سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جنگ غزه بیست و دو روزه شد محافل صهیونیستی: شکست خوردیم

جنگ غزه بیست و دو روزه شد محافل صهیونیستی: شکست خوردیم

جامعه صهيونيستي مدت‌ها قبل از عمليات طوفان الاقصي دچار شكست و گسست دروني شده بود و طوفان الاقصي اين شكست را قطعی و آشكارتر كرد. اكنون سه هفته پس از عمليات طوفان الاقصي، هنوز سرنوشت 380 هزار نيروي زميني ارتش پشت مرزهاي غزه نامشخص است و نظاميان تكليف خود را نمي‌دانند. محافل صهیونیستی روزی نیست که بر این شکست اذعان نکنند.

اگر از جامعه‌شناسان بخواهند تعريفي از يك جامعه شكست خورده را ارائه دهند، بي ترديد جوامع تقسيم شده و پراختلاف را در زمره جوامع شكست خورده قلمداد خواهند كرد. اين شكاف و اختلاف از چهار سال پيش به اين سو دامن جامعه صهيونيستي را گرفته و حتي اكنون كه رژيم اسرائيل در وسط يك جنگ تمام عيار است، اختلافات داخلي دست از سر صهيونيست‌ها
بر نمي‌دارد. بيش از 20 روز است كه فرماندهان نظامي و سياسي در تل‌آويو ادعاي انجام حمله زميني به غزه در پاسخ به عمليات طوفان الاقصي را دارند، اما در بيست و دومين روز جنگ در فلسطين هنوز سرنوشت عمليات زميني در غزه نامشخص است. ‌هارآتص در گزارشي اعتراف كرده كه ميان اسرائيلي‌ها بر سر انجام عمليات زميني در غزه اختلاف نظر است. 49 درصد از شهروندان صهيونيست خواستار انجام عمليات زميني و جنگ تمام عيار در غزه هستند، اما 51 درصد آنان از سرنوشت جنگ زميني در غزه هراسناك و نگرانند و حتي خواستار توقف بمباران غزه هستند. در نظرسنجی ديگري كه توسط روزنامه معاریو انجام شده، 29 درصد از اسرائیلی‌ها موافق حمله زمینی گسترده ارتش در غزه بودند و 49 درصد گفتند كه بهتر است جنگ را متوقف كنيم و 22 درصد در بلاتکلیفي محض به سر ‌بردند. نتايج اين
نظر سنجي‌ها حكايت از آن دارد كه جامعه صهيونيستي امروز يك جامعه شكاف زده، تقسيم شده و دو قطبي است كه حتي در شرايط جنگي امكان تصميم‌گيري مشخصي ندارد. نكته جالب آنجاست كه حتي در اوج جنگ موجوديتي فعلي عليه تل‌آويو، شهروندان معترض تصميم به بازگشت به خيابان‌ها دارند و امیر بوخبوط خبرنگار اسرائیلی اعلام کرده است که مخالفان خود را برای تظاهرات گسترده عليه نتانياهو در تل‌آویو و مناطق مرکزی فلسطین اشغالی آماده می‌کند.
شكست از پيش تعيين شده
البته جامعه صهيونيستي مدت‌ها قبل از عمليات
طوفان الاقصي دچار شكست و گسست دروني شده بود و طوفان الاقصي اين شكست را قطعی و آشكارتر كرد. اكنون سه هفته پس از عمليات طوفان الاقصي، هنوز سرنوشت 380 هزار نيروي زميني ارتش پشت مرزهاي غزه نامشخص است و نظاميان تكليف خود را نمي‌دانند. براي آنها مشخص نيست كه آيا به غزه ورود خواهند كرد يا خير؟ در هفته گذشته تاكنون افسران و نظاميان سه بار براي نفوذ زميني به غزه تلاش كردند، اما در هر سه بار در كمتر از چند ساعت مجبور به عقب‌نشيني و بازگشت به پشت مرز غزه شدند. در يكي از اين عمليات‌ها ارتش حتي متحمل تلفات 8 نفري شد. در حال حاضر تلفات رژيم صهيونيستي 1400 نفر اعلام شده، اما گفته شده كه 280 جسد ديگر پيدا شده كه آمار تلفات را افزايش خواهد داد. روز گذشته نيز ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «شوهام بن هروش» نظامی 20 ساله تیپ ناحل که در تاریخ 7 اکتبر در درگیری با نیروهای قسام در اطراف غزه زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده کشته شده و با كشته شدن اين نظامي، شمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد
طوفان الاقصی به 310 کشته افزایش یافت.
ضعف و شكست ارتش رژيم صهيونيستي تا آنجاست كه پایگاه خبری عبری زبان والا اعتراف كرده که تاكنون مقابله با نيروهاي فلسطيني موفقيت‌آميز نبوده و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی بارديگر خود را برای حملات و عملیات‌های جديد نيروهاي مقاومت آماده مي‌كنند. اين بدان معناست كه 22 روز بمباران نتوانسته توان مقاومت فلسطين براي حمله به اشغالگران را كاهش دهد. حتي روز گذشته منابع عبری زبان اعلام کردند که همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، انفجارهایی در نتیجه حمله موشکی قسام این شهر و اطراف مقر وزارت جنگ را به لرزه درآورده و جریان برق در منطقه کریات اونو در تل‌آویو قطع شد. شهرک‌هاي شوهام، بئر یعقوب و رحوفوت در اطراف تل‌آویو مناطقي بودند كه شب گذشته زير موشك‌باران مقاومت فلسطين به سر بردند.
ترس از شكست دوم
يكي از دلايل عدم ورود ارتش رژيم صهيونيستي به نوار غزه، ترس آنها از شكست دوم در يك ماه گذشته پس از شكست در عمليات طوفان الاقصي است. «تام بکت»، ژنرال بازنشسته ارتش انگليس و مدیر اجرائی خاورمیانه برای موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، معتقد است: «در حقیقت هیچ گزینه خوبی برای حمله زمینی اسرائیل به غزه وجود ندارد.» «جان ساورز» رئیس‌سابق سازمان اطلاعات انگلیس و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل متحد هم گفته است: «رهبران اسرائیل متوجه شده‌اند که ایده حمله به غزه و نابودی حماس احتمالاً آرزویی دور از دسترس است.» ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در شبکه ایکس گفت: «همه اسرائیلی‌ها اعتماد خود را به نتانیاهو از دست دادند و 75 درصد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مقصر اصلی شکست می‌دانند.»
چرا شكست حماس غيرممكن است؟
بسياري معتقدند كه رژيم اسرائيل قادر به از بين بردن حماس نيست، چون حماس نماینده یک ایده سیاسی و مذهبی به‌نام آزادي قدس است و اين ايده را نمي‌توان از بین برد. حماس همچنين شهرت خود را در میان فلسطینی‌ها به دلیل استقبال آنها از مبارزات مسلحانه و شهادت‌طلبانه علیه اسرائیل به‌دست آورده و با اين شرايط نمي‌توان ادعاي از بين بردن آرزوي يك ملت را داشت. در واقع صهيونيست‌‎ها ادعاي نابودي حماس را مطرح كرده‌اند، اما دستيابي به اين هدف براي رژيم اسرائيل غيرممكن است، زیرا حتی اگر صهيونيست‌ها ضربه سنگین به حماس وارد كنند، نمی‌توانند جلوی باز‌‌سازی آن را بگیرند. اكنون نيز كه غزه زير شديدترين بمباران است، واكنش راكتي و موشكي مقاومت اسلامي حماس به اشغالگران ادامه دارد و بمباران روزانه نوار غزه نتوانسته حماس را متوقف كند. عدم توقف حماس و تداوم بمباران شهرهاي تل‌آويو و عسقلان بارزترين نشانه شكست اسرائيل در 22 روزه گذشته است. اين در حالي است كه براساس گزارش‌ها، تاكنون بیش از 12 تن بمب بر سر 2.3 میلیون نفر در غزه
فرو ریخته شده است.
در حالت فلج کامل هستیم
رونین برگمن تحلیلگر نظامی امنیتی یدیعوت آحارانوت نیز طی تحلیلی اعلام کرد تحولات میدانی نشان می‌دهد اسرائیل با دو گزینه مواجه است که بهترین آنها، گزینه‌ای تلخ است؛ یا توافق تبادل اسرا و پرداخت بهای هنگفت یا آغاز عملیات زمینی و تحمل پیامدهای خطرناک آن. او در ادامه تصریح کرد که نوعی بی‌اعتمادی به توانایی دولت برای مقابله با حوادث وجود دارد که با وضعیت سردرگمی آمریکا و به تعویق انداختن عملیات زمینی به بهانه‌های متعدد مطابقت دارد… با توجه به تهدید موشکی و هزینه جذب ده‌ها هزار سرباز ذخیره که از نیم تا یک میلیارد شیکل در روز متغیر است، اسرائیل در حالت فلج کامل به سر می‌برد.
اوضاع غيرعادي تل‌آويو
ادامه بمباران تل‌آويو از سوي نيروهاي مقاومت حماس باعث شده تا اوضاع اين شهر همچنان سه هفته پس از عمليات
طوفان الاقصي غيرعادي باشد. روز جمعه نيز شهردار تل‌آویو اعلام كرد كه ازسرگیری آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در سایه ادامه حملات موشکی به این شهر امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنين سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک موشک‌های ضدتانک به سمت دو پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه مسگاف عام و اویویم در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.
جهنم تونل‌هاي غزه براي صهيونيست‌ها
براي صهيونيست‌ها وجود تونل‌هاي زيرزميني و پيچيده غزه مانند يك كابوس است. روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشي اعلام کرد برخی ارزیابی‌های انجام شده اشاره به آن دارند که شبکه تونل‌های حماس بزرگ‌ترین شبکه تونلی جهان به شمار می‌رود. جان اسپنسر رئیس‌بخش تحقیقات جنگ شهری مرکز جنگ‌های جدید در آکادمی نظامی «وست پوینت» آمریکا نيز در این زمینه می‌گوید: «شبکه گسترده و پیچیده تونل‌ها مشکلی حل نشدنی به وجود آورده و خطری در کمین نیروهای زمینی اسرائیل است.» برخی ارزیابی‌های انجام شده اشاره به آن دارند که شبکه تونل‌های غزه شامل 1300 تونل است که طول آنها به حدود 500 کیلومتر رسیده و عمق بعضی از آنها تا 70 متر زیرزمین برآورد می‌شود. همچنين بیشتر این تونل‌ها ارتفاع و عرض دو متر دارند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بغض دی دی، هنرمند کمدی هنگام دیدن تصاویر کشتار مردم غزه

دیتر هالرودن که با دیدن تصاویر کشتار مردم غزه، دیگر دل و دماغ خنداندن مردم را ندارد.

ادامه تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان

مردم جهان باحمایت از غزه ودرخواست آتش بس تظاهرات برگزار کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.