سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اوکراین به آزمایشگاه سلاح‌های غرب تبدیل شده است

اوکراین به آزمایشگاه سلاح‌های غرب تبدیل شده است

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، اوکراین تبدیل به یک آزمایشگاه تسلیحات پدافند هوائی اعم از تسلیحات جدید و قدیمی شده است.

طی دو سالی که از جنگ اوکراین می‌گذرد جدای از این که این کشور به گوشت دم توپ غرب، مقابل روسیه تبدیل شد همچنین آزمایشگاهی برای آزمون میزان کارآمدی سلاح‌های غربی هم بود. حتی خود مقامات اوکراینی بارها از دولت‌های غربی خواسته‌اند که سلاح‌های مدرن خود را در اوکراین و علیه روسیه آزمایش کنند. روزنامه وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی نوشته است اوکراین تبدیل به آزمایشگاه تسلیحات پدافند هوائی غرب شده است. در مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است با وجود آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به شرکای غربی کشورش گفته که کیف بیشتر از هر چیز به سامانه‌های پدافند هوائی نیاز دارد، اما پشتیبان‌های غربی اوکراین هیچ عجله‌ای برای عرضه این سامانه‌ها به کیف به خرج نمی‌دهند چون تولید سامانه‌های جدید سال‌ها طول می‌کشد. به گزارش ایسنا وال استریت ژورنال نوشت که اوکراین هم‌اکنون متوسل به چند لایه متعدد پدافند هوائی شامل ترکیبی از سامانه‌های متعلق به دوران شوروی سابق، تجهیزات غربی و همچنین گروه‌هایی از نیروهای داوطلبی است که برای هدف گرفتن پهپادها با اسلحه آموزش دیده‌اند.

بر اساس این گزارش جنگ در اوکراین باعث شده که این کشور تبدیل به یک میدان آزمایش برای سامانه‌های پدافند هوائی شود. این سامانه‌ها همچنان که پهپادها تبدیل به یک تهدید بزرگ‌تر و گسترده‌تر می‌شوند و تعداد کشورها و گروه‌های شبه‌نظامی بیشتری دست به ایجاد زرادخانه‌های موشک‌ها و راکت‌های خودشان می‌زنند، نقش برجسته‌تر و اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. استفاده فزاینده از آنها همچنین باعث افزایش ثبت سفارش برای دریافت این سامانه‌ها از شرکت‌های تسلیحات‌سازی که آنها را تولید می‌کنند، شده است. وال استریت ژورنال ارزیابی کرد، این حقیقت که اوکراین مجبور شده هم از سامانه‌های پدافند هوائی غربی جدید و هم از سامانه‌های پدافند متعلق به دوران شوروی به صورت همزمان استفاده کند تاثیر آنها را تضعیف کرده است.

وحشت اوکراین از کمبود بحرانی مهمات

روزنامه واشنگتن‌پست هم در گزارشی تحت عنوان «با متوقف شدن کمک‌های غربی، گلوله‌های توپخانه سربازان اوکراینی کم شده است» آورده است: «در شرایطی که کمک‌های ایالات متحده و اروپا متوقف شده و زمستان آغاز می‌شود، کمبود مهمات باعث تشدید نگرانی کاملا ملموس و آشکار در پایتخت اوکراین شده است.»

این روزنامه آمریکایی از قول یکی از سربازان خط مقدم اوکراین نوشت: «شما نمی‌توانید صرفا با انگیزه در جنگ پیروز شوید. شما باید نوعی مزیت عددی، سلاح‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی داشته باشید، در غیر این‌صورت اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. ما چقدر می‌توانیم دوام بیاوریم؟ گفتنش سخت است، اما نمی‌تواند طولانی باشد. همه این را می‌فهمند.» به گزارش واشنگتن پست «ایوان زادونتسف»، افسر مطبوعاتی «گردان تهاجمی ۲۴ جداگانه» که با نام «آیدار» هم شناخته می‌شود، گفت حملات را در مقایسه با تابستان گذشته حدود ۹۰ درصد کاهش داده است. گردان او به مهمات ۱۲۲ میلی‌متری برای «هویتزرهای» دوران شوروی نیاز دارد و شرکای غربی در طول جنگ سعی کردند مهمات را برای اوکراین تهیه کنند.

زمستان وحشتناک در انتظار اوکراین

«ژنرال ژان پل پالومروس» فرمانده سابق ناتو هم در مصاحبه جمعه خود تصویری دلهره‌آور از چشم‌انداز چند ماه آینده اوکراین در جنگ با روسیه ترسیم کرد و گفت کیف و حامیان غربی آن باید مراقب باشند مواضع بیشتری از دست ندهند. به گزارش فارس وی می‌افزاید: اوکراینی‌ها در بهترین حالت می‌توانند از مواضع فعلی خود دفاع کنند.»

وی در مصاحبه با «فرانس‌اینفو»  در اشاره به ضدحملاتی که اوکراین در تابستان با هدف بازپسگیری اراضی تحت کنترل روسیه آغاز کرد، گفت «اوکراینی‌ها زمستان وحشتناکی را در پیش دارند. نباید خودمان را گول بزنیم و انتظار بیشتری از حفظ مواضع کنونی داشته باشیم». دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ هم اوایل ماه میلادی جاری با اعتراف به شکست ضدحملات اوکراین، گفت «باید برای اخبار بد آماده ‌باشیم و در زمان‌های خوب و بد در کنار اوکراین بمانیم».اظهارات استولتنبرگ و سایر مقام‌های غربی درباره لزوم حمایت از اوکراین برای ممانعت از پیروزی روسیه در حالی است که جدیدترین دور کمک اروپا به اوکراین معادل ۵۴ میلیارد دلار در اوایل دسامبر (ماه میلادی جاری) در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل با مخالفت نخست‌وزیر مجارستان به تصویب نرسید. در همین حال، پیشنهاد کمک

۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده برای کی‌یف در کنگره آمریکا متوقف شده و تصمیم‌گیری درباره آن به سال ۲۰۲۴ موکول شده است.

هشدار شدید روسیه به اروپا

خبر دیگر این که «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه ضمانت امنیتی اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد را یک کاغذ پاره بی‌مصرف خواند و گفت: مسکو آماده حمله به هر پایگاه نظامی خارجی است که در اوکراین ایجاد شود.  نقل از خبرگزاری تاس، معاون شورای امنیت روسیه در اظهاراتی گفت: روسیه آماده حمله به هر پایگاه خارجی است که امکان ایجاد آن در اوکراین باشد. این سیاستمدار سپس بیانیه ضمانت امنیتی اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا تهیه شد را «یک کاغذ پاره بی‌مصرف» و بی‌ارزش خواند. وی با انتشار این اظهارات در حساب تلگرامی خود همچنین اضافه کرد: در صورتی که پایگاه‌های نظامی خارجی در اوکراین ایجاد شوند، مسکو بدون شک به آنها حمله خواهد کرد. مدودف در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طور قطع، حمله به یک پایگاه نظامی زمینه را برای فعال کردن ماده ۵ معاهده تاسیس ناتو فراهم می‌کند که در آن به حمله مسلحانه به نیروها، کشتی‌ها یا هواپیماهای هر یک از اعضا اشاره شده است. وی افزود: این‌جا است که همه چیز جالب‌تر می‌شود؛ پاسخ به چنین اقداماتی شامل استفاده از حق دفاع شخصی یا دسته‌جمعی توسط متحدان برای کمک به یک عضو یا اعضای هدف گرفته شده ضروری است.رئیس‌جمهوری پیشین روسیه در ادامه تشریح کرد: اما این واکنش از طرف اعضای ناتو می‌تواند یا نظامی باشد و یا مالک این پایگاه‌ها در اوکراین، آن‌ها را به حال خود رها کند. بنابراین رژیم کیف نباید توهم داشته باشد و باید بداند که اساسا ماده ۵ معاهده ناتو یک راه‌گریز است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قهرمانی دختران ایران در تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا

رقابتهای تنیس کمتر از ۱۲ غرب آسیا با قهرمانی تیم دختران ایران

نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.