سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / باسوادی در ایران با رشد 2/5 برابری نسبت به دنیا به 98درصد رسید

باسوادی در ایران با رشد 2/5 برابری نسبت به دنیا به 98درصد رسید

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: توسعه سواد در ایران به ۹۸درصد رسیده و فاصله بین توسعه سواد بین زنان و مردان به ۶درصد تقلیل یافته است.

  علیرضا عبدی در نشستی خبری که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع «گام دوم نهضت» برگزار شد، با اشاره به نامگذاری اول تا هفتم دی‌ماه به عنوان هفته سوادآموزی اظهار داشت: جریان نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ با صدور پیامی توسط امام خمینی(ره) آغاز شد. آن زمان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ما ۴۷درصد باسواد داشتیم و فاصله‌ ۲۳درصدی بین توسعه سواد زنان و مردان و فاصله ۳۴.۹درصدی بین سواد در مناطق شهری و روستایی داشتیم.

عبدی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت سواد در ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به نزدیک ۹۸درصد رسیده است. فاصله باسوادی زنان و مردان به ۶درصد کاهش یافته است. همچنین اختلاف سواد در مناطق شهری و روستایی به ۱۱درصد رسیده است. این اتفاق جز براساس یک جریان نهضتی و مردمی نمی‌افتاد.

وی با اشاره به پیام صادرشده از سوی دبیرکل یونسکو در ۱۷ شهریور امسال، یادآور شد: ایشان پیامی صادر کردند که قسمتی از آن این بود که در ۴۰ سال گذشته رشد باسوادی در دنیا حدود ۱۸درصد بوده است، این در حالی است که در کشور ما در این مدت این رشد بالغ بر ۵۰درصد و تقریبا ۲.۵ برابر دنیا بوده است؛ یعنی شتاب خوبی در امر سوادآموزی داشتیم. مضافا بر اینکه جمعیت ما در سال ۵۵ حدود ۳۵میلیون بوده و الان ۸۶میلیون به بالاست، یعنی علاوه‌بر اینکه در امر سوادآموزی شتاب ۲.۵ برابری نسبت به دنیا داشتیم، افزایش جمعیت را هم تجربه کردیم.

 آغاز به‌کار گام دوم نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ماموریت این سازمان در گام اول در راستای خواندن و نوشتن برای ایرانیان طراحی و هدف‌گذاری شده بود، افزود: در این میان با عنایت به تعریف گام دوم برای انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی هم با توجه به سیاست‌های بیانیه گام دوم و رویکرد جدید داخلی و خارجی برای خودتکلیفی مشخص و طراحی کرده است.

عبدی توضیح داد: بالغ بر یک سال گذشته جلسات مختلفی با علما در حوزه آموزش بزرگسالان و اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس برگزار شد. در برنامه هفتم توسعه نیز ‌بندی برای نهضت سوادآموزی جانمایی شده است که با تصویب آن از سوی شورای نگهبان، گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به‌کار می‌کند. این بند می‌گوید: «وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی که مصوبه سوم خرداد ۶۳ است را با هدف ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی به مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی را بازنگری کرده و ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، اقدامات لازم را انجام دهد.»

وی ادامه داد: تصویب این بند شروع گام دوم نهضت سوادآموزی است که می‌توان گفت پایه اول این اساسنامه تعریف جدیدی از سواد است که حتما با نگاه توسعه‌ای، تعمیق و سواد جدید و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود. حتما گام جدید نهضت نیازمند یک نهضت دوباره، همگانی و حرکت همگانی است. نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم‌گر بین دستگاه‌ها، جریانات مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه و تعمیق سواد و توسعه سوادهای جدید تبدیل می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر

سیر ساقه های سبز رنگ نازک و خوش رنگی هستند که از پیاز سیر رشد می کنند

صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران در دولت رئیسی ۲.۵ برابر شد

رشد اقتصادی ایران در دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.