سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قهرمان جهان امیرحسین زارع: طلای جهان را تقدیم امام رضا‌(علیه السلام) می‌کنم

قهرمان جهان امیرحسین زارع: طلای جهان را تقدیم امام رضا‌(علیه السلام) می‌کنم

سنگین وزن کشتی آزاد ایران پس از کسب مدال طلای جهان گفت: تمام زندگی را از امام رضا‌(علیه السلام) دارم و این طلا به همراه طلای بازی‌های آسیایی را می‌خواهم به آستان قدس رضوی و خدمت امام رضا‌(علیه السلام)تقدیم کنم.
اهدای مدال قهرمان سنگین وزن کشتی آزاد جهان به موزه امام رضا(ع)
روز سوم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 2023 روز گذشته در بلگراد صربستان برگزار شد و طی آن رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم راهی دیدار رده‌بندی شد و مجتبی گلیج در وزن 97 کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر یانیس مادی از کومور را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه 12 بر صفر استفان کومان از رومانی را از پیش رو برداشت و به مرحله
یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 7 بر 4 مقابل نیکولاس بونه‌لی از آمریکا به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. عموزاد در این مرحله با نتیجه 6 بر 5 مغلوب اسماعیل موسوکایف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت.
در وزن 97 کیلوگرم مجتبی گلیج پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 8 بر 2 بنجامین‌ هانیس از ایتالیا را شکست داد. وی در دور بعد با نتیجه 11 بر 1 تاکاشی ایشیگورو از ژاپن را مغلوب کرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 4 بر 4 و ضربه فنی مغلوب عبدالرشید سعدالله یف
قهرمان جهان و المپیک از روسیه شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت.
دیروز همچنین مسابقات‌شانس مجدد چهار وزن دوم برگزار شد و در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی در گروه بازنده‌ها ابتدا با نتیجه 10 بر صفر آوتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان را مغلوب کرد. وی در مبارزه بعدی با نتیجه 11 بر 4 مقابل ختیگ تسابولوف دارنده مدال نقره و برنز جهان از صربستان شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
محمد نخودی هم در رده‌بندی وزن 79 کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان مقابل اورخان عباس‌اف از آذربایجان با نتیجه 10 بر صفر به برتری رسید و صاحب گردن‌ آویز برنز شد.
طلایی شدن زارع در سنگین وزن
اما دیدارهای فینال چهار وزن نخست نیز یک‌شنبه شب برگزار شد و طی آن نمایندگان کشورمان به یک طلا و دو نقره رسیدند. در فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان امیرحسین زارع به مصاف گنو پتریاشویلی کشتی‌گیر کهنه‌کار گرجستانی رفت و با پیروزی بر این حریف ایران را صاحب اولین مدال طلا در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد کرد.
زارع در سه دقیقه نخست در یک کشتی کم‌افت و خیز دو‌ بار پتریاشویلی را از تشک خارج کرد و یک بار هم اخطار کم‌کاری به حریف گرجی دادند تا زارع ۳ بر صفر برنده شود. در سه دقیقه دوم هم پتریاشویلی حرفی برای گفتن نداشت و زارع بیرون تشک او را خاک کرد تا ۵-۰ پیش افتد. زارع در ادامه دو بار دیگر پتریاشویلی را بیرون از تشک برد و ۷-۰ جلو افتاد. زارع به همین شیوه و با زیر کتف زدن کشتی را ۱۱ بر صفر کرد تا با امتیاز عالی فینال را برنده شود و برای دومین بار قهرمان جهان شود. زارع پس از کسب این عنوان قهرمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: به همه مردم ایران سلام می‌کنم. به لطف خدا و اهل بیت و دعای مردم و زحمات کادر فنی توانستم به مدال طلای مسابقات جهانی دست یابم. کشتی‌گیر وزن ۱۲۵ کیلوگرم تیم‌ملی ایران در مورد حرکت غیراخلاقی حریف خود که با سیلی به صورت او ضربه زد، بیان کرد: کشتی ورزش ملی مذهبی ماست در حالی که برای سایر کشورها این‌گونه نیست و بیشتر از این‌که برد برای ما مهم باشد مسائل اخلاقی و پهلوانی مهم است و برد در اولویت بعدی قرار دارد. من در بیرون زمین با این کشتی‌گیر دوست هستم و فینال به دلیل حساسیت روی او فشار وارد کرده بود اما تحت تاثیر کارهایی که انجام داد قرار نگرفتم و توانستم کشتی را مدیریت کنم و پیروز شوم.
زارع ادامه داد: کشتی روی تشک شش دقیقه رقابت است و بیرون تشک شرایط فرق می‌کند و دوستی وجود دارد. در مورد کشتی فینال همان‌طور که آنالیز کرده بودیم تفکر کادر فنی را مو به مو پیاده کردم و توانستم پیروز شوم.وی در مورد چلنج حسن یزدانی و این‌که داوری حق وی را تضییع کرد، عنوان کرد: آن زمان که پهلوان حسن یزدانی کشتی می‌گرفت در حال گرم کردن بودم و نتوانستم کشتی را ببینیم اما امیدوارم عوامل داوری حق کشتی‌گیران را بدهند.
زارع درخصوص این‌که آیا برای برد قاطع به فینال این مسابقات پا گذاشت یا خیر؟
گفت: طبق آنالیز با کادرفنی کشتی خود را گرفتم و مو به مو کار را انجام دادم و همان چیزی که می‌خواستم اتفاق افتاد.قهرمان کشتی ایران درخصوص برنامه خود برای المپیک پاریس گفت: از فردا صبح که بیدار شوم با فکر مدال طلای المپیک تمرین خواهم کرد. هدف من طلای المپیک است و سعی دارم برای مسابقات رو به رو مانند بازی‌های آسیایی آماده شوم.
زارع درخصوص ارادت خودش به امام رضا‌(علیه السلام) گفت:
تمام زندگی را از امام رضا‌(علیه السلام) دارم و این طلا به همراه طلای بازی‌های آسیایی را می‌خواهم به آستان قدس رضوی و خدمت امام رضا‌(علیه السلام) تقدیم کنم.
مراسم اهدای مدال طلای جهان به حسن یزدانی و امیرحسین زارع + عکس و ویدیو |  پایگاه خبری جماران
یزدانی‌ها به نقره بسنده کردند
در فینال وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی به مصاف دیوید تیلور آمریکایی رفت که با ضربه فنی شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. در سه دقیقه نخست و در حالی که تیلور برای دوخم اقدام کرد یزدانی با کنده کشی حریف را به پل زد و داوران ۴ امتیاز به یزدانی دادند اما روی اعتراض آمریکایی‌ها داوران رای را برگرداندند و ۴ امتیاز به تیلور و ۲ امتیاز به یزدانی دادند تا سه دقیقه نخست در اعتراض و سوت تماشاگران ۵ بر ۳ به سود تیلور تمام شود.
یک دقیقه و ۱۳ ثانیه به پایان مسابقه تیلور به مچ پای یزدانی رسید و او را خاک کرد تا نتیجه ۷ بر ۳ به نفع تیلور شود. در دقایق پایانی نیز تیلور موفق شد روی زیرگیری یزدانی را به منطقه خطر ببرد و در حالی که ۹ بر ۳ پیش بود در نهایت‌شانه‌های یزدانی را به تشک چسباند و در ثانیه‌های پایانی با ضربه فنی پیروز شد. این پنجمین شکست یزدانی از تیلور در شش رویارویی آنها بود. یزدانی هرچند در تایم نخست کشتی منطقی گرفت اما مانند گذشته برنامه‌ای برای زمانی که از حریف عقب افتاد نداشت و باز هم تمرکزش بر هم ریخت و در دقایق پایانی با گارد باز فرصت زیرگیری به تیلور داد.
در وزن 70 کیلوگرم هم امیر محمد یزدانی ملی‌پوش ایران و نایب قهرمان ۲۰۲۱ جهان به مصاف زین رترفورد نایب قهرمان ۲۰۲۲ جهان از آمریکا رفت و ۸ بر ۵ شکست خورد تا نایب قهرمان جهان شود.یزدانی ابتدا روی زیرگیری حریف یک امتیاز از دست داد اما ملی‌پوش ایران با زیرگیری ۲ بر یک پیش افتاد. در ادامه یزدانی برای زیرگیری اقدام کرد اما روی‌اشتباه خودش به پل رفت تا نتیجه ۳-۲ به سود آمریکا شود. سه دقیقه نخست با همین نتیجه تمام شد.
در شروع وقت دوم یزدانی قصد کنده‌کشی داشت که به روی پل رفت و دو امتیاز دیگر از دست داد. در ادامه کشتی‌گیر آمریکایی باز هم روی زیرگیری یزدانی و در برگشت موفق شد پای یزدانی را بیرون ببرد و ۶ بر ۲ پیش افتد. در ادامه رترفورد با یک زیر دیگر ۸-۲ جلو افتاد. در ۱۰ ثانیه پایانی یزدانی ۲ امتیاز گرفت اما بی‌فایده بود و ۸ بر ۵ فینال را باخت تا صاحب مدال نقره جهان شود. در این کشتی زور یزدانی به حریف قدرش نرسید. یزدانی پس از این شکست در حالی که به شدت ‌اشک می‌ریخت راهی رختکن شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ای خاک درت سرمهٔ ارباب بصارت

گرد قدم زائرت، از غایت رفعت

عموزاد، یزدانی و نخودی طلایی شدند، محمدیان برنز گرفت

امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی ورحمان عموزاد در مسابقات قهرمانی آسیا طلایی شدند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.