالای گلدان خالی باشد؛ در این مرحله مهم‌ترین قسمت مرطوب نگه داشتن خاک است؛ برای اینکار لازم است که بعد از پایان مراحل کاشت، دور گلدان را با استفاده از یک پلاستیک بپوشانید و در سطح کیسه چند سوراخ ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد.

فراهم کردن دمای ایده‌آل برای رشد زردچوبه

مناسب‌ترین دمای برای رشد بین  ۲۱ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است. اگر دما زیر ۱۰ درجه برسد قطعاً گیاه از بین می‌رود؛ برای این منظور می‌توانید در طول روز گلدان را در محیطی قرار دهید که نور خورشید به آن بتابد و در طول شب، با روشن گذاشتن چراغ مطالعه گرمای مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

نحوه آبیاری گیاه زردچوبه

2 تا 3 روز ابتدایی کاشت نیاز است که خاک گیاه بسیار مرطوب باشد؛در صورتی که رطوبت خاک زودتر از دو روز از بین رفت آبیاری روزانه هم ایرادی ندارد. بعد از گذشت 3 روز اگر سطح خحاک همچنان خیس بود، با استفاده از اسپری سطح خاک را مرطوب نگه دارید؛ توجه داشته باشید که شما باید روند آبیاری مداوم و مرطوب نگهداشتن محیط را چیزی بین ۶ تا ۱۰ ماه ادامه دهید. پس از گذشت این مدت ساقه ای باریک از خاک خارج می‌شود در این حالت دیگر نیازی به کیسه نیست و آن را از گلدان جدا کنید.

کاشت زردچوبه

برش ساقه و برداشت محصول

توجه داشته باشید بعد از گذشت 3 ماه ریزوم‌ها به خوبی در خاک رشد می‌کنند؛ در این فاصله اگر برگ گیاه قهوه‌ای شد، حتماً قلم زردچوبه را از گیاه جدا کنید؛ چرا که گیاه در این مرحله به نهایت رشد خود رسیده و آماده برداشت است.

در صورتی که به محض تغییر رنگ برداشت را آغاز نکنید، باعث می‌ شوید تا ثمره آسیب دیده دچار پوکی از درون بشود زیرا دیگر آب و مواد مغذی به آن نمی ‌رسد و خراب می‌شود. برای برداشت کافی است کمی خاک را کنار زده و ریزوم‌ها را جدا کنید و بعد از شستشو آن‌ها را در یخچال به مدت 6 ماه می‌توانید نگه داری کنید.

کاشت زردچوبه

نحوه پودر کردن زردچوبه

بعد از شستشو ریزوم‌ها، آن‌ها را درون قابلمه ریخته و به مدت 1 ساعت بجوشانید؛ بعد از آبکش کردن پوست آن‌ها را به آرامی جدا کرده و به مدت یک شبانه روز در محیط قرار دهید تا خشک شوند و بعد آن را با چرخ گوشت یا آسیاب مخصوص، آسیاب کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چگونه مثل آب خوردن در گلدان درخت «بادام» پرورش دهیم

کاشت درخت بادام در گلدان

قوی‌ترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت بدن

درمان بیماران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.