سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / رونمایی از 3 دستاورد مهم حوزه خون و سلول‌های بنیادی

رونمایی از 3 دستاورد مهم حوزه خون و سلول‌های بنیادی

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از سه دستاورد سازمان انتقال خون و پیوند سلول‌های بنیادی رونمایی شد.

؛ معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم چهل‌ونهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران، با قدردانی از پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فناورانه و علمی سازمان انتقال خون، گفت: این سازمان از برجستگی‌های حوزه سلامت و درمان جمهوری اسلامی ایران است و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توان روند درمان بیماری‌های صعب‌العلاج همانند سرطان خون و بیماری‌های خاص را با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در سازمان انتقال خون شروع کرد که این نعمت بزرگ و خبری خوب برای مردم ایران است.

مخبر بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی پلاسما در کشور تاکید و اظهار امیدواری کرد پالایشگاه پلاسما به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ نظام سلامت هرچه زودتر آغاز و به سرانجام برسد.

وزیر بهداشت نیز در این مراسم با بیان اینکه حوزه سلامت و پزشکی از مهم‌ترین دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نظام بهداشتی و سلامت ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و در این دولت توانستیم بین حوزه آموزش و بهداشت و درمان هماهنگی ایجاد کنیم تا جایی که در حوزه بانک خونی از جدیدترین دستاورد‌های علمی و دانشگاهی استفاده می‌شود.

بهرام عین‌اللهی افزود: در ایران نیاز‌های خونی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و اهدای خون به‌صورت کاملا داوطلبانه است.

همچنین جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در این مراسم تامین صددرصدی نیاز‌های خونی و فراورده‌های خونی بیمارستانی در سال جاری، دو برابر شدن ذخایر خون و فرآورده‌های آن در دو سال گذشته و تامین ذخایر استراتژیک خون را از مهم‌ترین اقدامات و دستاورد‌های این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد و تاکید کرد: امروز با رونمایی از سه دستاورد سازمان انتقال خون آرزوی 20 ساله این سازمان برآورده می‌شود که راه‌اندازی آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT، آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فتوتیپ و همچنین آزمایشگاه HLA برای یافتن فرد سازگار برای پیوند سلول‌های بنیادی سه پیشرفت و اقدام مهم سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم است که می‌تواند علاوه‌بر تامین نیاز‌های کشور، ایران را جزو کشور‌های برتر دنیا در این حوزه قرار دهد.

گفتنی است در این مراسم دو مرکز خون‌گیری بوکان در استان آذربایجان غربی و بافق در استان یزد با دستور معاون اول رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدیوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

لازم به ذکر است با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری مولکولی و روش (NAT) و به‌صورت ژنی، میزان خطا در تشخیص بیماری‌های خونی همانند ایدز و هپاتیت در خون افراد به صفر می‌رسد و عفونت‌های ویروسی به روش ژنی شناسایی می‌شود و همچنین با کمک آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فتوتیپ در سازمان انتقال خون علاوه‌بر اندازه‌گیری گروه‌های خونی فرعی می‌توان از آن در موارد پزشکی و جلوگیری از سقط جنین نیز استفاده کرد. همچنین با راه‌اندازی آزمایشگاه HLA در سازمان انتقال خون پیوند سلول‌های بنیادی خونساز از داوطلب اهداکننده به فرد نیازمند میسر می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

استفاده از سلول درمانی برای درمان کمردرد

نخستین آزمایشهای سلول درمانی برای درمان کمردردهای ناشی از تخریب دیسک و اوتیسم در پژوهشگاه رویان جواب داد.

اهدای خون را در اولویت قرار دهید

سازمان انتقال خون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.