سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / افتتاح خط تولید سی‌تی اسکن و آغاز صادرات ونتیلاتور ساخت ایران

افتتاح خط تولید سی‌تی اسکن و آغاز صادرات ونتیلاتور ساخت ایران

آیین افتتاح نخستین خط تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن و صادرات ونتیلاتور ساخت ایران با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور روح‌الله دهقانی که به منظور بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و گفت‌و‌گو با فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری شرق کشور به مشهد سفر کرده بود، بهره‌برداری از خط تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن و صادرات ونتیلاتور ساخت شرکت دانش بنیان احیاء درمان پیشرفته کلید خورد.

دهقانی همچنین از خطوط تولید قطعات ساخت ایران تجهیزات کمک تنفسی، ونتیلاتور تنفسی توبوفن Dion، پروپرشنال ولو احیا درمانی و کالیبراتور ونتیلاسیون و سایر تجهیزات ساخت ایران توسعه یافته توسط متخصصان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم بهره‌برداری از خط تولید سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس و آغاز صادرات دستگاه‌های ونتیلاتور به کشورهای اروپایی که به همت متخصصان شرکت دانش‌بنیان احیاء درمان پیشرفته صورت گرفته، عنوان کرد: تلاش متخصصان این شرکت دانش بنیان ستودنی است و ضمن تامین این نیاز مهم از حوزه سلامت کشور، سالیانه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی را برای اقتصاد این حوزه به همراه دارد.

دهقانی با بیان این که ساخت دستگاه سی‌تی‌اسکن علاوه‌بر تامین نیاز حوزه سلامت و صرفه‌جویی ارزی، جریان‌سازی و ترغیب فعالان این عرصه به ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفته و فتح‌ قله‌های فناورانه در حوزه سخت‌افزارهای پزشکی را به همراه می‌آورد، افزود: خوشبختانه در حوزه تولید دارو از سطح خوبی از توانمندی برخورداریم و بیش از ۷۰ درصد از نیاز دارویی کشور توسط شرکت‌های دارویی تامین می‌شود اما در تجهیز پزشکی این میزان ۴۰ درصد است یعنی هنوز به میزان ۶۰ درصد تا توانمندی کامل و خودکفایی جای کار داریم.

وی با اشاره به این که حمایت‌های معاونت علمی عموما در دو شکل حمایت‌های بدوی برای پا گرفتن یک ایده و اثبات آن فناوری و در ادامه حمایت در راستای توسعه بازار است، افزود: حمایت از شرکت‌های توانمند مانند احیاء درمان پیشرفته، عمدتا از جنس زمینه‌سازی برای تضمین خرید، تخصیص بازار و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی است. معتقدم هیچ حمایتی از یک شرکت دانش‌بنیان توانمند و بلوغ یافته، کارآمدتر از این نیست که یک شرکت و محصولش در جریان زنجیره‌های ارزش یک صنعت قرار بگیرد. با توجه به نقش هماهنگ‌کنندگی و جریان‌ساز معاونت علمی، تلاشمان بر این است تا دستگاه‌ها را پای کار حمایت از محصولات دانش‌بنیان بیاوریم که انصافا در این حوزه، وزارت بهداشت و وزارت صمت، همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

دهقانی در پایان با بیان این که محصول دانش‌بنیان داخلی در صورت برخورداری از کیفیت و کارایی لازم، جریان تامین مالی را با خود همراه خواهد کرد، ادامه داد: می‌بایست میدان تا حد اندکی برای حضور محصول خارجی باز باشد تا جامعه با مقایسه دقیق و هوشمندانه و شناخت مزایای محصول دانش‌بنیان داخلی، از تولید داخل استفاده کند که این نوع حمایت قطعا کاربردی‌تر و اثرگذارتر است.

مدیرعامل شرکت فناور احیاء درمان پیشرفته در حاشیه این مراسم گفت: با حمایت و پشتیبانی قاطع معاونت علمی و دکتر دهقانی پس از حدود دو سال وقفه در مسیر تمدید پروانه این دستگاه در وزارت بهداشت، پروانه تولید مستقل یا به عبارتی ساخت ایران این محصول تمدید شد و سپس برای خرید تضمینی توسط وزارت بهداشت توافقنامه‌ای چهار جانبه بین معاونت علمی، وزارت صمت، وزارت بهداشت و شرکت احیا درمان پیشرفته منعقد شد. نتیجه این شد که هم‌اکنون یک قرارداد همکاری با وزارت بهداشت برای تحویل ۳۵ عدد سی‌تی‌اسکن داریم.

خسرو حیدری افزود: این مجموعه چنانچه همچون معاونت علمی مورد حمایت همه‌جانبه و قاطع و آینده‌نگرانه سایر بخش‌های دولت و خصوصا وزارت بهداشت قرار گیرد و با خرید تضمینی مواجه شود بدون تردید می‌تواند ۲۵۰ عدد سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس را در یک سال تولید و تحویل وزارت بهداشت بدهد.

حیدری با بیان اینکه هزینه واردات دستگاه سی‌تی‌اسکن وارداتی ۲۲۰هزار یورو است، تصریح کرد: با تولید بومی این محصول، به ازای هر دستگاه حدود 30 هزار یورو صرفه‌جویی ارزی می‌شود. از این رو، چنانچه میزان خرید افزایش یابد با توسعه تولید قطعات سی‌تی در داخل کشور این میزان صرفه‌جویی ارزی بیشتر هم خواهد شد، تعداد تولید ۲۵۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن چیزی حدود 17 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: شرکت فن‌آور احیاء درمان با تولید برخی قطعات سی‌تی‌اسکن به باشگاه تولید کنندگان قطعات سی‌تی‌اسکن در دنیا پیوسته است و در آینده می‌تواند قطعات اصلی سی‌تی‌اسکن را تولید انبوه کرده و صادر کند‌.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار رسید

دانش بنیان و فناوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.