سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کسب 8 عنوان قهرمانی آسیا و جهان در 2 ماه ایران بر قله کشتی جهان ایستاد

کسب 8 عنوان قهرمانی آسیا و جهان در 2 ماه ایران بر قله کشتی جهان ایستاد

8 قهرمانی متوالی در آسیا و جهان در مدت 2 ماه یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید که نشان از پویایی این روزهای کشتی ایران و ایستادن کشتی‌گیران نوجوان و جوان ایرانی بر قله کشتی جهان دارد.

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روزهای 27 لغایت 29 مردادماه در شهر امان اردن برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره‌، یک برنز و 162 امتیاز عنوان قهرمانی جهان را به‌دست آورد. مدال‌های فرنگی‌کاران جوان ایران در این رقابت‌ها توسط احمدرضا محسن‌نژاد در وزن 63 کیلوگرم، علیرضا عبدولی در وزن 77 کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن 130 کیلوگرم به مدال طلا، یاسین یزدی در وزن 82 کیلوگرم و ابوالفضل چوبانی در وزن 87 کیلوگرم به مدال نقره و امیررضا ده بزرگی در وزن 60 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده‌بندی تیمی ایران با 162 امتیاز قهرمان شد و تیم‌های گرجستان با 89 و ارمنستان با 88 امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند. شاگردان باوفا با کسب جام قهرمانی توانستند موفقیت سال گذشته خود را دوباره تکرار کنند.

رکورد تاریخی کشتی در 2 ماه

با این قهرمانی در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا مسابقات کشتی قهرمانی بزرگسالان جهان، کشتی ایران به رکورد تاریخی در رده‌های پایه دست یافت. با اینکه تجربه نشان داده قهرمانی در رده‌های پایه تضمینی برای موفقیت در رده بزرگسالان نیست، اما به راحتی نمی‌توان از اتفاقاتی که در 2 ماه اخیر برای کشتی ایران در سطح جهان رخ داده، گذشت.

نه تنها طبق انتظار تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در کشتی آزاد و فرنگی به قهرمانی قاره کهن دست یافتند، بلکه در سطح جهان نیز همین اتفاق تکرار شد. این 8 قهرمانی متوالی در آسیا و جهان در مدت 2 ماه یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید که نشان از پویایی این روزهای کشتی ایران و ایستادن کشتی‌گیران نوجوان و جوان ایرانی بر قله کشتی جهان دارد.

در 2 ماه گذشته تیم کشتی آزاد نوجوانان با 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز و مجموع 156 امتیاز در ترکیه قهرمان جهان شد. تیم فرنگی نوجوانان نیز با یک طلا، یک نقره و 2 برنز و کسب 113 امتیاز به عنوان قهرمانی رسید.

تیم کشتی آزاد جوانان نیز در اردن موفق به کسب عنوان قهرمانی با 4 طلا، 2 نقره و یک برنز و کسب 165 امتیاز شد و تیم کشتی فرنگی نیز با 3 طلا، 2 نقره و یک برنز و 162 امتیاز بر بام قهرمانی جهان ایستاد. در عین حال که به واسطه کسب چهار طلا و داشتن 6 فینالیست، قهرمانی جوانان آزادکار باکیفیت‌ترین قهرمانی در بین چهار تیم بود و آنها امتیاز بیشتری هم نسبت به سایر تیم‌های کشورمان به دست آوردند، اما قهرمانی فرنگی‌کاران جوان نیز زودهنگام‌ترین قهرمانی ایران بود که به واسطه عملکرد فوق‌العاده 5 وزن اول، در همان روز نخست تیم حمید باوفا از سایر رقبا به قدری پیش افتاد که در روز دوم و بعد از برگزاری رقابت‌های 5 وزن دوم، این تیم قهرمانی خود را مسجل کرد.

نکته جالب اینکه در این تیم، هیچ فرنگی‌کاری بدون امتیاز مسابقات را ترک نکرد، این تیم با کسب مدال طلا در اوزان 63، 77 و 130 کیلوگرم از سوی هر کشتی‌گیر 25 امتیاز به دست آورد. نقره اوزان 82 و 87 کیلو نیز 40 امتیاز برای این تیم به همراه داشت. در 60 کیلوگرم کسب مدال برنز 15 امتیاز از آن تیم کرد و در سه وزن 55، 67 و 72 کیلوگرم که نمایندگان کشورمان پنجم شدند نیز از سوی هرکدام 10 امتیاز به حساب تیم واریز شد. ضمن اینکه در 97 کیلوگرم نیز که کشتی‌گیر ایران از دور رقابت‌ها حذف شد، 2 امتیاز عاید تیم شد.

امید به کسب موفقیت در المپیک 2024

با اتمام مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان، پرونده نیمی از رقابت‌های جهانی کشتی در سال 2023 بسته شد و طی 2 ماه آینده نیز دو مسابقه جهانی دیگر در دو رده سنی بزرگسالان و امید پیش روست که اولی در صربستان برگزار خواهد شد و دومی مکانش نامعلوم است. مسابقات قهرمانی جهان 2023 رده سنی بزرگسالان طی روزهای 25 شهریور تا 2 مهر در بلگراد برگزار می‌شود و تیم‌های آزاد و فرنگی ایران با پیشینه چهار قهرمانی جهان، به استقبال این رقابت‌ها خواهند رفت و باید دید زنجیره قهرمانی‌های کشتی ایران در این رقابت‌ها نیز حفظ خواهد شد یا خیر؟

قهرمانی‌های به‌دست آمده در جای خود بسیار ارزشمند است، اما کسب عنوان قهرمانی با تیم‌های ملی بزرگسالان هم اتفاق بسیار مهمی است که امید می‌رود شاگردان پژمان درستکار و حسن رنگرز در صربستان این کار را انجام دهند.

در پایان باید به این نکته نیز‌ اشاره داشت که در کشتی معیار پیشرفت و توسعه‌یافتگی موفقیت در المپیک است؛ موضوعی که علیرضا دبیر از ابتدای ریاستش در فدراسیون کشتی بارها بر آن تاکید کرده و عنوان داشته طلای المپیک با اختلاف بیش از هر مدال دیگری اهمیت دارد. با روند خوبی که کشتی ایران در پیش گرفته حالا علاقه‌مندان به این رشته ورزشی چشم انتظار درخشش کشتی‌گیران ایرانی در المپیک 2024 پاریس هستند؛ اتفاقی که ان‌شاءالله کمتر از یک سال دیگر رخ خواهد داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شمسایی قهرمانی آسیا را به «شهید غیرت» اهدا کرد

سالروز شهادت شهید حمیدرضا الداغی

پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا

قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.