سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عفاف و حجاب با فطرت انسان گره خورده است / آزادی حجاب مطالبه اکثریت بانوان نیست

عفاف و حجاب با فطرت انسان گره خورده است / آزادی حجاب مطالبه اکثریت بانوان نیست

مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب تفکر “حجاب اجباری” را ترفند دشمن برای وارونه جلوه دادن مفهوم حقیقی حجاب دانست و افزود: درست است که با قوانین می‌توان اجزای جامعه را نظم داد، اما با زیر ساخت فرهنگی قوانین به سهولت به اجرا در خواهد آمد.

طهورا نوروزی مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب گفت: طبق نظرسنجی که به همت انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران با موضوع “واقعیت‌های حجاب در جامعه امروزی ایران” جمع آوری شده است، اعتقادی بودن حجاب، اخلاقی بودن حجاب، الزام‌آور بودن حجاب و ضابطه‌مندی پوشش و عفت مورد بررسی قرار گرفته است.

اعتقادات دینی عامل حجاب 84 درصد زنان ایرانی

وی با اشاره به موضوع اعتقادی و اخلاقی بودن حجاب در جامعه ایرانی افزود: طبق این نظر سنجی، 84 درصد مردم معتقدند حجاب حکم دینی و مسأله‌ای اخلاقی است. آن دسته که حجاب را حکم دین تلقی می‌کنند، معتقدند حجاب، دستوری بازدارنده برای کاهش فساد در جامعه است. اما آن دسته که نگاه اخلاقی به حجاب دارند، معتقدند خاصیت‌ها و منافع بیرونی حجاب در جامعه بیشتر است؛‌ بنابراین حجاب را یک عامل از عوامل توسعه اخلاق در جامعه می‌دانند. بر این اساس معتقدند که لباس زنان باید طوری انتخاب شود که تحریک‌کننده و عامل جلب توجه نباشد.

نوروزی در ادامه گفت: در این رابطه 95 درصد زنان معتقدند که پوشش آنها باید امنیت‌شان را تأمین کند. بنابراین بُعد امنیت حجاب و اینکه یک زن با آرامش و امنیت در جامعه حاضر شود و هویت انسانی او زیر هویت جنسیتی او مدفون نشود، مورد توافق 95 درصدی افراد این نظرسنجی قرار دارد.

“عفت” و “حجاب” دو مقوله جدا نشدنی از دیدگاه 70 درصد زنان ایرانی

مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب درباره ارتباط بین عفت و حجاب گفت: بالای 70 درصد جامعه در این نظر سنجی، حجاب را با عفت مرتبط می‌دانند؛ بنابراین  ادبیاتی  که در جامعه جریان دارد، مبنی بر اینکه می‌تواند فردی با حجاب باشد و عفت نداشته باشد و در مقابل فردی حجاب نداشته باشد،‌ اما عفت داشته باشد، با اعتقادی که مردم دارند مغایرت دارد. بر این اساس زمانی که گفته می‌شود حجاب راستین عفاف‌آور است و عفاف راستین حجاب‌آور است، بالای 70 درصد مردم به این رابطه دو سویه معتقدند.

زیرساخت فرهنگی اجرای قوانین را تسهیل می‌کند

وی افزود: حجاب به عنوان مقوله فرهنگی نمی‌تواند در کنار تلقی اجباری بودن حجاب قرار بگیرد. این دو رویکرد متفاوت در حوزه عفاف و حجاب است. اینکه حجاب یک مسأله فرهنگی است، بالای 70 درصد زنان در انتخاب لباس و نوع پوشش فرهنگ را مؤثر می‌دانند.  بنابراین قانون تأثیرگذار است. زیر ساخت قوانین، فرهنگ است و اگر بهترین قوانین در جوامع زیر ساخت فرهنگی نداشته باشد، نهادینه نخواهد شد. درست است که با قوانین می‌توان اجزای جامعه را نظم داد، اما با زیر ساخت فرهنگی قوانین به سهولت به اجرا در خواهد آمد.

به گفته نوروزی بر اساس نظر سنجی صورت‌گرفته بیش از 70 درصد زنان هیچ گونه اجباری را در پوشش خود احساس نمی‌کنند. بنابراین حجاب اجباری چیزی جز ترفند دشمن، برای وارونه کردن مفهوم حقیقی حجاب نیست. براین اساس به دلیل اینکه زیر ساخت‌های فرهنگی ما در بحث حجاب یک ریشه قوی دارد، ما تلقی از  حجاب اجباری نداریم، در حالی که دشمن دائماً درصدد است تا این مفهوم را وارونه جلوه بدهد.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت 14 درصدی زنانِ معتقد به حجاب اجباری، خاطرنشان کرد: در مقابل 70 درصد زنانی که معتقدند حجاب و پوشش اجباری وجود ندارد، 14 درصد بر این باورند که پوش انها ناشی از اجبار است. این افراد دقیقاً کسانی هستند که تحت تأثیر فضای رسانه‌ای و فضای مجازی و گروه‌های معاند و فعال ضد حجاب قرار دارند.

مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب افزود: جالب است که در این 14 درصدی که حجابشان را ناشی از اجبار می‌دانند، 8 درصد این افراد معتقدند قانون عامل اجبار است و تنها 4 درصد بانوان می‌گویند در صورت برداشتن قانون حجاب، تمایل به برداشتن حجاب دارند. این ها گروهی هستند که هنوز به هنجار شکنی نرسیده‌اند و حجاب را به واسطه قانون رعایت می‌کنند. بر این اساس  تربیت ضابطه‌مند وقانون‌مند هم می‌تواند در موضوع حجاب مؤثر باشد.

“آزادی حجاب” مطالبه 11 درصد مردم در اغتشاشات پاییز 1401

به گفته نوروزی دو مؤلفه جالب دیگر نظر سنجی “واقعیت‌های حجاب در جامعه امروز ایران” که در گزارش انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران آمده است، “نقش مؤلفه حجاب در وقایع پاییز 1401 ” است. بر اساس این نظر سنجی 11 درصد افراد جامعه، آزادی حجاب را به عنوان خواسته اصلی اغتشاشگران قلمداد کردند. بنابراین آزادی حجاب مطالبه اصلی نیست. در حالی که این ادعا از سوی رسانه‌های بیگانه وجود دارد که بالای 90 درصد موضوع زن، زندگی،  آزادی مطالبه مردم در اغتشاشات بوده است. این یک شکاف بین حقیقت ذهن جامعه ما و فضاسازی رسانه‌های معاند است که بسیار قابل تأمل است.

وی ادامه داد: بیگانگان ومعاندین می‌خواهند در حوزه اعتراضات از بحث حجاب زنان استفاده حداکثری کنند و ضربه بزنند، در حالی که حقیقت جامعه این موضوع را به عنوان مطالبه اصلی قلمداد نمی‌کند. از طرفی 10 درصد بانوان گفته‌اند که وقایع سال گذشته روی  حجابشان تأثیر داشته است، در حالی که دشمن خلاف این را می‌گوید و کشف حجاب را عامل اصلی اعتراض مدنی قلمداد می‌کند.

مدیرعامل بنیادعفاف و حجاب گفت: آنچه حقیقت جامعه است با آنچه در اذهان  جامعه وجود دارد بسیار متفاوت است. اذهان جامعه را رسانه و فضای مجازی می‌سازد. این در حالی است که در موضوع “حجاب و عفاف” رسانه کاملاً در نقطه مقابل حقیقت جامعه قرار دارد،  به گونه‌ای که در بحث حجاب به عنوان یک مسأله اجتماعی، حقیقت جامعه با آنچه واگویه رسانه‌ها است، تفاوت دارد. بر این اساس، نظر سنجی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نشان می‌دهد که یک حقیقتی از بطن جامعه ورای همه ذهنیت‌ها وجود دارد که رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و حتی بخشی از روزنامه‌های زنجیره‌ای داخلی که بعضاً یک سیاست مشترک را دنبال می‌کنند، آن را وارونه جلوه می‌دهند.

نظر سنجی‌های علمی و صحیح مبنای عملکرد در حوزه عفاف و حجاب قرار می‌گیرد

نوروزی نظرسنجی‌های علمی و صحیح را به عنوان چراغ راه در برنامه‌ریزی در حوزه عفاف و حجاب مطرح کرد و گفت: در حوزه مسائل اجتماعی و منحصرا مسأله حجاب باید بر مبنای نظرسنجی‌های صحیح و علمی برنامه‌ریزی کنیم . بر این اساس به جای اینکه مبنا و اساس کار را فضای مجازی  و رسانه قرار دهیم تا خلأها پیدا شود و برنامه‌ریزی درست صورت پذیرد. باید از این نظرسنجی‌ها که حقیقت جامعه را بازگو می‌کنند، بهره ببریم. بنابراین حجاب یک مسأله ریشه‌ای است که در مثلث فرهنگ ایرانی، نگاه اسلامی – دینی و مقوله فطرت  قرار دارد.

وی درپایان گفت: زمانی که موضوعی با فطرت انسان گره بخورد اکثریت جامعه نسبت به آن موضوع اتفاق نظر دارند . محبت، مهربانی، ایثارگری واژه‌های فطری هستند که بشر با هر گفتمان و اعتقادی نسبت به آن توافق نظر دارد. در موضوع حجاب هم زمانی که با نگاه فطری ورود می‌کنیم، حقیقت حجاب وارونه نخواهد شد. حقیقت حجاب زمانی وارونه می‌شود که دست بشر ورود می‌کند، مثل منافع نظام سرمایه‌داری وجریان‌های معاند که می‌خواهند این حقیقت را وارونه جلوه دهند.

انتهای‌پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برای مقابله با کشف حجاب نیازی به قانون جدید نیست

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت

تصویری از فیلم The Song of Bernadette (آوای برنادت راهب)

ادیان الهی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.