سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دانشجوی تلاشگر و استاد زبده از الزامات تحول در دانشگاه هستند

دانشجوی تلاشگر و استاد زبده از الزامات تحول در دانشگاه هستند

رئیسی: دانشجوی تلاشگر و استاد زبده از الزامات تحول در دانشگاه هستند

رئیس‌جمهور دانشگاه‌ها را مرکز ‌اندیشه و اتاق فکر دولت معرفی کرد و با بیان اینکه دانشجوی تلاشگر، استاد زبده و محتوای درسی مناسب از ضروریات تحول در دانشگاه‌ها هستند، از نهاد دانشگاه خواست که با تدوین نظام مسائل کشور، در مسیر اجرای آن دوشادوش مجریان ایستاده و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم جشن میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق‌(ع) که شامگاه دوشنبه در دانشگاه امام صادق‌(ع) برگزار شد، با‌اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تحول در دانشگاه‌ها، دانشجوی تلاشگر و مخلص، اساتید زبده و متعهد و محتوای درسی مناسب را در تحقق تحول موثر دانست و ابراز امیدواری کرد در دوره دولت مردمی گام‌های بلندی در جهت ارتقای علم و دانش در کشور برداشته شود.

رئیس‌جمهور لازمه تحقق تحول مورد نظر رهبری را برداشتن دو‌ گام اساسی دانست و افزود: گام اول تحول شناختی بوده که همان اعتقاد عمیق به تحول و باور به «ما می‌توانیم» است.

رئیسی، تحول فرآیندی را گام دوم در مسیر تحقق تحول برشمرد و گفت: باید فرآیندهای اجرایی مورد بازنگری جدی قرار گیرد و مراجع بازنگری این جرات و جسارت را داشته باشند که در صورت ‌اشتباه بودن فرآیندها آن را بیان کنند و بهترین مکان برای این بازنگری دانشگاه به‌عنوان کانون علم و نوآوری است.

رئیس‌جمهور دانشگاه‌ها را مرکز ‌اندیشه و اتاق فکر دولت معرفی کرد و افزود: دانشگاه باید نظام مسائل کشور را تدوین کرده و در مسیر اجرای آن دوشادوش مجریان ایستاده و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

رئیسی با بیان اینکه امام خمینی(ره) پرچم اجرای دین و عدالت را برافراشت و رهبر معظم انقلاب نیز همین مسیر را ادامه داده‌اند، اظهار داشت: در 40 سال گذشته هر جا به منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب که برگرفته از قرآن، سنت نبوی و بیانات اولیای دین بوده عمل کرده‌ایم، توفیقات زیادی داشته‌ایم و برعکس هر جا افرادی به مسئولیت رسیده‌اند که به عمل به منظومه فکری امام و رهبری و نسخه‌های بومی و مبتنی بر اسلام باور نداشته‌اند، آنجا شاهد عقب‌ماندگی هستیم. اگر در همه حوزه‌ها به این منظومه فکری عمل می‌شد، امروز وضع ما متفاوت بود. رئیسی با‌اشاره به اسناد بالادستی نظام در عرصه‌های مختلف صنعت، آموزش، رشد اقتصادی، سلامت و محیط‌زیست، تصریح کرد: باور به شعار ما می‌توانیم و برخورداری از روحیه جهادی در اجرای این اسناد می‌تواند ما را در گشودن گره‌ها یاری کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال ایجاد یک نظام اداری کارآمد و عادلانه است، افزود: در مسیر ایجاد این نظام اداری کارآمد و عادلانه نیز نقش دانشگاه‌ها بیش از سایر دستگاه‌هاست.

رئیسی در ادامه با‌اشاره به مصادیق پیشرفت‌های چشمگیر کشور در طول بیش از 40 سال گذشته، به راه‌اندازی اردوی راهیان پیشرفت در دولت مردمی برای معرفی ظرفیت‌های کم‌نظیر موجود در کشور به نسل جوان، به ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان‌ اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دولت این آمادگی را دارد و از همه دانشگاه‌های کشور و همه مراکز علمی، فرهنگی و حوزه‌ها دعوت و درخواست می‌کند که در جهت حل مسائل و رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته باشند، چرا که راهکارهای مبتنی بر نظریه‌های علمی و دقیق در دوره‌های مختلف دستخوش تغییر سلیقه‌های گوناگون نخواهد شد.

رئیس‌جمهور دانشگاه‌ها را مرکز ‌اندیشه و اتاق فکر دولت معرفی کرد و با بیان اینکه دانشجوی تلاشگر، استاد زبده و محتوای درسی مناسب از ضروریات تحول در دانشگاه‌ها هستند، از نهاد دانشگاه خواست که با تدوین نظام مسائل کشور، در مسیر اجرای آن دوشادوش مجریان ایستاده و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

عزل سریع برخی مدیران ناکارآمد

در ادامه نشست‌های ماهانه رئیس‌جمهور با استانداران، جمعی از استانداران با رئیس‌جمهور دیدار کردند.

در این جلسه استانداران قم، سمنان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، ایلام، زنجان، خراسان شمالی، خوزستان، هرمزگان و بوشهر ضمن ارائه گزارشی از فرصت‌های استان‌های محل ماموریت خود، برخی چالش‌ها و موانع پیش‌روی توسعه و یا مدیریت اجرایی در سطح ملی و یا استانی را تبیین کردند.

ناکافی بودن اختیارات استانداران برای اداره امور و تمرکز اختیارات در مرکز، موانع قانونی در نظام بروکراسی برای مدیریت بهتر منابع، مشکلات برخی واحدهای تولیدی و معدنی و مناطق آزاد در استان‌ها، موانع محیط‌زیستی در مسیر توسعه استان‌ها، تصمیمات معطل مانده در استان‌ها به‌ویژه در موضوع مولد‌سازی و موانع ایجاد شده برای تجارت مرزی و رونق گردشگری از اهم مشکلاتی بود که استانداران با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.

سید ابراهیم رئیسی در این دیدار مشکلات ساختاری در نظام اجرایی و تمرکز بیش از حد اختیارات در پایتخت را مانع بزرگ برای حل مسائل استان‌ها خواند و با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت مردمی رفع همین موانع از پیش روی مدیران است، کارگروهی را مامور بررسی تمرکززدایی و چگونگی واگذاری برخی اختیارات لازم به استانداران کرد.

تسریع در رفع موانع مولد‌سازی دارایی‌های دولت در استان‌ها با هدف تقویت و سرعت بخشی به اجرای طرح‌های عمرانی، تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات مردم در آبادان و خرمشهر با منطقه آزاد، عزل سریع برخی مدیران ناکارآمد در استان‌ها که باعث نارضایی مردم شده‌اند و تعیین تکلیف برخی منابع استانی که خارج از اختیار و یا نظارت استانداران هزینه می‌شود، از جمله تصمیمات این جلسه بود که رئیس‌جمهور دستورات لازم را در ارتباط با اجرا و پیگیری آنها صادر کرد.

ادعاهای غربی‌ها درباره حقوق زنان

صرفا برای استفاده ابزاری است

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در «جشنواره رسانه‌ خورشید» ضمن تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق‌(ع) گفت: اطلاع دارم که در جریان این جشنواره گفت‌وگوهای بسیار خوبی در جهت ارتقای کار رسانه‌های مستقل و آزاد و در راستای معرفت‌افزایی، آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در کشورهای شرکت‌کننده صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور برگزاری این نشست را زمینه‌ای برای رقم زدن همگرایی، همکاری و همفکری بیشتر بین زنان شرکت‌کننده در آینده دانست و افزود: تشکیل یک دبیرخانه و برگزاری دوره‌ای این نشست حتما می‌تواند در جهت هم‌افزایی، همفکری و همکاری برای همه کشورها و رسانه‌های مستقل و آزاد، مفید و موثر واقع شود.

رئیسی با بیان اینکه انسان‌ها همواره به دنبال بهترین الگو برای خود هستند و بهترین الگو برای ما مسلمانان رسول گرامی اسلام به عنوان جلوه همه خوبی‌های عالم هستند، اظهار داشت: حضرت محمد مصطفی (ص) نقشی موثر در احیای شخصیت و حقوق زنان داشتند و تکریم و رعایت شأن زنان در زندگی و رفتار ایشان بسیار برجسته و قابل ستایش است.

رئیس‌جمهور با‌اشاره به اینکه توجه به سنت نبوی و آموخته‌های پیامبر از همان دوران مبارزات مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی بوده و هست، تصریح کرد: زنان در انقلاب اسلامی نقش بسیار برجسته‌ای در ایستادگی مقابل رژیم ستم‌شاهی، در دوران دفاع مقدس، در سازندگی و در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی داشته و دارند.

رئیسی با بیان اینکه امروز ادعاهای غربی‌ها درباره حمایت از حقوق زنان، صرفا به منظور استفاده ابزاری از زنان است نه توجه به جایگاه و هویت واقعی زن، خاطرنشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به زن، نه برگرفته از نگاه ابزاری غربی‌ها و نه برگرفته از نگاه کسانی است که معتقدند زنان باید خانه‌نشین باشند. جمهوری اسلامی ایران معتقد به نگاه و الگوی سومی است که باور دارد زنان هم‌دوش مردان می‌توانند منشا آثار مهمی در جامعه‌‌سازی باشند و هم در خانواده نقش اساسی و محوری ایفا کنند و هم در عرصه مسائل اجتماعی موثر واقع شوند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز غربی‌ها موضوع دفاع از حقوق زنان را صرفا به عنوان ابزاری برای فشار به کشورهای مستقل مورد استفاده قرار می‌دهند و در حقیقت طرفدار حقوق زنان و حقوق بشر نیستند، چرا که طومار بلندی از نقض حقوق انسان‌ها و زنان در جوامع غربی‌ مشاهده می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهورآیت الله سید ابراهیم رئیسی

مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم

رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.