سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / معامله اخیر با ایران کابوسی طولانی برای آمریکا خواهد بود

معامله اخیر با ایران کابوسی طولانی برای آمریکا خواهد بود

سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی عنوان داشت: از آزادی گروگان‌ها خوشحالم اما این معامله یک کابوس طولانی برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی که به مواضع ضدایرانی معروف است، روز دوشنبه با انتشار متنی در رسانه اجتماعی «ایکس» در واکنش به آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی و آزادی زندانی‌های ایرانی از زندان‌های آمریکا نوشت: «‌این معامله برای چندین دهه آینده یک کابوس برای منافع و امنیت ملی آمریکا خواهد بود.»

واکنش بایدن به آزادی 5 جاسوس آمریکایی

در ایران

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای مطبوعاتی، به آزاد شدن 5 جاسوس آمریکایی در ایران واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «از امیر قطر و سلطان عمان که در تسهیل توافق مبادله زندانیان با تهران کمک کردند، تشکر ویژه می‌کنم.»

درخواست دوباره ترامپ برای استیضاح بایدن

به بهانه انتقال پول‌های ایران

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بامداد سه‌شنبه در واکنشی دوباره به توافق مبادله زندانیان بین واشنگتن و تهران، بار دیگر خواستار استیضاح «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی این کشور شد.

ترامپ طی پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال»، از قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواست که هرچه سریع‌تر با توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور، بایدن را به دلیل بی‌کفایتی استیضاح کنند.

وی در این‌باره نوشت: «بعد از اینکه دیدیم در این مدت کوتاه چه بر سر آمریکای زیبای ما آمده است؛ مانند [فرار از] افغانستان، تورم خودتحمیلی، استقلال انرژی، وحشت مرزهای باز و اکنون پرداخت ۶ میلیارد دلار برای آزادی ۵ گروگان از ایران…».

بورل: از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

به شدت استقبال می‌کنیم

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه گفت که به شدت از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا استقبال می‌کند.

نماینده آمریکا در امور ایران نیز که به دوحه قطر سفر کرده است گفت که به حضورش در دوحه برای استقبال از آمریکایی‌های آزاد شده بر اساس توافق اخیر، افتخار می‌کند.

سفیر آمریکا در قطر نیز در سخنانی از تلاش‌های دوحه برای آزاد‌سازی پنج جاسوس آمریکایی در ایران تشکر کرده و گفت که این مثال رهبری منطقه‌ای قطر است.

پیشتر «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر روز دوشنبه در واکنش به آزادی پنج جاسوس آمریکایی گفت که از همه شرکا که در موفقیت توافق آمریکا و ایران (در آزادی جاسوسان آمریکایی) نقش داشتند به خصوص سلطنت عمان تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: «قطر به هر چیزی که امنیت منطقه و جهان را افزایش می‌دهد، کمک خواهد کرد».

نخست‌وزیر قطر اضافه کرد: «امیدواریم که توافق آمریکا و ایران درباره مبادله زندانیان، زمینه را برای تفاهمات بیشتر فراهم کند».

خبرگزاری رویترز هم ساعاتی پیش، به نقل از منابعی گزارش کرد که هواپیمای حامل پنج زندانی آمریکایی از تهران به مقصد دوحه به پرواز درآمد.

پیش از این گزارش شده بود که پنج زندانی آمریکایی در ایران به هواپیمای قطری انتقال یافتند تا عازم دوحه شوند. رویترز پیش از ظهر گزارش داده بود که هواپیمایی قطری در ایران آماده است پنج زندانی آمریکایی و دو تن از بستگانشان را به‌زودی به دوحه منتقل کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد و پنج زندانی ایرانی امروز آزاد و به صورت متقابل پنج شهروند زندانی در ایران هم براساس درخواست خود در اختیار طرف آمریکایی قرار خواهند گرفت.

وی ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت‌آمیز بودن این روند، توضیح داد: «پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد. دو تن از شهروندان براساس درخواست و علاقه خودشان وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند که براساس سابقه حضور فعلا در آمریکا حضور داشته باشند».

واریز منابع بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی

به حساب بانک‌ کشاورزی و ۵ بانک ایرانی دیگر

رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو منابع بلوکه شده کشور در کره جنوبی به حساب بانک کشاورزی و بانک‌های گردشگری، کارآفرین، سامان، پاسارگاد و شهر در دو بانک قطری الدخان و الاهلی خبرداد و گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور دیگر هم در حال انجام است.

ابراز امیدواری کره جنوبی به بهبود روابط با ایران در پی انتقال پول

بعد از انجام شدن تبادل زندانی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، کره جنوبی هم انتقال وجوه مسدود شده ایران از این کشور به قطر را تایید کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «وجوه ایرانی که در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های مالی علیه ایران مسدود شده بود، اخیراً با هماهنگی نزدیک بین کشورهای متعامل، با موفقیت به کشور ثالث منتقل شده است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه مدعی شد که پول‌های ایران در بانک‌های قطر، مانند زمانی که در کره جنوبی بود، صرف موارد بشردوستانه از جمله دارو، غذا و سایر اقلام خواهد شد.

وزارت خارجه کره جنوبی ضمن قدردانی از قطر و سوئیس برای میانجی‌گری در توافق انتقال وجوه مسدودی ایران، افزود: «دولت ما انتظار دارد روابط دوجانبه با ایران، به مناسبت انتقال وجوه مسدودشده، بیش از پیش توسعه یابد».

خبرگزاری رسمی کره جنوبی:

ایران به‌دنبال دریافت سود پول‌های آزاد شده

از سئول است

خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) در خبری به نقل از منابعی که به نام آنها‌ اشاره نکرده، نوشته است: پس از آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که به‌دنبال توافق میان تهران و واشنگتن صورت گرفت، ایران به‌دنبال دریافت سود این پول‌ها از کره جنوبی است.

این خبرگزاری به نقل از منابع دیپلماتیک ایران بدون ‌اشاره به نام و هویت آنها نوشت: مقامات تهران روند بررسی‌های حقوقی را برای مطالبه سود پول‌هایی که قبلا در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود، آغاز کرده‌اند.

یونهاپ به نقل از مقامات رسمی کره جنوبی هم نوشت که این اقدام ایران با روح توافق انجام شده بین کشورهای مرتبط با این موضوع، همخوانی ندارد.

تعبیر «اکونومیست» از تبادل زندانیان؛

دست بالای جمهوری اسلامی

اکونومیست در تحلیلی از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا همزمان با سفر آیت‌الله رئیسی به نیویورک نوشت: این توافق می‌تواند تنش تهران با کشورهای دیگر را کاهش دهد.

یکی از میانجیگران در گفت‌وگو با اکونومیست مدعی شده است که مقام‌های ایرانی و همتایان آمریکایی آنها نیز در جریان سفر رئیسی به مذاکره خواهند پرداخت و برنامه غنی‌سازی ایران، صادرات پهپاد‌های رزمی ایرانی به روسیه و تهدید ایران علیه دولت کرد مستقر در شمال عراق را در دستور مذاکرات خواهند داشت.

اکونومیست ادامه داد: گرچه معدودی از ناظران بر این باورند که این اقدام‌ها گامی به سوی توافقی گسترده‌تر برای احیای برجام باشد، با این وجود توافق آفند دیپلماتیک چشمگیری از سوی دولت رئیسی به شمار می‌رود.

این نشریه به نقل از یکی از میانجیگران مدعی شد که قطر برای جذاب‌تر کردن توافق، زیان ناشی از عدم پرداخت چند صد میلیون دلار سود به سپرده ایران در کره جنوبی را نیز جبران کرده است.

اکونومیست با این وجود اذعان کرد: حکومت ایران فعلاً دست بالا را دارد.

جزئیاتی از بازداشت ایرانی آزاد شده از زندان‌ آمریکا از زبان برادرش

برادر دکتر سرهنگ‌پور، ایرانی محبوس در آمریکا: دکتر سرهنگ‌پور از چهره‌های نخبه و ممتاز کشور در حوزه علوم و صنایع غذایی است که سال‌ها در استان اصفهان در زمینه کنترل کیفیت مواد غذایی و دارو فعالیت علمی و پژوهشی و آزمایشگاهی داشت.

پنج سال اخیر که برادرم در کانادا فعالیت‌های خود را ادامه می‌داد، بالاترین درجات و رتبه‌های مربوط به حوزه کنترل کیفیت مواد غذایی و دارو را اخذ کرد و حتی در شرایط کرونا فعالیت‌های ممتازی را برای پیشگیری از بیماری انجام داد.

هنگامی که تیر ماه ۱۴۰۰ برای یک کار اداری به یک مجموعه اداری در نزدیکی مرز مراجعه کرد، مدارک وی ضبط و به اتهام کاملاً واهی که آمریکا در سال‌های اخیر درباره شخصیت‌های علمی کشور مطرح کرده، بازداشت شد که تجهیزاتی برای ایران ساخته یا خریداری کرده که ممکن است کاربردی دوگانه داشته باشند و در صنعت هسته‌ای هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که این اتهام از پایه بی‌اساس بود.

برادرم بیش از ۸۰۰ روز در واشنگتن بازداشت بود و در ۶ ماه اول شرایط بسیار سختی داشت که بیش از ۱۰۰ روز در انفرادی بود و هیچ‌گونه دسترسی به او وجود نداشت.

با وجود شرایط سختی که به دکتر سرهنگ‌پور تحمیل شد، وی هیچ‌کدام از اتهامات وارده را نپذیرفت و تا امروز هم نه‌تنها آمریکایی‌ها نتوانستند اتهامی علیه وی اثبات کنند، بلکه ۱۲ مرتبه به بهانه‌های مختلف دادگاه را به تعویق ‌انداختند و هیچ‌گونه دادگاهی که قاضی بتواند حتی به اتهامات وارده از سوی دولت آمریکا رسیدگی کند، تشکیل نشد!

دکتر سرهنگ‌پور همواره شخصی منضبط و قانونمند بوده و دولت آمریکا هیچ مستندی برای اثبات اتهاماتش نداشته اما به‌رغم اعتراض برادرم و به‌جای اینکه حقوق او را رعایت کند، پیشنهاد کرد برادرم اتهامات وارده را بپذیرد و تخفیف مجازات بگیرد تا محکومیت وی به‌دلیل فقدان مستندات برایشان دردسرساز نشود اما او به هیچ عنوان زیر بار نرفت و حتی گفت اگر قرار باشد ۲۰ سال هم زندان باشم اتهامی که به‌ناحق و ناروا زده شده نمی‌پذیرم و بحمدالله اتهامات مطرح شده هم هرگز اثبات نشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی

ارتش یمن حمله پهپادی

حمایت جهانیان از خیزش دانشگاهیان آمریکا، غرب را رسواتر کرد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.