سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم به من فرمود: ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات فرستد خداوند او را می‌آمرزد

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم به من فرمود: ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات فرستد خداوند او را می‌آمرزد

حضرت فاطمه سلام الله علیها گفت: رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم به من فرمود

ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات فرستد خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق می‌کند.

 شاید چندین نوشته هم کم باشد برای توصیف نوردیده حضرت رسول، بی شک در این خصوص مطالب فراوان است، اما شاید برای شما هم جالب باشد از چگونگی  عرض ارادت و سلام بگوییم.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: «یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ.»[1]

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را آمرزیده و در بهشت، هر کجا باشم، به من ملحق خواهد کرد.

یکی از عبادت های دینی درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت معصوم آن حضرت است.

این عبادت ریشه قرآنی دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است. «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما»[2]

در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است که درود فرستادن بر فاطمه زهرا علیها السلام آثار معنوی بالایی دارد و در قیامت شایستگی الحاق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را برای انسان فراهم می کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «یا فاطمة من صلی علیک غفر الله له، و الحقه بی حیث کنت من الجنة؛ ای فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را می آمرزد و در هر جای بهشت که باشم وی را به من ملحق سازد.»

کیفیت صلوات بر حضرت زهرا علیها السلام چنین است: «اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»[3]

پی نوشت ها

[1] بحار الانوار، ج 43، ص 55

[2] احزاب/56

[3] معجم صحیفة الزهراء، شیخ جواد قیومی.

یزید بن عبدالملک نوفلی از پدرش و او از جدش روایت کرده است که: روزی به خدمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مشرف شدم، آن حضرت فرمودند: پدرم (در زمان حیاتشان) فرمودند: هر کس سه روز بر من و تو سلام کند، بهشت بر او واجب می‌شود.
از حضرتشان پرسیدم: آیا این مطلب مخصوص دوران حیات و زندگی شما و آن حضرت است یا شامل بعد از فوت شما و ایشان خواهد بود؟ فرمودند: هم در زمان زندگی و هم پس از مرگ ما (۱۲)

ابن عباس می‌گوید: هنگامی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) متولد شد، حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و او را «موصره» نامید، بعد جبرئیل علیه السلام نازل شد و عرض کرد: پروردگارت به تو و نوزادت سلام می‌رساند. (۱۳)

کیفیت صلوات و درود بر حضرت فاطمه زهرا (علی‌ها السلام)

کعب بن عجره گوید: هنگامی که آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» (۱۴) نازل شد، عرض کردیم:‌ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما می‌دانیم که چگونه بر شما سلام کنیم، اما نمی‌دانیم چگونه بر شما صلوات بفرستیم؟ حضرت فرمودند: بگویید اللهم صل على محمد و آل محمد. (۱۵)

روایت شده است که حضرت فرمودند: صلوات بریده و بی دنباله بر من نفرستید. پرسیدند: صلوات بریده چیست: فرمودند: این که بگویید اللهم صل على محمد و بعد ساکت شوید، بلکه بگویید: اللهم صل على محمد و آل محمد، از آن حضرت پرسیده شد اهل شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، حسن و حسین (علیهم السلام) (۱۶)

فخر رازی می‌گوید: اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در پنج چیز با آن حضرت مساوی بودند: (۱۷)

۱- در سلام، خداوند فرمود «سلام على آل یاسین» (۱۸)

۲- در صلوات بر آن حضرت و بر آنان در تشهد.

۳- در طهارت، خداوند متعال فرمود: طه یعنی‌ای طاهر و فرمود «و یطهرکم تطهیرا» (۱۹)

۴- در تحریم صدقه.

۵- در لزوم محبت، چنان که فرمود: «فاتبعونی یحببکم الله» (۲۰)

و فرمود: «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» (۲۱)

سبقت حضرت فاطمه زهرا (علی‌ها السلام) بر همگان در ورود به بهشت

حضرت على (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کنند که فرمودند: نخستین کسانی که وارد بهشت می‌شوند، من، تو، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حسن و حسین (علیهما السلام) باشیم. عرض کردم: پس دوستداران ما چه موقع وارد بهشت می‌شوند؟ فرمودند: پس از شما.

حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، وجود بی‌پایان با زوایای بی‌منت‌ها و اعجاب‌برانگیز است.
ایشان در سخن، خالق خطبه فدکیه، در تربیت فرزند، مادر امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و به تعبیری مادر ائمه علیهم‌السلام، در عبادت و زهد و تقوا، راضیه مرضیه و در مهر و عطوفت، ام ابی‌ها هستند.

نورانیت الهی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هنگامی که خداوند متعال (جل جلاله) بهشت را آفرید، آن را از نور وجه خویش خلق کرد.

سپس آن را گرفت و به سوی ما افکند، یک سوم آن نور به من رسید و یک سوم آن به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و یک سوم دیگر به حضرت علی (علیه السلام) و خاندان ایشان، افق اصابت کرد.
از آن نور به هر کسی که چیزی تابیده باشد، به ولایت آل محمد (علیهم السلام) پیدا می‌کند و هر کس از آن نور چیزی به او نرسیده باشد، از ولایت خاندان محمد (ص) گمراه می‌شود. (۲)

دوستی و دشمنی با حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: همانا خداوند (که ستایش و سپاس ویژه اوست) محبت على و حضرت فاطمه (علیها السلام) و فرزندانشان را بر تمام مخلوقات عرضه کرد، هر یک از آنان زودتر پذیرفتند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را از میان آنان قرار داد و کسانی را که بعد از آنان اجابت کردند، شیعه و پیرو ایشان کرد و خداوند همه آنان را در بهشت گرد خواهد آورد.

ابوحازم از ابوهریره نقل کرده است: روزی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی، حسن، حسین و حضرت فاطمه (علیهم السلام) نگریستند و فرمودند: من با کسی که با شما بجنگد، در جنگ و با کسی که با شما سازش داشته باشد، سازش دارم.

مجاهد می‌گوید: روزی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در حالی که دست حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را گرفته بود، از منزل بیرون آمدند و فرمودند: هر کس او را می‌شناسد که می‌شناسد و هر که او را نمی‌شناسد، بداند که او حضرت فاطمه (علیهاالسلام) و دختر من است، قلب من است و روحی در کالبد من است. هر کس او را بیازارد، من را آزار داده است و هر کس من را بیازارد، خدا را آزار داده است.

۱۲- مناقب ابن مغازلی، ص ۳۶۳.

۱۳- ملحقات احقاق الحق (مرعشی نجفی)، ج ۱۰، ص ۱۳۴.

۱۴- سوره احزاب، آیه ۵۶.

۱۵- ینابیع المودة (قندوزی)، ص ۲۹۵.

۱۶- ملحقات احقاق الحق (مرعشی نجفی)، ج ۱، ص ۲۳۷.

۱۷- الصواعق المحرقه (ابن حجر)، ۱۴۷.

۱۸- سوره صافات، آیه ۱۳۰.

۱۹- سوره احزاب، آیه ۳۳.

۲۰- سوره آل عمران، آیه ۳۱.

۲۱-سوره شوری، آیه ۲۲.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جهاد حضرت زهرا(سلام الله علیها)

رهبر مؤید انقلاب

ماجرای جالب نام «فاطمه زهرا» برای دختر شهید فاطمیون

شهیدمدافع حرم نعمت الله نجفی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.