سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ایران در قطر واریز شد

۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ایران در قطر واریز شد

رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو از دارایی‌های کشورمان به حساب بانک‌های قطری در قطر خبر داد.
محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در یکی از برنامه‌های رسانه ملی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان به حساب بانک‌های ایرانی خبر داد.
فرزین اظهار داشت: 19 مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد.
وی با بیان اینکه در طی این مدت بانک‌های کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، شهر و کارآفرین در ۲ بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند، افزود: طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و سوئیفت انجام می‌شود. فرزین تصریح کرد: روز گذشته نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب ۶ بانک فعال شده است و امروز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به حساب بانک‌ها واریز شد.
وی با بیان اینکه کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود، تاکید کرد: شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می‌یابد.
به گزارش مهر، فرزین گفت: دسترسی به منابع ارزی در چند کشور در حال انجام است و در صورت تحقق قطعی نتایج آن اعلام می‌شود.
تبادل زندانیان ایران و آمریکا در قطر
در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز دارایی‌های مسدود شده ایران به حساب بانک‌های ایرانی خبر داد، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش کرد که هواپیمای حامل پنج زندانی آمریکایی از تهران به مقصد دوحه به پرواز درآمد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که تبادل زندانیان امروز (دوشنبه) انجام خواهد شد و  پنج زندانی ایرانی آزاد و به صورت متقابل پنج شهروند زندانی در ایران هم براساس درخواست خود در اختیار طرف آمریکایی قرار خواهند گرفت.
وی ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت‌آمیز بودن این روند، توضیح داد: «پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد. دو تن از شهروندان براساس درخواست و علاقه خودشان وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند که براساس سابقه حضور فعلا در آمریکا حضور داشته باشند.»
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه مبالغ بلوکه شده یا محدود شده مالی زیادی در سایر کشورها نداریم، گفت: ما در ژاپن منابعی داشتیم که به آن دسترسی داشتیم و توانستیم در مواردی که نیاز داشتیم آن را هزینه کنیم.
وی گفت: بخشی از دارایی‌هایمان در عراق هم آزاد شد و پیش‌بینی می‌کنیم دارایی‌هایی باقی مانده هم در آِینده نزدیک آزاد‌سازی می‌شود.
وبگاه «بلومبرگ» پیش‌تر گزارش داده بود «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه زندانی آمریکایی هستند که به همراه یک زندانی آمریکایی دیگر که نامی از وی برده نشده،  از زندان اوین به بازداشت خانگی فرستاده شده‌ بودند و یک زن آمریکایی که ظاهراً قرار است بخشی از توافق تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن باشد، نیز از قبل در بازداشت خانگی به سر می‌برد.
بر اساس اعلام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز پنج زندانی ایرانی که در این فرآیند مبادله می‌شوند، عبارتند از: مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، امین حسن زاده، کاوه لطف‌الله افراسیابی.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی

ارتش یمن حمله پهپادی

حمایت جهانیان از خیزش دانشگاهیان آمریکا، غرب را رسواتر کرد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.