سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ماهواره «نور 3» سپاه با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت

ماهواره «نور 3» سپاه با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت

با هدف مأموریت‌های اپتیکی و جمع‌آوری سیگنال

ماهواره «نور 3» سپاه با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت

سومین ماهواره بومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «نور۳» توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

دیروز دستاورد دیگری از تفکر بسیجی، مدیریت جهادی و انقلابی و اتکا و اعتماد به توان داخلی نمایان شد. سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام

«نور 3» همزمان با ایام آغاز امامت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، نور ۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. به گزارش فارس، این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.

سرلشکر سلامی: از تصاویر ماهواره نور3

برای نیازهای اطلاعاتی سپاه استفاده می‌شود

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با‌اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز سومین ماهواره سپاه به فضا گفت: ماهواره نجم (نور ۳) با موفقیت به آسمان پرتاب شد.

وی افزود: ما از مجموعه دریافت‌ها و مجموعه محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند، برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده می‌کنیم.

سرلشکر سلامی بیان کرد: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب‌‌های ماهواره‌ای سپاه است که به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر دست پیدا می‌کنیم. این ماهواره از «نور ۲» هفت کیلوگرم سنگین‌تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر برخوردار است و به شکل طبیعی یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره‌ای ما را تکمیل می‌کند.

سردار حاجی‌زاده: تا سال آینده

یک منظومه ماهواره‌ای ایرانی در مدار خواهیم داشت

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۳ بیان کرد: امروز به توفیق الهی ماهواره نور ۳ با موفقیت توسط ماهواره‌بر قاصد پرتاب شد و در مدار قرار گرفت و این موفقیت بزرگ را در هفته دفاع مقدس به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم. وی با بیان اینکه به سمت برخورداری از منظومه کاملی از ماهواره‌ها در مدار زمین پیش می‌رویم، افزود: امروز اطمینان به زیر مجموعه‌ها، ماهواره و ماهواره‌برها روز به روز بیشتر می‌شود و موفقیت‌های متوالی نوید این مهم را می‌دهد که می‌توانیم قدم‌های بزرگ‌تری را در آینده نزدیک برداریم.

سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه در حال آماده شدن برای پرتاب‌های بعدی هستیم و تا سال آینده یک منظومه بزرگ و کامل ماهواره‌ای که کاملاً ایرانی است در مدار خواهیم داشت، گفت: امروز تعداد زیادی از دانشجویان و دانشگاهیان خواهر و برادر هم میهمان ما بودند و همه مراحل را رصد و از نزدیک توفیقات ایران اسلامی را دیدند. وی درخصوص ویژگی‌های ماهواره جدید، با بیان اینکه ماهواره‌ها ماموریت‌های مختلفی دارند، اظهار کرد: ماهواره نور ۳ هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع‌آوری سیگنالی دارد. با پیشرفت تکنولوژی ماهواره‌ها بسیار کوچک و با کارایی بالا شده و در همین وزن حدود ۳۲ کیلوگرم ما موفق شدیم هم دوربین ایرانی، هم جمع‌آوری سیگنال ایرانی نصب کنیم و کلیه مراحل ساخت این ماهواره طی ۱۸ ماه انجام پذیرفته است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه بیان کرد: ما چون تحریم هستیم مجبوریم همه بخش‌های زیر مجموعه‌ از ماهواره و بخش‌های دیگر را خودمان داشته باشیم و در شرایط تحریم نه تنها قطعه‌ای به ما نمی‌دهند بلکه مدیریت می‌کنند که حتی با چند واسطه هم به دست ما نرسد اما تحریم این فرصت را در اختیار ما قرار داده تا خودکفایی و بومی‌‌سازی را عمق بیشتری بدهیم و همه چیز امروز ایرانی شده است.

دهمین کشور دنیا و اولین کشور اسلامی هستیم که

هم ماهواره و هم ماهواره‌بر داریم

وی افزود: ما در دنیا دهمین کشور هستیم که هم ماهواره هم ماهواره‌بر داریم و اولین کشور اسلامی هستیم که به این موفقیت دست پیدا کرده‌ایم.

سردار حاجی‌زاده: ماهواره «نور ۳»

مأموریت‌های اپتیکی و جمع‌‌آوری سیگنال را انجام می‌دهد

سردار حاجی‌زاده همچنین در گفت‌وگویی درخصوص ماموریت‌های ماهواره «نور ۳»، اظهار کرد:‌ این ماهواره هم ماموریت اپتیکی با استفاده از دوربین انجام می‌دهد و هم کار جمع‌آوری سیگنال را انجام خواهد داد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره برنامه‌های آینده این نیرو در حوزه هوافضا، تصریح کرد: اگر بتوانیم تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز انجام خواهیم داد.

قابلیت پرتاب چند ماهواره با یک ماهواره‌بر را داریم

سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با بخش خبری 14 شبکه اول سیما، گفت: ماهواره «نور ۳» ساعت ۹:۳۰ صبح چهارشنبه پرتاب شد و یک ساعت و نیم بعد که بر روی کشور ما قرار گرفت، ماهواره در مدت 1.5 ساعت به طور خودکار کاملا پایدار شده است. وی افزود: فرآیندی که ما در ماهواره «نور 1» داشتیم، در ماهواره «نور ۳» به صورت خودکار در مدت زمان یک ساعت انجام شده است. این موضوع نشان‌دهنده ارتقای تجربه و دانش دانشمندان ما در حوزه کنترل ماهواره است.

فرمانده فضایی هوافضای سپاه بیان کرد: ماموریت ماهواره «نور ۳» سنجشی و شناسایی است. دوربین استفاده شده در ماهواره «نور ۳» نسبت به ماهواره «نور ۲» تا ۲.۵ برابر دقت عکس بیشتری دارد و سنسورهای سیگنالی بر روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های «نور ۱» و «نور ۲» متفاوت است.

وی ادامه داد: این سومین پرتاب موفق ماهواره‌بر قاصد است که پیش‌تر ماهواره‌های «نور ۱» و «نور ۲» را پرتاب کرده بود. پرتاب امروز نشان داد که ماهواره‌بر قاصد این صلاحیت را دارد تا در پروسه تولید قرار بگیرد. سردار جعفرآبادی گفت: ما پس از این قادر خواهیم بود تا ماهواره‌های دولت و دانشگاهی و ماهواره‌های کوچک را به صورت چند ماهواره در یک پرتاب، به فضا برسیم. ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم را به تثبیت رسانده‌ایم و پس از این بر روی ماهواره بر قائم کار خواهیم کرد تا ماهواره‌های سنگین‌تر را پرتاب کنیم. وی افزود: ما پس از این با نرخ بالاتری شروع به پرتاب ماهواره می‌کنیم و می‌خواهیم منظومه‌ای از ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار دهیم که کاربردهای مختلفی دارند.

فرمانده فضایی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: این ماهواره‌ها برای کاربردهای مردم‌یاری و تجاری در حوزه رصد مخاطرات طبیعی و آثار آن و کمک‌رسانی به مردم است و در حوزه دفاعی نیز ما می‌توانیم از این ماهواره‌ها برای‌اشراف اطلاعاتی، فرماندهی کنترل و هدایت تجهیزات هدایت‌پذیر استفاده کنیم.

جروزالم پست: ماهواره «نور 3»

توانایی‌‌های فضایی ایران را تقویت می‌کند

در این زمینه، رسانه صهیونیستی جروزالم پست روز چهارشنبه در گزارشی به قلم «سث جی فرانتسمن» نوشت، پرتاب ماهواره نور 3 بخشی از موفقیت‌های فناوری جدید است که ایران از آن برای نشان دادن توانایی‌های خود استفاده می‌کند. این موفقیت‌ها شامل پهپادها و برنامه‌های موشکی ایران نیز می‌شود.

همچنین، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: ایران این ماهواره را به عنوان ماهواره تصویربرداری توصیف می‌کند. این ماهواره با قابلیت‌های تجسسی بالقوه توانایی‌‌های ایران را در فضا تقویت می‌کند. پرتاب ماهواره نور۳ بدان معناست که ایران می‌خواهد توانایی‌های خود را در برهه تغییرات دیپلماتیک در منطقه به نمایش بگذارد. هدف ایران چند لایه است و فناوری ماهواره را برای غرور خود و اهداف خود می‌خواهد. این بدان معناست که می‌خواهد ماهواره‌هایی را به فضا پرتاب کند تا یکی از بازیگران عرصه فضایی در جهان باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیانیه روابط عمومی ارتش به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حرکت هوشمندانه و دوراندیشانه حضرت امام خمینی(ره) مسیر روشن و راه نورانی

امیرعبداللهیان: می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم

می‌توانستیم حیفا و تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهیم، می‌توانستیم همه بنادر اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار بدهیم اما خط قرمز ما غیرنظامیان بود.

یک دیدگاه

  1. بیاد اون حدیث زیبای پیامبر ص افتادم که فرمودند اگرعلم درثریا باشد مردمی از اهل فارس به ان دست خواهند یافت
    براستی مسئولین این نظام جا داره روی این کلام محکم رسول خدا اعدنا کرده باهمه وجودشون تو این میدون سرمایه گذاری کنن
    از یک طرف رهبرانقلاب میفرمایند که ماباید قوی بشیم واز طرف دیگه طبق حدیث العلم سلطان پس برای قوی شدن باید دانش اموخت وبه دانش مجهز شد و نهایتا این اقا رسول الله هستن که ازجانب خدا برای امت اخرالزمانیشان اینگونه مسیرسازی کردن تا به هرانچه که برای قوی شدن لازم هست دست یابیم چرا تا این حد کوتاهی شده واینقدرفرصت سوزی
    لازم هست ما مردم مطالبات مهدوی ودینی خود را افزایش داده تا کشتی انقلاب ازمسیر خود یعنی زمینه سازی ظهور خدانکرده خارج نشود
    یاعلی مدد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.