سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فایننشال تایمز: نیروهای نخبه سپاه پاسداران تهدید اصلی برای اهداف اسرائیل و غرب هستند

فایننشال تایمز: نیروهای نخبه سپاه پاسداران تهدید اصلی برای اهداف اسرائیل و غرب هستند

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی از اندرو انگلند در لندن (سردبیر خاورمیانه و خبرنگار سابق اخبار خاورمیانه و شمال آفریقا این روزنامه و خبرنگار سابق آسوشیتدپرس) و فلیسیا شوارتز در واشنگتن (خبرنگار امور خارجی و دفاعی فایننشال تایمز و خبرنگار سابق وال استریت ژورنال و سی ان ان) به فعالیت‌ها و تاثیرات محور مقاومت در طی وقایع اخیر منطقه پرداخته است و عنوان می‌دارد: شبکه مورد حمایت ایران ترس از گسترش جنگ را در منطقه‌ ایجاد می‌کند.
این روزنامه می‌نویسد: لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در آنچه به عنوان گام‌هایی برای «تقویت تلاش‌های بازدارندگی منطقه‌ای» توصیف کرد، اعلام کرد که یک ناو گروه هواپیمابر را به شرق مدیترانه اعزام کرده و اسکادران‌های جت‌های جنگنده خود را در سراسر منطقه افزایش می‌دهد.
فایننشال تایمز می‌افزاید: این اولین نشانه‌ای بود که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده نگران بود که ابعاد حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل و خشونت تلافی‌جویانه آن به غزه تحت کنترل حماس، خطر یک درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است. بدترین سناریو، می‌تواند نیروهای ایالات متحده را وارد نبرد کند. از آن زمان، ایالات متحده یک ناوگروه دیگر را به همراه سیستم‌های دفاع هوایی، یک زیردریایی هسته‌ای و بیش از 3000 نیروی اضافی در خلیج‌فارس مستقر کرده است، زیرا به دنبال تقویت حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه و بازدارندگی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی که از آن حمایت می‌کند، از جمله حماس است.
این رسانه بریتانیایی عنوان می‌دارد: روز یک‌شنبه، ایالات متحده سومین حمله خود را در چند هفته گذشته علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه انجام داد، چیزی که به نظر می‌رسد تشدید تنش از سوی واشنگتن در واکنش به ده‌ها حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه باشد.
تهدید از ناحیه حزب‌الله
این روزنامه خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی واشنگتن این است که در حالی که اسرائیل غزه را محاصره و بمباران می‌کند، خطر گشودن جبهه دوم در مرز شمالی اسرائیل با حضور حزب‌الله، گروه شبه نظامی قدرتمند لبنانی مورد حمایت ایران، وجود دارد.
در ادامه عنوان شده است: حزب‌الله در سال 2006 یک جنگ 33 روزه با اسرائیل داشت و تخمین زده می‌شود که 20000 تا 50000 جنگنده و زرادخانه‌ای از پهپادهای تهاجمی، سلاح‌های سبک، توپخانه، ‌تانک‌ها و موشک‌های هدایت شونده دقیق و به طور فزاینده‌ای پیچیده داشته باشد. مبارزان فلسطینی نیز در لبنان حضور دارند.
فایننشال تایمز همچنین اظهار می‌دارد: نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله – و همچنین‌ ستیزه‌جویان فلسطینی در لبنان – از 7 اکتبر تقریباً روزانه آتش بین مرزی رد و بدل کرده‌اند. درگیری‌ها به طور پیوسته تشدید شده است اما تاکنون از یک درگیری تمام عیار پیشگیری شده است. با این حال، ترس این است که اشتباه یا اشتباه محاسباتی هر دو طرف، آن را به سطح جدیدی برساند.
این روزنامه همچنین می‌افزاید: سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز شنبه هشدار داد که حملات خود را با استفاده از سلاح‌های جدید «ارتقاء» داده و اهداف خود را در داخل اسرائیل متنوع کرده است. نصرالله در دومین سخنرانی تلویزیونی خود از زمان اعلام جنگ اسرائیل علیه حماس گفت: «این جبهه فعال خواهد ماند» جنبش لبنان تنها یکی از تهدیدات متعددی است که توسط گروه‌های شبه نظامی منطقه‌ای مسلح و تحت حمایت ایران – موسوم به محور مقاومت – برای اسرائیل و نیروهای آمریکایی ایجاد می‌شود.
شبه نظامیان تحت حمایت ایران در خاورمیانه
فایننشال تایمز با اشاره به نیروهای عراقی محور مقاومت تصریح می‌کند: شبه نظامیان عراقی؛ نگرانی مهم دیگر ایالات متحده، تشدید حملات به سربازان و پرسنل این کشور از سوی شبه نظامیان در عراق است. 2000 تا 2500 سرباز آمریکایی مستقر در عراق هستند که نیروهای عراقی را آموزش می‌دهند و در مبارزه با گروه داعش کمک می‌کنند.
در ادامه عنوان شده است: یک گروه مخفی موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» از 17 اکتبر تاکنون بیش از 50 حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه- جایی که 900 سرباز دیگر آمریکایی مستقر هستند – را بر عهده گرفته است. این گروه همچنین ادعا کرده است که حملاتی را علیه شهر ایلات در جنوب اسرائیل انجام داده بود.
تحلیلگران معتقدند «مقاومت اسلامی عراق» جبهه‌ای برای گروه‌های مورد حمایت ایران در چتر شبه‌نظامیان موسوم به حشدالشعبی است. اینها به نیروهای نظامی و سیاسی قدرتمند تبدیل شده‌اند، ده‌ها هزار جنگجو دارند و همچنین در دولت ادغام شده‌اند.
این روزنامه انگلیسی می‌افزاید: بسیاری از رهبران شبه‌نظامیان شیعه پیوندهای تاریخی با جمهوری اسلامی دارند، زیرا در زمان حکومت صدام حسین، در ایران زندگی و آموزش دیده‌اند. آنها پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال 2003 به عراق بازگشتند، جایی که با نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده جنگیدند. نفوذ سیاسی و نظامی آنها در عراق پس از ایفای نقش در مقابله با حملات داعش در سراسر کشور در سال 2014 به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
جناح‌های افراطی‌تر سابقه هدف قرار دادن پایگاه‌ها و پرسنل آمریکایی در عراق را به ویژه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دارند.
گروه‌های مقاومت اسلامی در سوریه
این روزنامه عنوان می‌دارد: همچنین تعداد زیادی شبه نظامی تحت حمایت ایران در سوریه وجود دارند، جایی که ایران برای حمایت از رئیس‌جمهور بشار اسد وارد عمل شد. تهران به جای استقرار تعداد زیادی از نیروهای خود در سوریه، گروه‌های شبه نظامی شیعه از جمله حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان سوری را بسیج کرد و برای جنگ در کنار نیروهای ارتش سوریه فرستاد. با این کار، پایگاه‌هایی را در جنوب سوریه ایجاد کردند و جبهه دیگری برای هدف قرار دادن اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی ایجاد کردند. از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، چندین موشک و خمپاره به بلندی‌های جولان شلیک شده است.
حوثی‌ها در یمن
فایننشال تایمز در ارتباط با حوثی‌ها در یمن عنوان می‌دارد: در مناطق دورتر، حوثی‌ها که کنترل شمال یمن را در اختیار دارند نیز به دنبال حمله به اسرائیل بوده‌اند. حوثی‌ها ادعا می‌کنند که از 7 اکتبر حداقل سه حمله پهپادی و موشکی علیه اسرائیل انجام داده‌اند. ارتش آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که موشک‌هایی را در منطقه دریای سرخ که از یمن شلیک شده بود، رهگیری کرده‌اند. حوثی‌ها همچنین یک پهپاد بدون سرنشین آمریکایی را در سواحل یمن سرنگون کردند. حوثی‌های جنگ‌زده برای بیش از هشت سال علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی می‌جنگند. از سال 2015، شورشیان صدها حمله موشکی و پهپادی به عربستان سعودی انجام داده‌اند. سال گذشته آنها ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را نیز مورد حمله قرار دادند.
نیروهای مسلح ایران
فایننشال تایمز اذعان می‌دارد: در خود ایران، سپاه پاسداران (نیروی نخبه چندین هزار نفری) تهدید اصلی برای اهداف اسرائیل و غرب است. آن شاخه که مسئول عملیات خارجی است، نیروی قدرتمند قدس، نیروهای نیابتی منطقه‌ای تهران را نیز هماهنگ و آموزش می‌دهد.
این روزنامه می‌افزاید: در حالی که ترامپ سیاست «فشار حداکثری» خود را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کرد، ایالات متحده، ایران را به دلیل خرابکاری در نفتکش‌ها در خلیج‌فارس و حمله موشکی و پهپادی پیچیده به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی در سپتامبر 2019 که به طور موقت نیمی از تولید نفت خام این کشور را از بین برد، مقصر دانست. پاسداران همچنین یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در آن سال سرنگون کردند.
فایننشال تایمز خاطرنشان می‌کند: در آن دوره تشدید تنش‌ها، تندروهای ایرانی اغلب تهدید می‌کردند که کشتیرانی را از طریق تنگه هرمز، یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای تجاری دریایی جهان که روزانه یک‌سوم محموله‌های نفتی از طریق دریا عبور می‌کند، مختل خواهند کرد.
این روزنامه عنوان می‌دارد: به گفته مقامات نظامی، 3200 نیروی اضافی که ایالات متحده در ماه گذشته به منطقه اعزام کرده است، شامل اپراتورهای دفاع هوایی، نیروی واکنش به بحران دریایی و نیروهای متخصص در خنثی کردن مهمات انفجاری است. این کشور همچنین سامانه‌های دفاع هوائی مانند سامانه دفاعی منطقه‌ای ترمینال ارتفاع بالا (تاد) و آتش‌بارهای سامانه پاتریوت را ارسال کرده است. این استقرار حضور نظامی نمادین ایالات متحده را که قبلاً در سراسر خاورمیانه برای مبارزه با تهدیدات بی‌شمار و حمایت از متحدان منطقه‌ای خود حفظ کرده بود، می‌افزاید. بزرگ‌ترین پایگاه این کشور در منطقه العدید در قطر است، اما ایالات متحده نیروهای مستقر در سراسر خاورمیانه، از جمله در امارات، کویت، عربستان سعودی و بحرین که محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است، دارد. تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه از زمان حمله به عراق در سال 2003 کاهش یافته است. تعداد نیروهای آمریکایی در عراق در سال 2007 به 170000 نفر رسید، قبل از اینکه واشنگتن تمام نیروهای رزمی خود را در پایان سال 2011 خارج کرد. پس از خروج از عراق در سال 2011، تعداد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه بین 40000 تا 50000 تخمین زده می‌شود. حدود 2000 نیروی آمریکایی در سال 2014 برای کمک به نبرد با داعش به عراق بازگردانده شدند. ترامپ سپس ردپای نظامی آمریکا در منطقه را بین سال‌های 2019 تا 2020 افزایش داد، زیرا تنش‌ها با ایران این دو دشمن را به آستانه جنگ رساند. در دوران دولت ترامپ، تعداد نیروها بین60 تا 70 هزار نفر به اوج خود رسید.
در ادامه عنوان شده است: در سال 2021 پنتاگون برخی از پدافند هوائی خود را از عربستان سعودی خارج کرد بر اساس برآوردهای موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (CSIS)، بیش از20 آتش‌بار پاتریوت در عربستان سعودی باقی مانده است و ایالات متحده همچنان بیش از 57000 سرباز در خاورمیانه دارد.
اما خروج از افغانستان و تصمیم به دور کردن میهن‌پرستان این تصور را در جهان عرب تشدید کرد که دولت‌های متوالی در ایالات متحده از منطقه خارج شده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تو مترو شهر نیویورک دارن شعار میدن

ويدئو/ بهت افتخار میکنیم ایران بهت افتخار میکنیم غزه

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

رسانه صهیونیستی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.