سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ممنوع‌الخروجی زنان در اوکراین برای شرکت در جنگ

ممنوع‌الخروجی زنان در اوکراین برای شرکت در جنگ

همزمان با به خدمت گرفتن بیماران روانی در ارتش اوکراین به‌دلیل کمبود نیرو خبر رسیده که دولت اوکراین بخشی از زنان این کشور را برای حضور در ارتش ممنوع‌الخروج کرده است.

با افزایش شدید تلفات اوکراین در جنگ کنونی دولت زلنسکی به‌شدت دچار کمبود نیرو در خط‌مقدم جنگ شده است. به همین دلیل نیز وزارت دفاع اوکراین قانون قبلی برای خدمت سربازی را اصلاح کرده و الزامات قبلی را برای سربازگیری برداشته است. این محدودیت‌ها از روی چند گروه که قبلا در زمان جنگ از خدمت اجباری معاف شده بودند، برداشته شد. براساس این فرمان جدید که در اواخر ماه اوت(مرداد) به اجرا درآمد، ارتش اوکراین اکنون می‌تواند افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله انواع مختلف هپاتیت، اچ‌آی‌وی بدون علائم، سل تحت درمان بالینی و همچنین بیماری‌های خونی مختلف را به خدمت سربازی بفرستد. قوانین جدید همچنین اجازه می‌دهد تا افرادی با «نمود کوتاه‌مدت و خفیف اختلالات روانی» و همچنین «بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی که پیشروی کندی دارند» برای خدمت فراخوانده شوند. به غیر از برداشتن محدودیت‌های گروه‌های فوق‌الذکر از خدمت سربازی، ارتش اوکراین همچنین الزامات را برای سربازانی که به‌دنبال خدمت در واحدهای نخبه اوکراین، یعنی نیروی هوایی و تفنگداران دریایی هستند، کاهش داد. براساس این قانون از اول اکتبر ۲۰۲۳(مهرماه 1402)، کارکنان پزشکی و دارویی ملزم به ثبت‌نام در دفاتر نام‌نویسی و جذب سرباز هستند. همچنین زنان مشمول خدمت سربازی همانند مردان وظایفی دارند. آنها باید برای خدمت سربازی ثبت‌نام کرده، دوره آموزشی برای خدمت را پشت‌سر بگذارند، به دفاتر ثبت‌نام و سربازگیری در مورد تغییر محل ثبت‌نام‌، محل سکونت، وضعیت تأهل، ازکارافتادگی و غیره گزارش دهند.

دیروز نیز منابع خبری گزارش دادند که اوکراین مرزهای خود به روی زنان مشمول به خدمت را بسته است. به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، «فئودور ونیسلاوسکی»، نماینده پارلمانی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد همه زنان اوکراینی که تحصیلات پزشکی یا دارویی دارند، از ماه آینده موظف به ثبت‌نام در ارتش خواهند بود. این مقام که همچنین عضو کمیته پارلمانی «ورخونا» که در مورد مسائل امنیت ملی وظیفه دارد، همچنین خاطرنشان کرد که تمامی زنان واجد شرایط پس از ثبت‌نام از سفر به خارج از کشور منع خواهند شد. «ونیسلاوسکی» خاطرنشان کرد که این اقدام پس از اصلاحاتی است که توسط پارلمان اوکراین در قوانین بسیج کشور در سال گذشته انجام شد که اجازه ثبت‌نام نظامی زنان را می‌دهد. وی با بیان اینکه با ثبت‌نام، زنان وضعیت «مشمولان خدمت سربازی» را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از آن، این افراد شامل محدودیت‌های سفر می‌شوند؛ یعنی تنها با اسناد جداگانه‌ای که حق خروج موقت را می‌دهد، می‌توانند کشور را ترک کنند. در غیر این صورت، آنها، درست مانند مردان، در حق سفر محدودیت خواهند داشت.نماینده زلنسکی همچنین گفت: زنانی که دارای مدرک نظامی هستند نیز باید از ماه آینده برای خدمت ثبت‌نام کنند. وی خاطرنشان کرد، با این حال، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای گسترش فهرست تخصص‌هایی که تحت این دستور قرار می‌گیرند وجود ندارد.

احتمال ارسال موشک دوربرد به اوکراین

همزمان با بسیج سراسری در اوکراین یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد، دولت آمریکا احتمالاً موشک‌های بالیستیک دوربرد را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. به گزارش فارس، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا احتمال دارد برای نخستین‌بار موشک‌های بالستیک تاکتیکی دوربرد سطح به سطح (ATACMS) به اوکراین ارسال کند. شبکه خبری ای‌بی‌سی بامداد شنبه (به وقت تهران) به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: «آنها دارند می‌آیند». این مقام آمریکایی با وجود این خاطرنشان کرد: چنین تصمیم‌هایی تا زمانی که به‌صورت رسمی اعلام شوند ممکن است تغییر پیدا کنند. یک مقام دیگر گفت که گزینه تحویل این موشک‌ها به اوکراین «روی میز است» و ممکن است در بسته کمکی آینده آمریکا به اوکراین گنجانده شود. او نیز خاطرنشان کرد که تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است. وی گفت که ممکن است چند ماه طول بکشد تا این موشک‌ها به دست اوکراین برسند. تاکنون آمریکا درخصوص ارسال هرگونه ذخایر محدود از سامانه‌های موشک‌ بالستیک تاکتیکی دوربرد سطح به سطح (ATACMS) به اوکراین تردید داشته است. مدت‌هاست که اوکراین برای دریافت این سامانه که بردی بیش از ۱۹۰ مایل دارد علاقه نشان داده است. مقام‌های دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند که زرادخانه‌های «ATACMS» آنها بسیار اندک است و این موشک‌ها برای طرح‌های جنگی پنتاگون در مکان‌هایی چون شبه‌جزیره کره نگهداری می‌شود. یکی از سخنگویان شرکت «لاکهید مارتین» حدود دو ماه پیش گفته بود تنها حدود 4 هزار «ATACMS» از زمان آغاز تولید چنین موشک‌هایی در دهه ۱۹۸۰ تاکنون، تولید شده‌ است و ارسال چنین سامانه‌هایی به اوکراین، آمادگی واشنگتن در دیگر مناطق حساس را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قرض تانک از موزه برای آموزش اوکراینی‌ها

دانمارک هم اذعان کرد که از‌ تانک‌های مستقر در موزه‌ها برای آموزش اوکراینی‌ها برای کار با‌ تانک‌های لئوپارد۱ ساخت آلمان استفاده کرده است. طبق بیانیه دانمارک، حداقل 6 دستگاه ‌تانک از چندین موزه برای رفع نیازهای آموزشی در اوایل سال جاری قرض گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، کپنهاگ در ماه فوریه(اسفند) با هلند و آلمان قراردادی برای خرید مشترک ۱۰۰ ‌تانک لئوپارد ۱A۵ (وان‌اِی‌فایو) برای ارسال به کی‌یف منعقد کرد. این پروژه همچنین شامل آموزش نیروهای اوکراینی می‌شد. دانمارک تا سال ۲۰۰۵ از ‌تانک‌های لئوپارد وان‌ای‌فایو

(Leopard ۱A۵) استفاده می‌کرد. کپنهاگ در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰۰ عدد از این ‌تانک‌ها را به شرکت آلمانی FFG فروخت، در حالی که برخی از این تجهیزات سنگین را راهی موزه‌ها کرد. در این بیانیه آمده است که ارتش دانمارک پس از آن تصمیم گرفت آنها را از موزه‌ها پس بگیرد تا بلافاصله پس از تصمیم‌گیری برای تامین ‌تانک‌ها به اوکراین، برنامه آموزش را آغاز کند.ارتش دانمارک روز جمعه تایید کرد که اولین محموله از ‌تانک‌های لئوپارد۱ خود را در اختیار کی‌یف قرار داده است. در این بیانیه آمده است که ۱۰ عدد از این تجهیزات سنگین در حال حاضر در اوکراین هستند و «تجهیزات بیشتری در راه است.»

انتقاد زلنسکی

از کند شدن کمک‌های تسلیحاتی غرب

اما در حالی که سیل تسلیحات اهدایی به اوکراین همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور اوکراین از کند شدن کمک‌های کشورهای غربی انتقاد و آن را تهدیدی برای موفقیت ضدحمله این کشور علیه روسیه توصیف کرد. به گزارش فارس، ولودیمیر زلنسکی، روز جمعه هشدار داد که کند شدن عرضه سلاح از سوی کشورهای غربی احتمال موفقیت ضدحمله این کشور را تضعیف می‌کند. او خواستار سلاح‌های «قدرتمندتر و دوربردتر» به منظور مقابله با نیروهای روسیه شد. «زلنسکی» در اظهاراتی که روی وب‌سایت ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر شده گفت: «همه فرآیندها کندتر و پیچیده‌تر شده‌اند از تحریم‌ها گرفته تا عرضه سلاح.» وی اضافه کرد: «هرچه این فرآیند بیشتر طول بکشد آدم‌های بیشتری آسیب می‌بینند… اگر ما در آسمان حضور نداشته باشیم اما روسیه حضور داشته باشد می‌توانند ما را از آسمان متوقف کنند و جلوی ضدحمله ما را بگیرند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی

ارتش یمن حمله پهپادی

فهرست برخی از دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تحصن و تظاهرات دانشجوئی

سرکوب شدید پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.