سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / معرفت او_ بخش ششم

معرفت او_ بخش ششم

معرفت(6)
«معرفت، شنيدن و دانستن نیست، معرفت با محضر حاصل مي شود»
در حدیث« وَ هِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ‏ الْقُرُونُ‏ الْأُولَى»‏ که پیش از این مطرح شد، تاکید بر معرفت است. پیش از آنکه در مورد بُعد نوری آن حضرت، بر اساس قرآن و روایات مطلبی ذکر شود، بهتر آن است تا با معنای معرفت بیشتر آشنا شویم.
معرفت دراینجا یعنی چه؟
آیا به لحاظ اینکه ما بشنویم ایشان بُعد نوری دارند، نسبت به ایشان معرفت پیدا کرده ایم؟ آیا به صرف اینکه مطالبی در این خصوص بخوانیم و بدانیم، نسبت به ایشان معرفت پیدا کرده ایم؟
برای واضح تر شدن این مطلب، مثالی ساده و دنیایی ذکر می کنیم. فرض کنیم در اتاقی نشسته ایم. یک نفر برای اولین بار نام خورشید را بر زبانش جاری می کند و ما می شنویم. صرفا نام آن را می شنویم و اطلاعات دیگری درباره آن نداریم. سوال: آیا می توانیم ادعا کنیم، ما نسبت به خورشید معرفت داریم؟ در مرحله بعد، ما بواسطه برخی علوم و خواندن کتابهایی ، اطلاعات بیشتری نسبت به خورشید به دست می آوریم. آیا می توانیم ادعایی جز این داشته باشیم که سواد خورشید را داریم؟ تا اینجا ما سواد نسبت به خورشید را داریم. اگر کسی از ما در مورد خورشید سوال کند، پاسخش را بصورت علمی می دهیم. اما اینها معرفت نیست.
بعد از این مقدمه، ما از اتاق تاریکی که در آن بوده ایم بیرون می آییم و یک روز آفتابی را تجربه می کنیم. یعنی می بینیم که خورشید چگونه طلوع می کند؛ چگونه غروب می کند؛ حتی گرمایش را نیز با تمام وجود حس می کنیم. در این مرحله، دیگر صحبت از دانستن نیست. ما هم اکنون نسبت به خورشید معرفت داریم، زیرا علاوه بر سواد و علم، نسبت به آن، حس نیز داریم. گرمایش را حس می کنیم. در پرتو انوار آن هدایت می شویم و به راحتی به این سو و آن سو حرکت می کنیم.
پس ما تا زمانی که در محضر خورشید قرار نگیریم، نه از گرمای آن بهره می بریم و نه از روشنایی آن. برای بهره بردن از خورشید، برای معرفت خورشید، باید از اتاق تاریک خودمان بیرون بیاییم و نگاهی به خورشید بیندازیم، خودمان را در معرض تابش آن قرار دهیم تا با تمام وجود آن را درک کنیم.
حال سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که ما چقدر نسبت به جنبه های نوری حضرت فاطمه زهرا(س) معرفت داریم؟ جنس ایشان از نور خداست. آیا نسبت به این بُعد نورانی حضرت ، معرفت داریم؟ آیا سطح معرفتمان را نسبت به ایشان ارتقاء داده ایم؟ آیا سعی کرده ایم به دنبال محضر ایشان باشیم؟ آیا با هر اخلاق و رفتاری، با هر تقیدی، می توانیم از پرتوهای نورانی آن وجود عظیم الشأن استفاده ببریم؟
وقتی حجاب های اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، جلوی دید ما را گرفته است، آیا می توانیم ادعا کنیم ما نسبت به پرتوهای نورانی حضرت، معرفت داریم؟ وقتی هنوز در پایین ترین طبقات عالم هستی یعنی دنیا مستقر هستیم، آیا نسبت به انوار ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) معرفت داریم؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش شهید مطهری ذخیره تمام‌نشدنی جامعه است

پای درس آقا؛ رهبر معظم انقلاب

عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها در روز قیامت

شافع امت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.