سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مفتی اعظم روسیه: باید با وحدت در کنار ملت‌هایی باشیم که مظلوم واقع شدند

مفتی اعظم روسیه: باید با وحدت در کنار ملت‌هایی باشیم که مظلوم واقع شدند

باید در کنار ملتهایی باشیم که مظلوم واقع شدند. مسلمانان باید با وحدت قلوب به سمت هدف مشترک حرکت کنند.

روایل عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه در مراسم افتتاحیۀ سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که با حضور رئیس جمهور آغاز شد، گفت:  باید در کنار ملت‌هایی باشیم که مظلوم واقع شدند. سبب افتخار است که توانستیم در این اجلاس مهم وحدت بخش شرکت کنیم. امروز سرزمین کهن ایران، مهد متفکران اسلامی است که اندیشۀ آنها در راستای توسعه تمدن اسلامی و وحدت شکل گرفته است. ما امروز دور هم آمدیم تا تجدید اتحاد کنیم و اختلافات را کنار گذاریم. به برکت این دیدار که در ایام با شکوه میلاد حضرت محمد صلی ‌الله علیه و آله شکل گرفته، شایسته است امروز علی رغم تنوع مواضع، کنار هم قرار گیریم.

وی افزود: همۀ جامعه اسلامی یک امت هستند. در اسلام علی رغم اینکه افکار می‌تواند متنوع باشند، وحدت قلوب استوارترین پایۀ اسلام است. تمام مکاتب فکری و مذاهبِ معطوف به کعبۀ مقدس و مسجدالحرام، باید با وحدت قلوب به سمت هدف مشترک حرکت کنند. این وحدت نه برقراری سلطه بر جهان و نه تسخیر و به بردگی گرفتن مردمان است بلکه وحدت به سمت مصالح مسلمانان برای رهایی بردگی است. این اصل سبب شده ما برای ادارۀ مسلمانان فدراسیون روسیه که از جوامع و ملت‌های مختلف گرد هم آمدند، متحد شویم. پاسداشت ارزش‌های معنوی و سنتیِ مشترک در تمام ادیان جهانی که برای قرن‌ها پایه و اساس سرزمین چند ملیتی روسیه بوده است، مهم‌ترین وظیفۀ ما است. سال گذشته با حمایت مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشورمان سالگرد هزار و صد سالگی پذیرش رسمی اسلامی را گرامی داشتیم. سابقۀ چند صد ساله حُسن جوار کشور ما نشان داده که چگونه می‌توان ملت‌ها و مذاهب مختلف را در کنار هم قرار داد. این امر تجلی آموزه‌های ادیان آسمانی دربارۀ اتحاد در امر خیر و مخالفت با هر نوع ظلم است.

عین الدین با اشاره به اینکه دعوت به وحدت تحت لوای احکام مشترک الهی در پیام معروف امام خمینی (ره) خطاب به گورباچف رهبر شوروی تجلی یافت، گفت: در فرودگاه مسکو در استقبال از این پیام تاریخی حضور داشتم. این مسئله یک رویداد مهم در تمام زندگی من محسوب می‌شود. اندیشه‌های امام خمینی که بیش از سی سال پیش تدوین شده است، بار دیگر از فرا رفتن از مردم زمانۀ خود در اصل ایمان به خدا و رفتن به سمت معنویت صحه می‌گذارد. طی سال‌های گذشته وضعیت کشور ما تغییر یافته و امروز رهبران ما در آسودگی قرار دارند تا مؤمنان را به ارزش‌ها دعوت کنند.

وی افزود: همواره نیروهایی در جهان بوده‌اند که با پیروی از مسیر شیطان به طرق مختلف سعی در تقابل و حتی از بین بردن این آموزه‌ها داشته‌اند. امروز سعی دارند جهان تک قطبی را تحمیل کنند و تمام ارزش‌های دینی را زیر پا می‌گذارند و به مقدسات و قرآن کریم اهانت می‌کنند. رئیس جمهور ما مانند رهبران کشورهای مسلمان، هرگونه اهانت به قرآن را قاطعانه محکوم کرد و این کار را در یکی از مساجد روسیه انجام داد. طی دهه‌های گذشته کشور روسیه به طرز مداوم از ارزش‌های سنتی چه در عرصه ملی و چه بین المللی صیانت کرده است؛ در این راستا با تمام کشورهای اسلامی که تحت سازمان همکاری‌های اسلامی که روسیه از 2005 عضو آن بوده، با هم متحد شده‌اند. اشتراک ارزش‌های دینی و وحدت‌بخش، کشورهای ما را از لحاظ اقتصادی نزدیک می‌کند.

مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه دربارۀ تأثیر حضور رئیس جمهور ایران در روسیه گفت: مهم‌ترین مسئله در تحکیم روابط دینی، حضور رئیس جمهور آیت الله رئیسی در مسجد جامع مسکو بود. مسلمانان روسیه سخنان ایشان را در هفتاد و هشتمین نشست سازمان ملل با اشتیاق فراوان دنبال کردند. سخنان آقای رئیس جمهور دربارۀ قداست قرآن و ناروایی اسلام‌هراسی با پاسداری از نهاد خانواده و ارزش‌های سنتی هم‌خوانی دارد و امروز کشور ما مصرانه از آن دفاع می‌کند. در سایۀ این اصول، علی رغم اختلاف نظرات، تمام طرفداران جهان چند قطبی باید با هم متحد شوند و در تمام اعمال نیک یکدیگر را یاری کنند و در برابر شرارت‎‌ها مقاومت کنند؛ خداوند فرمود «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رشد 12دلاری طلای جهانی

جنگ روسیه و اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.