سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پیش‌بینی ۱۰ هزار کشته و ۱۰۰ هزار مفقودی در طوفان و سیل لیبی

پیش‌بینی ۱۰ هزار کشته و ۱۰۰ هزار مفقودی در طوفان و سیل لیبی

بارش باران و جاری شدن سیل بر اثر طوفان «دانیال» در شهر «درنه» لیبی منجر به شکسته شدن دو سد و جاری شدن سیل در مرکز شهر شد که هزاران کشته و مفقودی داشته است.
بارش‌ بیش از حد باران در حومه شهر «درنه»، شهری ساحلی در شمال کشور لیبی بر اثر طوفان «دانیال» منجر به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شد و در نتیجه آن دو سد در بالادست این شهر شکسته شد.
بنا به گفته مقامات و رسانه‌های لیبی، در نتیجه بارش‌های سیل‌آسای روز دوشنبه در بالادست دره درنه سیل بزرگی به‌راه افتاد و این سیل به‌سمت شمال یعنی جایی که شهر درنه در ساحل مدیترانه قرار داشته، حرکت کرده که هزاران کشته و مفقودی به‌جای گذاشته است.
سخنگوی وزارت کشور لیبی تاکید کرد که آمار جان باختگان سیل در شهر درنه از پنج هزار و 200 نفر هم فراتر رفته است.
پیش از این نخست‌وزیر در دولت نجات ملی لیبی گفته بود: بیش از 6 هزار نفر مفقود شده‌اند.
اسامه حماد همچنین گفت که شهر البیضا در نزدیکی درنه نیز دچار خسارت شده است و این شهر بیشتر خسارت را بر اثر بارش‌های اخیر دیده‌اند.
وزیر بهداشت دولت لیبی به الجزیره گفت: به تیمهای تخصصی نجات به‌سبب حجم فاجعه در شرق لیبی ‌نیاز مبرم داریم.
وی پیش‌بینی کرد که شمار کشته‌‌ها در اثر سیل ویرانگر درنه، به 10 هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها به 100 هزار برسد.
شبکه راشای تودی روسیه گزارش داد که چهار هزار نفر تاکنون دفن شده‌اند و آمار هر لحظه بیشتر می‌شود.
خبرگزاری رویترز به نقل «هشام شکیوات»، وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی دولت لیبی گزارش داد که در اثر سیل ویرانگر در شمال این کشور، 25 درصد از شهر درنه در کرانه جنوبی دریای مدیترانه ناپدید شده است.
شهر درنه در شمال لیبی قرار دارد و بر اساس آخرین آمار در سال 2011 (قبل از سرنگونی قذافی) 200 هزار نفر جمعیت داشته است.
یک مقام لیبیایی فاجعه رخ‌داده در این کشور را که سالیانی است درگیر جنگ داخلی بوده است، این‌گونه توصیف کرد: «یک سری از محله‌های شهر کاملاً با ساکنانش بر اثر سیل به دریا ریخته شده و محو شده است.»
مسیل وادی درنه، یک رودخانه فصلی است که از بین کوه‌های واقع در شمال این شهر شروع شده می‌شود و به دریای مدیترانه می‌ریزد. مقامات لیبی دهه هفتاد میلادی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهر، اقدام به ایجاد دو سد خاکی و تعدادی سیل‌بند در بالادست این مسیل کردند ولی حجم بارش بالا منجر به این شده است که همه این سد‌ها و سیل‌بندها و پنج پلی که کرانه‌های این رودخانه را به هم وصل می‌کرد، شکسته شود و مقادیر زیادی سنگ و خاک به‌سمت پایین‌دست رودخانه حرکت کند.
ازآن‌جایی که ورودی شهر رودخانه ظرفیت انتقال این همه آب و گل‌ولای را نداشت، سیل در امتداد رودخانه و محله‌های اطراف نفوذ می‌کند و تا فاصله چندصدمتری عمده ساختمان‌ها حتی ساختمان‌های 10طبقه و بیشتر را با خود برده است.
سخنگوی امدادرسانی لیبی با‌ اشاره با فاجعه انسانی در شهر سیل زده درنه این کشور گفت که عدم نگهداری و نظارت بر سد تأثیر آشکاری در وقوع سیل‌های اخیر داشته است.
به گزارش خبرگزاری میزان، وزیر بهداشت لیبی از شهر «درنه» که بیشترین آسیب را دیده، بازدید کرد و بخش‌هایی از آن را به «شهر ارواح» توصیف کرد. به گفته وی، وضعیت «درنه» فاجعه‌بار بود؛ اجساد هنوز در بسیاری از نقاط وجود دارند.
«عبدالجلیل»، گفت که حدود ۶ هزار نفر از ساکنان «درنه» مفقود شده‌اند، اما این تنها یک منطقه بود که تحت تأثیر سیل قرار گرفته است. این طوفان چندین شهر در شمال شرقی لیبی در مرز دریای مدیترانه را تحت تاثیر قرار داده است.
سخنگوی ارتش ملی لیبی، می‎گوید که دو سد تحت فشار سیل فرو ریخته است. در نتیجه تخریب این سدها، سه پل تخریب شد.
رئیس‌سازمان اورژانس و آمبولانس لیبی، گفت که پس از فروریختن سد، تمام آب به سمت منطقه‌ای نزدیک «درنه»، که یک منطقه ساحلی کوهستانی است، سرازیر شد.
«اسامه علی»، گفته است که این کشور برای چنین فاجعه‌ای آماده نبود و قبلا شاهد آن سطح از فاجعه نبوده است.
وضعیت انسانی در «درنه» فاجعه‌بار است و این شهر فاقد برق است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آمریکا ۴/۶ میلیون نفر را به اسم مبارزه با تروریسم کُشت

جنگ آمریکا در افغانستان عراق، سوریه، پاکستان، لیبی، سومالی و یمن

نماز عید فطر در کشورهای مختلف جهان

عید سعید فطر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.