سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پول‌های ایران با سوئیف اما بدون رفع تحریم آزاد شد

پول‌های ایران با سوئیف اما بدون رفع تحریم آزاد شد

در هشت سال دوران ریاست جمهوری دولت قبل، سال‌ها تیم مذاکره‌کننده با هزینه‌های گزاف مشغول مذاکره بودند و در نهایت نتوانستند مبلغی از اموال بلوکه شده را به ایران بازگردانند.

: آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی، از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که علی‌رغم وجود تحریم‌ها و بدون برجام اتفاق افتاد. این موضوع در حالی بود که دولت روحانی با بهانه‌هایی همچون عدم استفاده از سوئیفت به دلیل وجود تحریم‌ها هیچگاه قدمی به سوی آزادسازی منابع بر نداشت.

  آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به‌گونه‌ای بود که رئیس کل بانک مرکزی در ۲۷ شهریور اعلام کرد: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. 

محمد رضا فرزین در ادامه گفت: ۶ بانک ایرانی در ۲ بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات انجام شده تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.

پیشتر سیاست مداران آمریکایی آزادسازی منابع جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین باج آمریکا به ایران»، «مماشات بزدلانه» و «کرنش در برابر ایران» نامیدند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود، دولت سیزدهم علاوه بر کنترل نقدینگی، در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل را پرداخت کرد. 

 

در همین خصوص احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در ۲۱ شهریور اعلام کرد: حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این ۵۵۰ همت، بدهی‌هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.

انتظاری که با آزادسازی پول‌های بلوکه شده، می‌رود بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین آزادسازی بیشتر اموال بلوکه شده است.

چشم‌آزارترین واکنش‌ها که در برخی خبرگزاری‌ها و در میان برخی مردان دولت قبل دیده می‌شود، ناراحتی آن‌ها و به حاشیه راندن این دستاورد بزرگ است. دستاوردی که سیاست‌مداران آمریکایی نیز از جمله «جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در توئیتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت آمریکایی‌های به ناحق ‌بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم اما آزاد کردن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگان‌گیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ‌ستیزه‌ جویی‌های رژیم را به همراه خواهد داشت». 

دستاوردی که حاصل مذاکرات مقتدرانه و بدون از دست دادن و تعلیق ۱۵ هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹ هزار دستگاه، نابودی رآکتور آب سنگین اراک، عدم به کارگیری سانتریفیوژ‌های جدید، نظارت‌های استثنایی آژانس و… است. 

قابل توجه آنجاست که در هشت سال دوران ریاست جمهوری دولت قبل، سال‌ها تیم مذاکره‌کننده با هزینه‌های گزاف مشغول مذاکره بودند و در نهایت نتوانستند مبلغی از اموال بلوکه شده را به ایران بازگردانند و انچه باقی ماند خسارت‌های جبران‌ناپذیر برجام بود و است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی آزادسازی این پول‌ها می‌تواند بر کاهش و کنترل نرخ ارز همچنان تاثیر گذار باشد، مسئله‌ای که از همان روزهای اول انتشار این خبر نیز تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم. 

کارشناسان معتقدند در ۲ سال روی کار آمدن دولت سیزدهم تحریم‌های آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها همچون فروش نفت بی‌اثر شده است. همچنین همه آمار و اطلاعاتی که همه رسانه‌های جهانی به آن اعتراف دارند «فروش و درآمد نفت تقریبا به تراز دوران برجام» برگشته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهورنا امید

هیل نشریه کنگره آمریکا: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

کنگره آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.