سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ریشه بحران در دریای سرخ نیست در نسل‌کُشی غزه است

ریشه بحران در دریای سرخ نیست در نسل‌کُشی غزه است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ریشه بحران در دریای سرخ و لبنان و مناطق دیگر منطقه نیست بلکه ریشه در نسل‌کشی در غزه است و اگر آن آتشفشان خاموش شود، در مناطق دیگر منطقه نیز آرامش ایجاد خواهد شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده، در طی این سفر علاوه ‌بر مشارکت در برنامه‌های اجلاس، دیدارهای مختلف دوجانبه‌ای را با همتایان و مقامات عالی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در اجلاس انجام داده که طی آنها موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفته است.

اگر ریشه بحران غزه خوب درک شود

راه‌حل بحران خیلی ساده است

در همین راستا وزیر خارجه کشورمان، در حاشیه برنامه‌های اجلاس با «اسپن بارت اید» وزیر خارجه نروژ دیدار و تبادل نظر داشت.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به گفت‌وگوهای خوب روزهای گذشته با همتای نروژی، از توجه و اهتمام خوب نروژ به شرایط غزه و منطقه تشکر کرد و گفت: اگر ریشه بحران غزه خوب درک شود، راه‌حل بحران خیلی ساده است.

سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، حمایت آمریکا از ادامه جنگ را یک خطای بزرگ خواند و افزود: رژیم اسرائیل و آمریکا با اصرار بر ادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینی‌ها و ویرانی‌های بزرگ در  غزه، دستاوردی نداشته و نخواهند داشت و نمی‌توانند از طریق نظامی به دستاوردی برسند.

وی با بیان اینکه ایران از جنگ و ناامنی در منطقه استقبال نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ایران در ۱۰۰ روز گذشته تلاش‌های زیادی برای پایان توقف جنگ و حملات اسرائیل به غزه و ایجاد آرامش در منطقه داشته اما چون شناخت دقیقی از منطقه داشت، نسبت به خطر گسترش جنگ هشدار داده بود و اکنون‌ نیز معتقد است جنگ علیه غزه لازم است هر چه سریع‌تر پایان یابد تا منطقه به آرامش برسد.

وزیر امور خارجه ورود و اقدامات نیروهای مقاومت در منطقه را واکنش به جنایات رژیم اسرائیل و صرفا در جهت حمایت از ملت فلسطین و شهروندان در غزه خواند و گفت: ریشه بحران در دریای سرخ و لبنان و مناطق دیگر منطقه نیست، بلکه ریشه در نسل‌کشی در غزه است و اگر آن آتشفشان خاموش شود، در مناطق دیگر منطقه نیز آرامش ایجاد خواهد شد. فلذا آمریکا باید روش خود را تغییر دهد و رژیم اسرائیل نیز بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه جنگ نیست.

وی گفت: اما در صورت تداوم‌ حملات نظامی رژیم اسرائیل، امکان وقوع شرایط غیرقابل کنترل در منطقه وجود دارد.

وزیر خارجه نروژ نیز در این دیدار با اشاره به گفت‌وگوهای خوب اخیر خود با همتای ایرانی و ابراز خرسندی از تداوم مشورت‌های دوجانبه، به شرایط بسیار سخت و پیچیده در غزه اشاره کرد و گفت: متأسفانه شرایط در غزه و لبنان و دریای سرخ در حال بدتر شدن است و ما آمادگی داریم برای مدیریت و آرامش اوضاع تلاش کنیم.

بارت اید با تشکر از تلاش‌های ایران برای کمک به ایجاد آرامش در منطقه خاطرنشان کرد: مشکلات در منطقه به هم وابسته است و ما نیز فکر می‌کنیم که درگیری در غزه باید سریعا تمام شود و آتش‌بس شکل بگیرد.

وی بحران فلسطین را کانون بحران در منطقه دانست و با اشاره به تلاش‌های سیاسی دائمی کشورش برای کمک به حل بحران فلسطین، تأکید کرد ایجاد آرامش در فلسطین به ایجاد آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه نروژ به تلاش‌های کشورش برای ایجاد آرامش در فلسطین و منطقه اشاره کرد و خواستار استفاده ایران از نفوذ خود برای کمک به ایجاد آرامش در منطقه شد.

در این دیدار طرفین درخصوص راه‌های کمک به حل بحران فلسطین و بازگشت آرامش به منطقه تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان هرگونه راه‌حل سیاسی تحمیلی بر فلسطینی‌ها را رد کرد و گفت: در هرگونه راه‌حل سیاسی برای مسئله فلسطین باید خود ملت و گروه‌های فلسطینی در مرکز هر راه‌حلی باشند.

امیرعبداللهیان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد:

به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذاریم

اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند

خبر دیگر اینکه، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد داووس در گفت‌وگو با «فرید زکریا»، با تاکید بر این موضوع که در عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان هیچ یک از اتباع پاکستانی مورد هدف ایران نبوده‌اند، عنوان داشت: گروهی موسوم به جیش العدل که گروه ایرانی است و در پاکستان پناه گرفتند و ما بارها با مقامات پاکستان گفت‌وگو کردیم، عملیاتی را در ایران انجام دادند از جمله در راسک. پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی است. قبلا با وزیر خارجه پاکستان گفت‌وگو کردم. ما به حاکمیت پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدام ما در راستای کمک به امنیت ایران پاکستان و عراق و منطقه است.

 امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می‌دانیم

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم. با هر دو کشور درخصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کردیم. اتفاق در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به صراحت پذیرفتند.

 ایران هر اقدامی از طرف اسرائیل را

با قدرت پاسخ خواهد داد

وی با اشاره به اینکه ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: ما مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ما است. اطلاعات نیروهای امنیتی ما درخصوص مکان هدف قرار گرفته دقیق است. عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند هدف اقدام ما بودند. مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال گفت‌وگو هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به توافقنامه امنیتی ایران با عراق، افزود: در مورد عراق ما موافقتنامه امنیتی داریم. دولت و مقامات محلی کردستان متعهد شدند امنیت مرزی ما را حفظ کنند. اقدام ما در این چارچوب و در چارچوب مقابله با سو استفاده اسرائیل است.

عملیات‌ها علیه پایگاه موساد در اقلیم کردستان

 و جیش العدل در داخل پاکستان

ارتباطی با وضعیت غزه ندارد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه عملیات ایران علیه مواضع موساد و گروه‌های تروریستی ارتباطی با وضعیت غزه ندارد، گفت: عملیاتی که در 24 ساعت گذشته روی پایگاه موساد در اقلیم کردستان و

جیش‌العدل در داخل پاکستان انجام شد ارتباطی با وضعیت غزه ندارد. ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم. حماس جریان آزادی بخش فلسطینی در مقابل اشغال فلسطین است. 75 سال اشغال فلسطین یک واقعیت است. فلسطینی‌ها انسان هستند و باید حقوقشان تامین شود. حتی آن چیزی را که قطعنامه سازمان ملل به آن اشاره دارد از طرف اسرائیل نادیده گرفته شده است. وقتی جنگی در می‌گیرد دو قاعده تفکیک و تناسب باید رعایت شود. در عملیات انتقام جویانه اسرائیل اصل تفکیک رعایت نشد و 24 هزار فلسطینی کشته شدند. دوم اصل تناسب رعایت نشد. آیا در عملیات متقابل باید 10 برابر فلسطینی کشته شوند؟ اسرائیل رژیم آپارتاید و اشغالگر است. راه‌حل نظامی نیست و در تامین حقوق فلسطینی‌ها است.

ایران بر امنیت دریانوردی تاکید دارد

وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت امنیت دریانوردی برای کشورمان، گفت: ما بر امنیت دریانوردی تاکید داریم. تجارت ما، صادرات نفت ما از طریق دریاست و امنیت دریاها مورد تاکید ماست و ما سود می‌بریم. اخباری ما داریم که یمن و عربستان به توافق نزدیک شدند و معتقدیم ناامن‌سازی به نفع این توافق نخواهد برد. آنچه که اتفاق افتاده مربوط به نسل کشی در غزه و حمایت یمن از فلسطین است. توقف نسل کشی در غزه ما را به توقف دیگر حملات خواهد رساند. ما همواره بخش مثبت تحولات در منطقه هستیم. در سال‌های گذشته برای مبارزه با تروریسم در منطقه بهترین مستشاران ما به شهادت رسیدند. امنیت منطقه امنیت ایران است.

توقف نسل‌کشی در غزه می‌تواند

منجر به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان شود

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بحث درگیری حز‌‌ب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی گفت: من در 100 روز گذشته با آقای نصرالله دیدار داشتم.

48 ساعت بعد از آتش‌بس در غزه از او پرسیدم اگر حملات اسرائیل متوقف شود آیا حملات حزب‌الله متوقف خواهد شد؟ او گفت بله. جهان شاهد بود در آتش‌بس یک گلوله از سوی حزب‌الله شلیک نشد. از سال 2006 در یک توافق نانوشته پایتخت‌ها هدف قرار نمی‌گرفت، اما اسرائیل ترور را به خارج از غزه کشاند و در بیروت یکی از افراد حزب‌الله را ترور کرد. توقف نسل کشی در غزه می‌تواند منجر به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان بشود. امروز شاهد نسل کشی و شدت جنگ در گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین هستیم. این یعنی جنگ ادامه دارد. نتانیاهو باید بفهمد جنگ راه‌حل نیست و اسرای اسرائیل آزاد نخواهند شد. راه‌حل روشن است؛ توقف جنگ، متوقف کردن کوچ اجباری و تبادل اسرا.

طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد

توافق دست یافتنی است

وی درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در دولت آقای رئیسی، گفت‌وگوهایی را با طرف‌های اروپایی و غیرمستقیمی را با آمریکا آغاز کردیم. در نهایت این گفت‌وگوها با ابتکار عمل عمان مواجه شد. هدف این گفت‌وگوهای غیرمستقیم نزدیک کردن دیدگاه است. ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدات در برجام برگردند استقبال می‌کنیم. فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد توافق دست یافتنی است.

هیچ پهپاد و موشکی به روسیه

برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین ندادیم

وزیر خارجه کشورمان درباره اتهامات مطرح شده علیه ایران درخصوص ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین گفت: در مورد اوکراین ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ ندادیم. در تماسی که با وزیر خارجه اوکراین داشتم گفتم مدارک را به ما ارائه دهند و توافق کردیم تیمی از دو کشور در عمان دیدار کنند. تیم اوکراینی ادله برای اثبات نداشت و گفت اسناد را بعدا ارائه می‌کنیم. سندی به ما ارائه نشد. ما به کشورهای مختلفی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم. اینکه کشوری از نمونه ایرانی کپی کند مسئولیتش به ما برنمی‌گردد. هنوز اوکراین سندی ارائه نکرده است.

همان‌طور که در غزه، عراق و سوریه

کشتار غیرنظامیان را نادرست می‌دانیم

جنگ را در اوکراین محکوم می‌کنیم

سکاندار دستگاه سیاست خارجی ایران تصریح کرد: ما همان‌طور که در غزه، عراق و سوریه کشتار غیرنظامیان را نادرست می‌دانیم، جنگ را در اوکراین محکوم می‌کنیم. راه‌حل در جنگ نیست. ما از روسیه سؤال کردیم در چارچوب همکاری‌های دفاعی سلاحی از ایران مورد استفاده قرار گرفته؟ پاسخ آنان این است از هیچ سلاح ایرانی استفاده نکردیم. حتی من بیش از سه بار از آقای بورل خواستم تشویق کنند طرف اوکراینی را ارائه دهد. چنین چیزی اتهام بی‌اساس است.

وی درخصوص صادرات نفت ایران نیز گفت: تحریم‌ها علیه ایران یکجانبه و غیرقانونی است. ما در چارچوب حقوق بین‌المللی حق خود می‌دانیم نسبت به صادرات نفت اقدام کنیم. آمریکا ارباب دنیا نیست. ما از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم و از صادرات نفتمان در چارچوب حقوق بین‌المللی دفاع می‌کنیم.

بد عهدی

جزو ثابت سیاست خارجی آمریکا است

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بحث روابط میان ایران و آمریکا گفت: ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی آمریکا را با اقدام متقابل پاسخ خواهیم داد. مشکلی که الان وجود دارد ما در سال 2015 به توافق رسیدیم. توافق هسته‌ای تعهداتی را برای همه مورد تاکید قرار داد. آن توافق به یک قطعنامه رسمی منجر شد، آمریکا بدعهدی کرد.

تفاوتی بین ترامپ و بایدن قائل نیستیم

امیرعبداللهیان عنوان داشت: تفاوتی بین ترامپ و بایدن قائل نیستیم. وقتی که توافق هسته‌ای به مرحله نهائی رسید از زمان اوباما نقضش شروع شد و بدترین تصمیم را ترامپ گرفت. آمریکا بدعهدی کرد. ما توافقاتی با آمریکا کردیم اکنون نیز آثاری از بدعهدی را شاهد هستیم. بد عهدی گویا جزو ثابت سیاست خارجی آمریکا است و تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد. رفتار غیرسازنده آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. به نفع صلح و امنیت در جهان است که آمریکا رویکرد خودش از تقابل را به صلح تغییر دهد.

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با سی ان بی‌سی:

حملات سپاه دفاع مشروع از خود بود

وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی‌سی آمریکا در حاشیه نشست داووس تاکید کرد که یمنی‌ها از ایران هیچ فرمان و دستوری نمی‌گیرند.

تارنمای این شبکه اقتصادی گزارش داد که «حسین امیرعبداللهیان» همچنین هشدار داد که آمریکا و جو بایدن نباید سرنوشت خود را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گره بزنند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر آنکه امنیت دریای سرخ برای ایران حائز اهمیت است، افزود که تهران می‌خواهد آمریکا جنگ در غزه را متوقف کند.

یمنی‌ها از ایران دستور نمی‌گیرند

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با رد کمک ایران به جنبش انصارالله یمن گفت: مردم یمن و دیگر کشورهای منطقه که از مردم فلسطین دفاع می‌کنند، طبق تجارب و منافع خود عمل کرده و از ما فرمان و دستوری نمی‌گیرند. امنیت دریانوردی اهمیت فراوانی برای ما دارد چرا که ما نفت صادر می‌کنیم و اگر ناامنی در مجاورت ما وجود داشته باشد، به سود ما نخواهد بود.

وی افزود: ما معتقدیم که هر گونه اقدامی برای بی‌ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل‌کشی آن در غزه دارد.

ما در تامین منافع ملی‌مان

در قبال هیچ کشوری تردید به خرج نمی‌دهیم

امیرعبداللهیان در زمینه موشک باران اماکن جاسوسی موساد و تروریست‌های داعش در سوریه و عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت که این اقدام «در راستای مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع بوده است.»

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: ما در تامین منافع ملی‌مان در قبال هیچ کشوری تردید به خرج نمی‌دهیم.

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با همتای اسپانیایی: ملت فلسطین باید آینده غزه پساجنگ را

رقم بزنند

امیرعبداللهیان همچنین با خوزه مانوئل آلبارس همتای اسپانیایی خود در حاشیه نشست داووس دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از مواضع خوب اسپانیا درخصوص بحران فلسطین، بر ضرورت پایان جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه به منظور ایجاد آرامش در منطقه تأکید کرد و گفت که رژیم اسرائیل در یک خطای فاحش به سر می‌برد که فکر می‌کند با توسل به جنگ می‌تواند حماس و مقاومت را در غزه نابود کند.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه ایران جنبش حماس را یک جنبش آزادیبخش می‌داند که برای آزادی سرزمین خود می‌جنگد، خاطرنشان کرد: ما از تشدید و گسترش دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم و اگر آمریکا حمایت خود را از رژیم اسرائیل متوقف کند، اسرائیل توان چند ساعت ادامه جنگ را نخواهد داشت.

وی افزود: راهکارهای سیاسی تحمیلی بر فلسطین نتیجه نخواهد داد و این ملت فلسطین هستند که باید آینده غزه پساجنگ را رقم بزنند و برای آینده خود در غزه و کرانه تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه اضافه کرد: اگر راهکارهای قبلی سیاسی تحمیلی بر فلسطین واقع بینانه بود، اکنون شاهد بحران جاری در فلسطین‌ نبودیم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد که تنها راهکار مؤثر برای آرامش در منطقه، توقف فوری جنگ، باز کردن کریدورهای انسانی، توقف کوچاندن اجباری و اجازه دادن به مردم غزه برای بازگشت به مناطق زندگی خود و یافتن راه‌حلی برای تبادل اسرا است.

وی تأکید کرد که توقف جنگ در غزه بر تحولات در سایر مناطق از جمله دریای سرخ تاثیر فوری خواهد گذاشت.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، ایران را یک بازیگر بسیار مهم و صاحب نفوذ در منطقه دانست و با تشکر از دیدگاه‌های وزیر امور خارجه ایران درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، از تداوم مشورت‌ها و تبادل نظرهای مشترک فیمابین دو طرف در زمینه‌های دوجانبه و منطقه‌ای استقبال کرد.

وزیر خارجه اسپانیا نسبت به پیامدهای تداوم جنگ در غزه ابراز نگرانی کرده و بر لزوم توقف جنگ و حملات به غیرنظامیان و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید کرد.

وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به افزایش تنش‌ها در دریای سرخ، عنوان کرد که حل بحران فلسطین بر کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت و کشورش از راه‌حل سیاسی برای مسئله فلسطین حمایت می‌کند.

تأکید امیرعبداللهیان بر تداوم همکاری‌های ایران

با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دومین روز حضور خود در داووس سوئیس، با ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با تشکر از اقدام سوئیس در محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان گفت: ما برای توسعه روابط با سوئیس مصمم هستیم.

ایگناز یو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با تشکر از حضور امیرعبداللهیان در اجلاس داووس، به گفت‌وگوهای تلفنی دو طرف در نوامبر گذشته و دیدار دوجانبه در نیویورک اشاره کرد و مجددا با دولت و ملت ایران درخصوص اقدام‌ تروریستی کرمان همدردی کرد.

وزیر خارجه سوئیس که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران است، عضویت ایران در بریکس را تبریک گفت و ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، تداوم گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست.

وی ایران را کشور بزرگی خواند و با اشاره ۱۰۰ سال رابطه سیاسی دو کشور و دهه‌ها سابقه همکاری سوئیس و ایران در زمینه‌های مختلف، بر اهمیت تداوم و تقویت گفت‌وگوها و همکاری‌ها بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش فارس، در این دیدار برخی دیگر از مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله بحران اوکراین نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در دیدار با نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان: روابط ایران و پاکستان عمیق و تاریخی است

خبر دیگر اینکه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «انوار الحق کاکر» نخست‌وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی پاکستان عصر سه شنبه در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس دیدار و درباره مسائل مختلف گفت‌ وگو کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار با ابلاغ سلام‌ رئیس‌جمهور کشورمان به نخست‌وزیر پاکستان، روابط دو کشور ایران و پاکستان را عمیق و تاریخی خواند و با تاکید بر آمادگی ایران برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور، به دیدار دیدار اخیر وی با رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد و آن را در کمک به تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت توصیف نمود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تشکر از ابراز همدردی پاکستان درخصوص عملیات تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان، موضوع مبارزه با تروریسم را از موضوعات‌ مهم مورد توجه دو کشور دانست و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهمات گذشته میان‌ جهات ذی‌ربط دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند اوضاع را آنگونه که می‌خواهند مدیریت کنند، اما در جنگ هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

نخست‌وزیر پاکستان نیز با ابلاغ سلام گرم خود به رئیس‌جمهور کشورمان، روابط دو کشور را بسیار با اهمیت توصیف نمود و تمایل اسلام آباد برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با تهران را ابراز کرد.

«انوار الحق کاکر» با بیان اینکه پاکستان و ایران با چالش‌های مشترکی در منطقه مواجه هستند، به حمله تروریستی اخیر در کرمان اشاره کرد و ضمن ابراز همدردی مجدد کشورش با ایران، بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای محدود کردن این‌گونه تهدیدات تروریستی تاکید کرد.

امیر عبداللهیان در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر خارجه پاکستان: جریان موسوم به جیش‌العدل، گروهکی تروریستی است که

علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور، اهمیت تداوم همکاری‌ها و ارتباط نزدیک مسئولان دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد، جریان موسوم به جیش العدل، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد امنیت ایران بارها توسط این گروهک تروریستی ایرانی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بارها مسئولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است.

امیرعبداللهیان افزود: عملیات ضد تروریستی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، علیه این گروهک تروریستی ایرانی بوده و هیچیک از اتباع پاکستانی در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان تداوم گفت‌وگو، اتفاق نظر و همکاری طرفین در موضوعات دوجانبه، از جمله موضوع گروه‌های تروریستی را مهم ارزیابی و با اشاره به گفت‌وگوهای فراوان صورت گرفته میان مسئولان نظامی و امنیتی دو کشور، ابراز امیدواری کرد، تبادل نظرها در مسیر درست روابط دو کشور و در راستای همکاری‌های قوی‌تر امنیتی تداوم یابد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم تاکید کرد، امنیت ایران نیز امنیت پاکستان است و هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است.

وی همچنین حوزه‌های فراوان همکاری دو کشور را برشمرد و از طرف ایرانی خواست تا اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»

چگونه نگاه کنیم زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟

کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد

رفتار پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.