سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پوتین به من گفت از هوشمندی شما دچار حیرت شدم!

پوتین به من گفت از هوشمندی شما دچار حیرت شدم!

خاطره بازی روحانی با برجام تقریبا هیچ؛

پوتین به من گفت از هوشمندی شما دچار حیرت شدم!/ اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام مجبور شد طرح ۱۱ ماده‌ای پیشنهاد دهد؛ البته آن را اجرا نکرد ولی تا آخر از لحاظ سیاسی روبه‌روی ترامپ ایستاد.

فرض کنید سال ۱۳۹۶ کاندیدای دیگری انتخاب می‌شد، همان شب اعلام می‌کردند که ما از برجام خارج شدیم.

وازدهم در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ضمن ادامه رویکرد جنگ هراسی مدعی شده است: «الان ما در شرایط جنگ نیستیم اما با جنگ هم فاصله زیادی نداریم. ممکن است یک اشتباه، تصمیم نادرست یا یک عمل غیردقیق، شعله جنگ را به سمت ما بکشاند. وقتی آتش جنگ شعله‌ور شد خاموش کردنش بسیار سخت و گاهی ناممکن است».

آن طور که مشخص است حیات برخی سیاسیون با مواردی نظیر دوقطبی سازی و جنگ هراسی گره خورده است. البته که نوع اظهارات روحانی و ظریف در روزهای گذشته از یک سناریوی طراحی شده خبر می دهد. البته که افکار عمومی بهتر از هرکسی میدانند که در کدام دولت جواسیس جولان می دادند و یا دشمن در نتیجه رفتار غربزده و واداده کدام مسئولان جرات بیان احتمال حمله نظامی را به خود می داد.

روحانی در بخش دیگری از دیدارش با اصلاح طلبان ندای ایرانیان به ذکر خاطره ای از تلاش همه جانبه برای برجام بی خاصیت و تقریبا هیچ پرداخته که صرف مطالعه آن گویای مفاهیم درونی آن است:

«در دولت دوازدهم در مقطعی تصمیم مهمی گرفتم که بار آن هم بر دوش من بود. ما قبلاً تصمیم گرفته بودیم که اگر آمریکا از برجام خارج شد، ما هم از برجام خارج شویم. این تصمیم قبلی ما بود. آقای پوتین در جلسه‌ای برای من توضیح داد که به ترامپ گفته بودند اگر آمریکا از برجام خارج شود، بلافاصله ایران هم از برجام خارج می‌شود. خب اگر ما از برجام خارج می‌شدیم همه بار بر دوش ایران می‌افتاد و کسی نمی‌گفت آغازگر ترامپ بوده یا ما. ترامپ از برجام خارج شد اما برجام از بین نرفت، فقط یک عضو خارج شد. طرف ما شش کشور بودند که شدند پنج کشور. اما اگر ما از برجام خارج می‌شدیم، برجام لغو می‌شد و بلافاصله تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برمی‌گشت. پوتین به من گفت از هوشمندی شما دچار حیرت شدم. شما نگفتید ما از برجام خارج می‌شویم یا می‌مانیم؛ گفتید چند هفته مهلت می‌دهیم. این حرف برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین بود و باور نمی‌کردند که تمام برنامه‌هایشان تغییر کند. اگر ما هم بلافاصله از برجام خارج می‌شدیم چه بلایی سر کشور می‌آمد؟ فرض کنید سال ۱۳۹۶ کاندیدای دیگری انتخاب می‌شد، همان شب اعلام می‌کردند که ما از برجام خارج شدیم.

من گفتم چند هفته به ۵ کشور باقی‌مانده مهلت می‌دهیم. هفته دوم آقای مکرون به من زنگ زد و گفت از طرف تمام ۲۸ کشور اتحادیه اروپا از شما می‌خواهیم این چند هفته را تمدید کنید تا ما بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم. بالاخره اروپا مجبور شد طرح ۱۱ ماده‌ای پیشنهاد دهد که البته آن را اجرا نکرد ولی تا آخر از لحاظ سیاسی روبه‌روی ترامپ ایستاد. رهبران اروپا به من گفتند این برای اولین بار در تاریخ آمریکا و اروپاست که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمی گرفته و همه ما یکپارچه روبه‌رویش ایستاده‌ایم. به هرحال برجام خیلی فرازونشیب داشت اما ماند، ولو نیمه جان.»

ذکر این نکته ضروری است که موگرینی در آن مقطع ادعا کرد که پیش از خروج آمریکا از برجام، از ایران تضمین گرفته شده بود تا از برجام خارج نشود و البته که چندی بعد سید عباس عراقچی این موضوع را تائید کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دولت بی تدبیر و نا کارآمد روحانی

حسن کلید، رئیس غربگدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم

چرا رد صلاحیت روحانی ؟

حسن فریدون عصبانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.