سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مناظره داغ 2 ساعت و 17 دقیقه‌ای حسین شریعتمداری و محسن ‌هاشمی

مناظره داغ 2 ساعت و 17 دقیقه‌ای حسین شریعتمداری و محسن ‌هاشمی

در مناظره مدیرمسئول روزنامه کیهان با رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران که با موضوع الزامات رقابت واقعی در انتخابات و در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه یک و شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت طرفین دیدگاه‌های خود را در این خصوص مطرح کردند.

محسن ‌هاشمی در آغاز گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری، همگان برایشان روشن شده است که کشور احتیاج به یک انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا دارد. مطمئناً یک مجلس متکثر و ملی کارآمد می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. او افزود؛ باید حرکت جدی صورت بگیرد که دوباره انتخابات پرشوری داشته باشیم.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: رهبر انقلاب در سال ۹۲ شعار سال را با عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی  نامگذاری کردند. سال ۹۱ آخرین سال دولتِ آقای احمدی‌نژاد بود، قیمت ارز هم رو به افزایش و تورم مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود و تورم از ۴۰ درصد گذشته بود، در نتیجه آن حماسه اقتصادی نتوانست شکل بگیرد؛ الآن هم نیاز داریم انتخابات پرشور مثل آن موقع داشته باشیم، اما متأسفانه پدرم حضور ندارد، اما باید برای انتخابات یک‌ حرکت جدی انجام شود.

محسن ‌هاشمی همچنین تصریح کرد: به نظرم مخاطب رهبر انقلاب آن‌هایی هستند که نگاه‌شان نسبت به مقبولیت، انتخابات زینتی است. وی در بیان مصادیق چنین نگاهی، اظهار کرد: مثل تفکراتی مانند آقای مصباح یزدی و یا کسانیکه طرفدارانشان هستند، مثل پایداری‌ها.

ضرورت حضور همه سلیقه‌های سیاسی و احزاب

و جمعیت‌های معتقد به نظام

شریعتمداری نیز با تاکید بر ضرورت حضور همه سلیقه‌های سیاسی و احزاب و جمعیت‌های معتقد به نظام در انتخابات و برگزاری انتخاباتی رقابتی و با مشارکت بالا، در پاسخ به محسن‌ هاشمی‌ گفت: قرار نیست و شایسته هم نیست که بدون سند حرف بزنیم. باید برای آنچه ادعا می‌کنیم سند بیاوریم، آقای محسن هاشمی درباره مرحوم علامه مصباح ادعا می‌کنند که نگاه ایشان به انتخابات زینتی بوده است! خُب برای این ادعا چه سندی دارید؟ هیچ سند و شاهد و قرینه‌ای برای آن ندارند و اما، بنده با توجه به اینکه در میان خبرها هستم با قاطعیت و ارائه سند عرض می‌کنم تنها کسی که در مورد انتخابات چنین نظری داشت، مرحوم آقای ‌هاشمی‌رفسنجانی بود، که می‌گفت ما انتخابات را ولو با حداقلی انجام بدهیم تا کارمان پیش برود، تاکنون غیر از مرحوم ‌هاشمی هیچ کس دیگری را سراغ نداریم که چنین نظری داشته باشد. برای آن سند وجود دارد، اما دیگران را من ندیدم که چنین نظری داشته باشند.به آقای ‌هاشمی توصیه می‌کنم یادداشت‌های روزانه مرحوم پدرشان را مطالعه کنند.

در انتخابات سال ۸۸

تفاوت آراء ۱۱ میلیون رأی بود

اما آقایان مدعی اصلاحات دست به فتنه زدند

شریعتمداری در‌باره بخش دیگر اظهارات محسن ‌هاشمی گفت؛ همین دو روز قبل آقای روحانی گفته بود در انتخابات ترکیه ۸۰ درصد شرکت کرده بودند ولی در انتخابات ما ۳۶ یا ۳۷ درصد شرکت داشتند. در این خصوص باید عرض کنم که نمی‌دانم آقای روحانی این آمار را از کجا آورده‌اند؟ چون در انتخابات ما نزدیک به ۵۰ درصد شرکت داشتند ولی در این جا باید به دو نکته اشاره کنم. اول آنکه در انتخابات ترکیه فاصله آرای اردوغان با رقیب ایشان یعنی آقای قلیچدار اوغلو، ۲/۵ میلیون رای بود. اردوغان ۴۷ و نیم درصد و رقیبش حدود ۴۵ درصد. طرفین مطابق قانون نتیجه را پذیرفتند ولی در انتخابات سال ۸۸ تفاوت آراء ۱۱ میلیون رای بود اما آقایان مدعی اصلاحات دست به فتنه زدند و با توصیه بیگانگان ادعای تقلب کردند و به نتیجه قانونی تن ندادند. آقایان یادشان رفته که فتنه ۸۸ را با مدیریت آمریکا و اسرائيل برپا کردند. مدیر مسئول کیهان گفت؛ ما که غیب‌گو نیستیم. غیب را فقط خدا می‌داند اما چگونه بود که در کیهان که نسخه‌های آن موجود و قابل مراجعه است تمامی مراحل فتنه را از قبل پیش‌بینی کرده و اعلام می‌داشتیم. چرا؟! برای اینکه آقایان با پیروی از فرمول کودتاهای مخملی و تحت مدیریت بیگانگان دست به فتنه زده بودند. شریعتمداری گفت؛ بنده در مسجد سید اصفهان سخنرانی داشتم و گفتم فتنه‌گران به‌زودی یک رنگ انتخاب خواهند کرد و البته نمی‌دانم چه رنگی. فردای آن روز یکی از مسئولان محترم تماس گرفت و گفت از کجا می‌گویید یک رنگ انتخاب می‌کنند؟ شاید انتخاب نکردند. به ایشان عرض کردم نمی‌توانند رنگ انتخاب نکنند. دست خودشان نیست مامورند و باید به دستورات دیکته شده عمل کنند و دیدیم که چنین کردند. مدیر مسئول کیهان در ادامه گفت؛ نکته دوم این که باید ببینیم علت کاهش مشارکت چه بوده است؟

طی ۸ سال به کدام قولتان عمل کردید

که باعث دلگرمی مردم بشود ؟!

همین دیروز حضرت آقا تاکید داشتند یکی از اشکالات این است که آدم‌ها قول‌هایی بدهند و به آن عمل نکنند. حالا باید از آقای روحانی و محسن‌ هاشمی پرسید طی ۸ سال که قوه مجریه را در اختیار داشتید به کدام قولتان عمل کردید که باعث دلگرمی مردم بشود؟! بنده به چند نمونه که فقط مشتی از خروارهاست اشاره می‌کنم. آقای آخوندی وزیر مسکن می‌فرمودند مسکن مهر مزخرف است و می‌گفت افتخارم آن است که حتی یک مسکن مهر هم افتتاح نکردم! خُب آقای آخوندی! پس در این ۶ سالی که وزیر مسکن بودید چه می‌کردید؟! آقای اردکانی وزیر نیرو می‌گفت؛ ساخت نیروگاه، ورود به مافیا است و من افتخار می‌کنم که نیروگاهی نساختم! شما شاهد خاموشی‌های پی‌در‌پی بودید. مردم حتی از خاموشی گله نمی‌کردند و می‌گفتند لااقل جدول زمان خاموشی را اعلام کنید که از این هم خبری نبود. آقای نعمت‌زاده وزیر صمت می‌گفت باید از خارج مدیر وارد کنیم! آقای کلانتری می‌گویند خودکفایی در کشاورزی حرف مزخرفی است! آقای زنگنه وزیر نفت، می‌فرمایند که پالایشگاه‌سازی کثافت‌کاری است ما وارد این کثافت‌کاری نمی‌شویم، نتیجه آن چه می‌شود، نتیجه این می‌شود که وقتی بنزین را تحریم می‌کنند دچار یک نوع استیصال می‌شویم و به مشکل برخورد می‌کنیم چون پالایشگاهی نداریم، خدا را شکر که ستاره خلیج‌فارس به میدان آمد و مشکل را حل کرد. باید از آقای محسن ‌هاشمی پرسید؛ با این عملکرد انتظار داشتید مردم مشارکت حداکثری داشته باشند. بفرمایید اصلاح‌طلبان چه گلی به سر ملت زده‌اند؟!

هاشمی با انتقاد از روش پیش‌ثبت‌نام نامزدها گفت: این روش باعث شده که بسیاری از احزاب و گروه‌ها غافلگیر شوند چون فرصت انتخاب نامزدهای مورد نظر خود را نداشته و هنوز آنها را انتخاب نکرده بودند و به همین علت میزان حضور نامزدها کاهش پیدا می‌کند. شریعتمداری در پاسخ اظهار داشت، ولی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خیلی بیشتر از قبل است و‌ هاشمی گفت؛ برای بعضی‌ها که هنوز تصمیم نگرفته‌اند و نمی‌دانند می‌خواهند نامزد بشوند یا نه، مشکل‌آفرین است و شریعتمداری گفت؛ خب، بعد از پیش‌ثبت‌نام اگر تصمیمشان عوض شد می‌توانند انصراف بدهند. ماندنشان که الزامی نیست، در اختیار خودشان است. وی افزود؛ با روش پیش‌ثبت‌نام، مراجع رسیدگی‌کننده فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها خواهند داشت و این ابتکار جدید به نفع انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان است.

در کجای دنیا به افراد اجازه می‌دهند

بدون داشتن شرایط قانونی مورد نظر آن کشور

اعلام نامزدی کنند‌؟!

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات اسفند ماه نیز، گفت: برخورد دست‌اندرکارانی که الآن دارند انتخابات را مدیریت می‌کنند، به‌نحوی است که در هیئت‌های اجرائی این همه آدم را عدم احراز زده‌اند، عدم احراز، ردصلاحیت نیست، تصمیم درباره کسانی که عدم احراز صلاحیت شده‌اند باید به مردم واگذار شود!

مدیر مسئول کیهان گفت این چه دیدگاهی است که مطرح می‌فرمائيد؟ در کجای دنیا به افراد اجازه می‌دهند بدون داشتن شرایط قانونی مورد نظر آن کشور، اعلام نامزدی کنند؟! به عنوان مثال تقریباً در همه کشورهای اروپائي کانونی نظیر شورای نگهبان هست با عنوان دادگاه قانون اساسی که رسیدگی به صلاحیت نامزدها یکی از وظائف آنهاست. در آمریکا سوپریم کورت (Supreme Court) یا دادگاه عالی این وظیفه را بر عهده ‌دارد و اختیاراتش ده‌ها‌بار بیشتر از شورای نگهبان ماست. اعضای سوپریم کورت را رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند و عضویتشان مادام‌العمر است و هیچ‌کس حق عزل آنها را ندارد – برخلاف شورای نگهبان که عضویت اعضای آن محدود است- احکام و تصمیمات این دادگاه عالی برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و اعضای آن مطابق میل و سلیقه خود نظر می‌دهند. باز هم برخلاف شورای نگهبان ما که نظراتش باید منطبق بر اسلام و قانون اساسی باشد. به عنوان مثال، در انتخابات ریاست جمهوری بوش پسر که ال‌گور، رقیب او بود، درحالی که آرای کالیفرنیا و نوادا شمارش نشده بود، سوپریم کورت بوش را به عنوان رئیس‌جمهور اعلام کرد و هیچ‌کس هم حق اعتراض نداشت. شریعتمداری در ادامه گفت؛ شورای نگهبان یاور مردم برای شناخت اولیه از نامزدهاست و با اطلاعاتی که از چند مرجع رسمی و تحقیقات محلی به دست می‌آورد درباره صلاحیت نامزدها نظر می‌دهد. این اطلاعات در اختیار بسیاری از مردم قرار ندارد.

وضعیت نامساعد شوراهای شهر

در فقدان نظارت استصوابی

در ادامه شریعتمداری خطاب به محسن ‌هاشمی که عدم وجود نظارت استصوابی در انتخابات شوراهای شهر را مطلوب اعلام کرده بود، گفت: مثلا در همین انتخابات شورای شهر، نظارت استصوابی نبود، دور اول شورای شهر، همه از اصلاح‌طلبان بودند، به قدری تخلف شد و وضع خراب بود که خودتان آن را منحل کردید، در شورای شهرهای اخیر، در بعضی از شوراهای شهر طبق آمار، تقلب و سوءاستفاده‌های کلان رخ داده است‌، در یکی از شهرها کل اعضای شورای شهر را که با خشنودی از نبود نظارت استصوابی در نامزدی آنها یاد می‌فرمایید را بازداشت و زندانی کردند.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران به رد صلاحیت برخی که قبلاً تأیید شده بودند و از جمله مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و مدیر مسئول کیهان گفت؛ به قول حضرت امام رضوان‌الله تعالی، میزان حال فعلی افراد است و رد صلاحیت به معنای نداشتن صلاحیت برای سایر مدیریت‌ها نیست. کما این‌که مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی بعد از آن هم در یکی از بالاترین پست‌های مدیریتی کشور باقی ماندند.

درباره مرحوم هاشمی طوری سخن می‌گوئيد

که انگار آن مرحوم مبنا و اساس انقلاب بوده‌اند

شریعتمداری در ادامه خطاب به محسن ‌هاشمی گفت؛ من با مرحوم پدرتان خیلی بیشتر از شما نزدیک بوده و ارادت داشتم. چه قبل از انقلاب در دوران نوجوانی که از آن مرحوم برای جلساتمان دعوت می‌کردیم، چه در زندان رژیم شاه که شاهد مقاومت ایشان بودیم و چه در دوران ریاست مرحوم بر مجلس و ریاست جمهوری. ولی شما درباره مرحوم‌ هاشمی طوری سخن می‌گویيد که انگار آن مرحوم مبنا و اساس انقلاب بوده‌اند و تمامی دیدگاه‌های ایشان در جهت رویش و پیشبرد انقلاب بوده است. بنده در این باره فقط به یک نکته اشاره می‌کنم مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی می‌فرمودند دوران کنونی دوران گفتمان است و نه دوران موشک! خُب، اگر این دیدگاه ایشان به اجرا در آمده بود، امروز دشمنان نظام ده‌ها بار تمام ایران را شخم زده و از بین برده بودند.

در ادامه این نشست سخن از مسائل اقتصادی و فرهنگی و مخصوصاً نقش تبلیغات در انتخابات به میان کشیده شد که محسن‌ هاشمی به شرایط نامطلوب اقتصادی و مخصوصاً گرانی‌ها اشاره کرد و آن را باعث نارضایتی مردم دانست. شریعتمداری ضمن تأیید این مشکلات گفت؛ متاسفانه بعضی‌ها آن‌طرف جوی می‌روند و علیه مشکلاتی که خودشان ایجاد کرده‌اند شعار داده و آن را به دولت کنونی نسبت می‌دهند. آقایان دولت را با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی، ۵۵۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق قرضه و ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی، چند هزار کارخانه و کارگاه تولیدی تعطیل شده و ده‌ها مشکل دیگر تحویل داده‌اند به طوری که دولت کنونی باید تا آخر سال ۲۰۰۵ همه ماه ۱۳ هزار میلیارد تومان برای پر کردن چاه این بدهی‌ها بپردازد. البته مقابله با گرانی یک ضرورت غیر قابل تردید است و انتظار می‌رود که مسئولان محترم با جدیت در پی رفع آن باشند.

گفتنی است فیلم این مناظره در سایت اینترنتی کیهان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پاسخ «محمد هاشمی» به سیاسی بازی فاطمه با فوت آیت الله/ از این حرف ها زیاد می‌زنند؛ من به حرف کسی که سند ندارد گوش نمی‌کنم

محمد هاشمی رفسنجانی

شورای نگهبانِ ما و شورای نگهبانِ آمریکا!

انتخابات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.