سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود

هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: در برجام چند قطعنامه سازمان ملل کنار گذاشته شد  و به جای آن‌، یک متن قطور پیچیده جایگزین آن شد. هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر روز شنبه در نشستی به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با دیگر بخش‌ها دارد و آن اینکه توام با عمل است و صرفا نظریه‌پردازی نیست و این را دوست و دشمن هم اعتراف کردند و گفته‌اند ما به ایران به ویژه به رهبری داهیانه رهبری انقلاب غبطه می‌خوریم، آنها می‌گویند ما مطالب رهبری ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه‌های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود.

وی گفت: در موضوع فلسطین بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است که گفتمان انقلاب اسلامی توام با عمل است. اینکه چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام می‌شد بحث عمده و مهمش به مقاومت در منطقه برمی‌گردد. بعد از سخنرانی آقای سیدحسن نصرالله برخی تماس گرفتند به ما گفتند که ما انتظار داشتیم که از ایشان دستور حمله به رژیم صهیونیستی را بشنویم.

اما باید تاکید کنیم که ما به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آنها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:

در عملیات طوفان الاقصی اسرائیلفرو ریخت و نه فقط دستگاه‌های امنیتی آن. هفت سرویس امنیتی به طور شبانه‌روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات همه چیز را فرو ریخت.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در همان روزهای ابتدائی که به سرزمین اشغالی رفت، گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم شوکه شدم و تا این حد فروپاشی در اسرائیل را باور نمی‌کردم. آنها که ادعا می‌کنند چهارمین ارتش قدرتمند دنیا هستند هنوز در شوک عملیات حماس هستند.

تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: امروز تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه ‌این است که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به دلیل حمایت از اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد. وی ادامه‌ داد: عملیات طوفان الاقصی تصمیمی صد درصد فلسطینی بود و آقای هنیه به من در اولین دیدارمان پس از این عملیات از نقش و سهم سردار سلیمانی بابت تقویت مقاومت فلسطین تشکر کرد، اما اینکه آیا مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها به ما وابسته هستند؟ خیر. وزیر امور خارجه با بیان اینکه مقاومت حرف نهائی را در صحنه عملیاتی خواهد زد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در ابتدای درگیری‌ها می‌خواست حماس را نابود کند، اما نتوانست. از طرفی هم مرتب تسلیحات از سوی حامیان غربی اسرائیل برای آنها ارسال می‌شد و امیدوار بودند که طی ۱۵ الی ۲۰ روز حماس را نابود کنند ولی نتوانستند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنها خواستند اسرای خود را آزاد کنند ولی نتوانستند، در نهایت اینها رسیدند به جایی که گفتند خانه فلان طراح عملیات طوفان الاقصی را شناسایی یا منهدم کردیم.

در انتخاب سفرا فقط وزارت خارجه دخیل نیست

وزیر امور خارجه بیان کرد: آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش‌بس راهبردی ندارند. گروه‌های مقاومت گفتند که تا امروز فقط ۱۰ الی ۱۲ درصد نیروهای خود را درگیر جنگ کرده‌اند و خودشان را آماده چندین ماه جنگ با اسرائیل کرده‌اند.

وی درخصوص برخی گلایه‌ها از سوی دانشجویان در موضوع انتخاب برخی سفرای ایران در کشورهای مختلف، گفت: در انتخاب سفیر فقط وزارت امور خارجه دخیل نیست بلکه فرآیند انتخاب شخص سفیر به عنوان نماینده عالی نظام، مراحل خاص خود را دارد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فقط سفیر از وزارت امور خارجه انتخاب کنیم، جایی ممکن است کسانی را داشته باشیم که نیاز به تخصص صنعتی دارند، اما این‌طور نیست که بدون هیچ جلسه آموزشی و توجیهی آنها را به کشورهای مختلف اعزام کنیم.

امیرعبداللهیان درباره سند 2030 نیز ابراز داشت: در کشور ما بدون هماهنگی سند فرهنگی 2030 مربوط به آموزش و پرورش امضا شد، ما آن را تأیید نکردیم و دولت آقای رئیسی اجرای آن را متوقف کردند، این سند 2030 مورد قبول ما نیست و به‌صراحت اعلام کردیم در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنیم، اما همه اسناد 2030 مربوط به بخش فرهنگی آن نیست. وی درخصوص روابط ایران با چین نیز گفت: ما منافعمان در سیاست چندجانبه‌گرایی تأمین خواهد شد، لذا بازیگران مختلف در جهان برای ما بهتر از قدرت یکجانبه‌گرا در منطقه است، وقتی وارد بریکس می‌شویم یعنی می‌خواهیم با سران آنان روابط و همکاری داشته باشیم، ما در دل همکاری‌ها و تنش‌ها باید ببینیم منافع ما کجاست، برای ما پیشرفت چابهار مهم است.

 در برجام یک متن قطور پیچیده جایگزین چند قطعنامه سازمان ملل شد 

وی در پایان سخنان خود در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما از ابتدا گفتیم از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم. ما با یک سندی مواجه هستیم در برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم، این به‌معنی آن نیست که همیشه خود را گرفتار تونل تنگ برجام خواهیم کرد اما این به معنای کنار گذاشتن برجام از روی میز هم نیست

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: چند قطعنامه سازمان ملل کنار گذاشته شد و به جای آن‌،یک متن قطور پیچیده جایگزین آن کرد. هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود.

گوترش در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان: اوضاع انسانی در غزه فاجعه بار است ‌

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تماس‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک درباره تحولات فلسطین و غزه و در تماس تلفنی‌اش با دبیرکل سازمان ملل، شامگاه جمعه ۱۷ آذر  با آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان به گفت‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی ضمن قدردانی از اقدام گوترش در فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل متحد در مورد تحولات فلسطین و نسل‌کشی در غزه خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: استفاده از ماده ۹۹ منشور ملل متحد، اقدامی شجاعانه از سوی شما برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بوده و مورد حمایت افکار عمومی جهان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی جمعه شب با گوترش به اوضاع بغرنج و ناگوار انسانی در جنوب غزه و آوارگی و سرگردانی زنان و کودکان در سرمای زمستان در بیابان‌های جنوب غزه نیز پرداخت

و بر تسریع در ایجاد بازدارندگی در مقابل جنایات رژیم اسرائیل و حمایت از شهروندان فلسطینی از جمله گشایش فوری مرز رفح برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تأکید کرد.

حمایت واشنگتن رسیدن به یک آتش‌بس پایدار را دشوار کرده

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در تماس با گوترش عنوان داشت: تا زمانی که آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی و ادامه جنگ حمایت می‌کند، نه تنها گسترش دامنه جنگ که روی داده، بلکه احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه وجود دارد. امیرعبداللهیان در این تماس ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر لغو آتش‌بس از سوی حماس را سراسر کذب خواند و گفت: علی‌رغم تلاش‌ها برای استمرار آتش‌بس، حمایت واشنگتن از تداوم حملات نظامی رژیم اسرائیل، رسیدن به یک آتش‌بس پایدار را دشوار ساخته است.

اوضاع فاجعه‌بار غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع انسانی در غزه را فاجعه بار خواند و گفت که فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۹ تاکنون صورت نگرفته است، اما به دلیل اوضاع پیچیده در غزه و فلسطین، فرآیند مذکور فعال شده و لزوم آتش بس فوری در غزه بیش از گذشته احساس می‌شود ‌و باید وقفه بشردوستانه ایجاد و از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.

درخواست وزیر خارجه آلمان از ایران برای کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه

وزرای خارجه ایران و آلمان شامگاه جمعه ۱۷ آذر ماه درباره آخرین اوضاع غزه و مناسبات دوجانبه تلفنی گفت‌وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در این گفت‌وگو تلفنی با آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان با اشاره به تداوم کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری، بر ضرورت توجه ویژه جامعه جهانی به این موضوع مهم و مرتبط با حقوق بشر تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی که نخستین تماس تلفنی دو وزیر خارجه بعد از تحولات دو ماه اخیر در فلسطین و غزه است، با محکوم کردن نسل کشی در غزه و با اشاره به ریشه بحران، راهکار سیاسی را برگزاری رفراندوم سازمان ملل بین ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، مسلمان و یهودی خواند.

استقبال از گسترش روابط با آلمان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی جمعه 17 آذر درباره روابط دوجانبه نیز ضمن اشاره به پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین ایران و آلمان عنوان کرد: احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک، لازمه حفظ و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف بوده و در این چارچوب، جمهوری اسلامی ایران از گسترش مناسبات بین ایران و آلمان استقبال می‌کند.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز در این تماس تلفنی درباره تحولات فلسطین، با اشاره به لزوم عدم گسترش دامنه بحران، گفت که حل بحران غزه تنها در سایه راهکارهای سیاسی ممکن است.

آنالنا بائربوک ضمن تأکید بر لزوم رعایت اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه، عنوان کرد: آلمان خواستار مساعدت ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

هنیه: مقاومت تا توقف جنایات صهیونیست‌ها و رفع کامل اشغال فلسطین ادامه خواهد یافت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شامگاه جمعه ۱۷ آذر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس(جنبش مقاومت اسلامی فلسطین)‌، آخرین تحولات سیاسی و میدانی فلسطین و تداوم تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در این گفت‌وگو ضمن تشکر از مواضع شناخته شده و ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین و تلاش‌های دیپلماتیک گسترده جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین، آخرین وضعیت غزه در سایه استمرار جنایات و کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: به یاری خدا مقاومت تا توقف جنایات صهیونیست‌ها و رفع کامل اشغال فلسطین ادامه خواهد یافت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»

چگونه نگاه کنیم زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟

کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد

رفتار پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.