کربلا هم به واسطۀ وجود مقدس اباعبدالله الحسین علیهالسلام مقدسترین مکان و بهشت روی زمین است. خداوند با رحمت خود، با جریان دادن مغفرت در وجود فرد مؤمن، از همان ابتدای سفر او را آمادۀ بهرهمندی از نعمات بهشتی کربلا میکند.
از ثمرات زیارت حضرت امام حسین علیهالسلام پاکی از گناهان و احساس تزکیه و طهارت روح و حس مغفرت است.
ما این حالت را در زائران کربلا وقتی به دیدار آنها میرویم به وفور مشاهده کردهایم. احساس سبکی، کنده شدن از تعلقات دنیا و مقید شدن به ارزشها و تقید به خلق و خوی مثبت، از جمله مواردی است که زائر به تَبع این زلالیت روح درون خود حس میکند.
این نوع از ثمرۀ زیارت اباعبدالله علیهالسلام در احادیث ما به وفور دیده میشود. بشیر دهّان از امام صادق علیهالسلام دربارۀ کسى که به زیارت قبر امام حسین علیهالسلام میرود، فرمود:
إِنَّ الرَّجُلَ لَیَخْرُجُ إِلَى قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَلَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ بِکُلِّ خُطْوَةٍ مَغْفِرَةٌ مِنْ ذُنُوبِهِ؛ ثُمَّ لَمْ یَزَلْ یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَتَّى یَأْتِیَهُ فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّهُ فَقَالَ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِکَ ادْعُنِی أُجِبْکَ اطْلُبْ مِنِّی أُعْطِکَ سَلْنِی حَاجَتَکَ أقضیها [أَقْضِهَا] لَکَ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُعْطِیَ مَا بَذَلَ.
یعنی هنگامی که فرد از اهلش جدا میشود، به هر قدمى که برمیدارد، گناهانش آمرزیده میشود و سپس پیوسته به هر قدمى تقدیس و تنزیه شده تا به قبر مطهر میرسد.
وقتى به آنجا رسید، خداوند متعال او را خوانده و میفرماید:
1. بنده من از من درخواست کن تا به تو اعطاء کنم؛ سَلْنِی أُعْطِکَ
2. من را بخوان تا اجابتت کنم؛ ادْعُنِی أُجِبْکَ
3. از من طلب نما تا به تو عطا کنم.؛ اطْلُبْ مِنِّی أُعْطِکَ
4. حاجتت را از من بخواه تا برآورده کنم؛ سَلْنِی حَاجَتَکَ أقضیها.
راوى گفت: امام علیهالسلام فرمود «و حق است بر خدا که آنچه بذل کرده را اعطاء فرماید.»
در این روایت، به 6 ثمرۀ زیارت امام حسین علیهالسلام اشاره شده است؛ دو ثمرۀ آن از زمان حرکت تا رسیدن به قبر امام و 4 ثمره، از زمان رسیدن به قبر مطهر. دو ثمرهای که خداوند در زمان حرکت از منزل قرار میدهد مغفرت و تقدیس مؤمن از جانب خداست. مغفرت به این معناست که انسان مؤمن، ضعفها، کاستیها و به اصطلاحِ عامیانه، چاله چولههای رفتاری و ایمانیاش جبران و خطاهایش اصلاح شود تا مقدمهای جهت بهرهمندی از نعمتهای خداوند باشد؛ از این جهت است که در آیات و احادیث مقدم بر توبه و رسیدن به بهشت است، آنجا که فرمود «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ» (آلعمران33) کربلا هم به واسطۀ وجود مقدس اباعبدالله الحسین علیهالسلام مقدسترین مکان و بهشت روی زمین است.
بنابراین خداوند با رحمت خود، با جریان دادن مغفرت در وجود فرد مؤمن، از همان ابتدای سفر او را آمادۀ بهرهمندی از نعمات بهشت کربلا میکند.
این موهبت خداوند که از ابتدای سفر کربلا نصیب زائر میشود، منحصر به فرد است.
اما اینکه انسان مؤمن با هر قدم مورد تقدیس خداوند قرار میگیرد به چه معناست؟ شاید با تصویر کردن این مفهوم بتوان به حقیقت آن پی برد؛ به این صورت که مؤمنان از آن زمان که قصد حرکت میکنند و بلکه از آن زمان که نیت زیارت میکنند، حسّی آسمانی دارند و هر اندازه به زمان سفر نزدیک میشوند، این حس تقویت میشود و آن زمان که قدم در مسیر اباعبدالله میگذارند وجودشان آسمانی شده و به سمت امام علیهالسلام پر میکشد تا زمانی که وارد وادی مقدس کربلا شوند و این حس در آنها تشدید شود.
بنابراین خداوند با تقدیس فرد مؤمن، وی را هر لحظه آسمانیتر و حسینیتر میکند. هر اندازه زمینۀ فرد پاک و مطهر باشد، بهرههای وی از تقدیس خداوند بیشتر خواهد شد تا وارد ضیافت کربلا شود. ما این نوع از موهبتهای خداوند را در قبال ماه رمضان نیز میبینیم. دو ماه رجب و شعبان را جهت آمادگی ورود مؤمنان به ضیافتالله قرار میدهد تا بهرههای آنها چند برابر شود.
حال که انسانهای مؤمن و زائران اباعبدالله علیهالسلام مورد مغفرت خداوند قرار گرفتند و خطاهای آنها از سوی خداوند ترمیم شد و با هر قدم مورد تقدیس خداوند قرار گرفتند و حسی آسمانی سراسر وجود آنها را فرا گرفت،
آن 4 موهبت دیگر جایگاه دارد؛
1. درخواست و اجابت
2. دعا و اجابت
3. طلب کردن و عطا
4. درخواست حاجت و برآوردن شدن آن.
نکتۀ ظریف و مهمی که در این دست روایات وجود دارد، این است که خداوند به واسطۀ اهل بیت وحی بسیار در موهبتهای خود میافزاید و فرد مؤمنی که از طریق عترت به سمت خداوند رود، بیشتر مورد توجه و تکریم او قرار میگیرد و رشد بیشتری نصیبش میشود و در بین سایر اهل بیت وحی، امام حسین علیهالسلام و زائران ایشان بیشتر مورد تقدیس و تکریم خداوند هستند و این حقیقت را در روایات فراوانی مشاهده میکنیم.
سلام خدا بر مولانا الحی القیوم نفس الله امیرالمومنین علیه السلام
إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِيٓ إِمَامٍ مُبِينٍ
به یقین ما اموات را احیا میكنیم و کتیبه میکنیم آنچه را پیش فرستادهاند و بر جا مانده از ایشان را ثبت میكنیم و همه چیز را احصا می کنیم در امام مبین . (۱۲)یس –
سلام خدا بر مولانا علی بن ابی طالب امام مبین
.
و سلام خدا بر مولانا کهف الحصین نفس مطمئنه اباعبدالله الحسین علیهالسلام
قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ۖ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ
که [سرانجام به دست آن مشركان کشته شد، و به او] گفته شد: به بهشت درآی. گفت: ای كاش قوم من آگاهی داشتند، (۲۶)یس –
بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ
كه پروردگارم مرا آمرزید و از كرامت یافتگان قرارم داد. (۲۷)یس .
بابی انت و امی یا اباعبدالله،
یقتل عطشانا غریبا وحیدا فریدا
غریب مادر حسین علیهالسلام غریب مادر حسین علیهالسلام
و…
حضرت آدم علیه السلام پرسید: آن مصیبت چگونه است؟
جبرئیل به آدم علیه السلام گفت: «یُقتَلُ عَطشاناً غَریباً وحیداً فریداً، لَیسَ لَهُ ناصِرُ و لا مُعینٌ و لَو تَراه یا آدَمُ و هُوَ یَقولُ: و اعَطَشاه! وا قِلَّةَ ناصِراهُ! حتّی یَحولَ العَطَشُ بَینَه و بَینَ السَّماءِ کَالدُّخانِ فَلَم یُجِبهُ أحَدُ إلّا بِالسُّیوفِ و شُربِ الحُتوفِ فَیُذبَحُ ذیبحَ الشّاةِ مِن قَفاهُ وَ یَنهَبُ رَحلُهُ و تُشهَرُ رأسُهُ و رُؤوسُ أنصاره فی البدان و معه النسوان ؛
او را با لب تشنه می کشند در حالی که غریب و تنها است و یار و یاوری ندارد و اگر ای آدم او را در آن روز ببینی که می گوید: «وای از تشنگی و کمی یار و یاور». تشنگی چنان براو غلبه می کند که آسمان به چشمش تیره و تار می آید مثل اینکه دود فاصله شده است. پس هیچ کس او را یاری نمی کند مگر با شمشیر که به جانش افتند واو را مانند گوسفند ذبح می کنند و سرش را از قفا ببرّند و دشمنان پس ازکشتن اموالش را غارت نمایند و سرهای او و یارانش را شهر به شهر بگردانند و زنانش را اسیر نمایند» بحارالانوار، ج44، ص245، حسین (ع) نفس مطمئنه، ص41.
غریب مادر مهربان سلام الله علیها
سلام بر مولانا مهدی امم وجامع الکلم ولی منصور و سلطان نصیر.
وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلّا بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً ۳۳إسراء
و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز بهحقّ به قتل نرسانيد و آن كس كه مظلوم كشتهشده، براى وليّش سلطه [و حقّ قصاص] قرار داديم، امّا در قتل زيادهروى نكند، چرا كه او مورد حمايت است.
سلام بر بقیت الله «أَیْنَ بَقِیَّهُ اللَّهِ الَّتى لا تَخْلُوا مِنَ الْعِتْرَهِ الْهادِیَهِ»
سلام بر طالب خون خدا، ثارالله وبن ثاره «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ»
أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ…
سوره اسراء/ ۳۳
الباقر ( جَعْفَرُبْنُمُحَمَّدٍ الْفَزَارِیُّ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ ) فِی قَوْلِهِ تَعَالَیوَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً قَالَ الْحُسَیْنُ (فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً قَالَ سَمَّی اللَّهُ الْمَهْدِیَّ الْمَنْصُورَ کَمَا سُمِّیَ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ ({مَحْمُوداً} و محمود وَ کَمَا سُمِّیَ عِیسَی الْمَسِیحَ .
جعفربنمحمّد فزاری به ترتیب از امام باقر (علیه السلام) نقل میکند که در مورد آیه: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً، فرمود: «او حسینبنعلی (علیه السلام) است و بقیّهی آیه: فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً؛ مقصود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه ) است که نامش در آیه منصور میباشد چنانکه خداوند احمد و محمّد (صلی الله علیه و آله) را محمود و عیسی (علیه السلام)را مسیح خوانده است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۳۰/ فرات الکوفی، ص۲۴۰
.
(اسراء/ ۳۳)
الباقر ( عَنْ جَابِرِ عَنْ أبِی جَعْفَرٍ (قَالَ نَزَلَتْ فِی قَتْلِ الْحُسَیْنِ (أَیْ وَلِیُّ الْحُسَیْنِ (کَانَ مَنْصُوراً.
جابر گوید: امام محمدباقر (علیه السلام) فرمود: این آیه در مورد کشتن امام حسین (علیه السلام) نازل شده است؛ یعنی ولیّ حسین (علیه السلام) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه ) یاری شده [از طرف خدا] است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۷۴/ البرهان؛ «بتفاوت لفظی»
.
الصّادق ( مَنْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللهُ فَقَدْ قَتَلُوا الْحُسَیْنَ (فِی أَهْلِ بَیْتِهِ).
امام صادق (علیه السلام) فرمودند- آن نفسی را که خدا قتل او را حرام کرده امام حسین (علیه السلام) بود که وی را در میان اهل بیتش شهید نمودند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۱۶۶ نورالثقلین/ البرهان
.
غریب مادر حسین علیهالسلام ناله های جانسوز وجهانسوز مادر مهربان سلام الله علیها عالم را فرا گرفته…
و عمه سادات سلام الله علیها.. فرمودند: آن گاه که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید: «یا مُحَمَّداه! صَلّی عَلَیکَ مَلیکُ السَّماءِ هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماءِ مُنْقَطَعُ الاعْضاءِ وَ بَناتُکَ سَبایا، الیَ اللّهِ الْمُشْتَکی وَ اِلیَ مُحَمَّدٍ المُصطَفی وَ اِلی عَلیٍّ المُرْتَضی وَ الی فاطِمَةَ الزَهراء وَ الی حَمْزَةَ سَیّدِ الشُّهَداءِ! یا مُحَمَّداه! هذا حُسَینٌ …»؛
ای محمّد! فرشتگان آسمان بر تو صلوات فرستند. این حسین است که آغشته به خون است و اعضایش قطع شده،
و این دخترانت هستند که اسیر شده اند.
به خدا و محمّد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا و حمزه سیّد الشهدا شکایت می برم. ای محمّد! این حسین است.
وامحمداه! هذا حسين بالعراء، يسفي عليه ريح الصبا، قتيل أولاد البغايا»؛
… اين حسين توست كه برهنه كرده اند و باد صبا بر او مي وزد و غبار بر او مي افشاند و كشته ي اولاد زنا گرديد.
«و هذا حسين مجزوز الرأس من القفا، مسلوب العمامة و الرداء»؛
اين حسين توست كه سرش را از پشت گردنش بريده اند، عمامه و ردايش را به غارت برده اند.
«يا حزناه! يا كرباه! اليوم مات جدي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم [يا أصحاب محمداه! هؤلاء ذرية المصطفي يساقون سوق السبايا]»؛
امروز جد بزرگوارم از دنيا رفت، كجاييد اي اصحاب محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم؛ اين ها ذريه ي محمد صلي الله عليه و آله و سلم مي باشند كه آنان را اسير كرده اند.
سید بن طاووس ره. ج۳ ص۳۷