سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آیا همزمانی کشف حجاب در برخی پلتفرم‌ها تصادفی است؟

آیا همزمانی کشف حجاب در برخی پلتفرم‌ها تصادفی است؟

چند روزی است که همزمان با ایام عزاداری سالار شهیدان، تصاویری هنجارشکنانه از زیر پا گذاشتن قانون حجاب توسط کارمندان برخی پلتفرم‌های دیجیتال منتشر شده است.

در روزهای گذشته شاهد انتشار تقریباً همزمان تصاویر هنجارشکنی و بی‌حجابی کارمندان برخی پلتفرم‌های دیجیتال همچون «دیجی کالا»، «طاقچه» و «ازکی» بودیم. اتفاقی که اعتراض مردم متدین جامعه را درپی داشت. هرچند برخی اعتقاد دارند که این هنجارشکنی‌ها و سروصداها و حواشی پس از آن به نوعی ممکن است با هدف مطرح شدن دوباره و تبلیغ باشد اما به نظر می‌آید باید موضوع را جدی‌تر از این در نظر گرفت.

در همین زمینه خبرگزاری نوشت: «در آستانه سالگرد آشوب‌های پاییز 1401، بار دیگر دیجی‌کالا و چند پلتفرم دیگر، سردمدار کشف حجاب شده‌اند و سؤال این است: پشت‌پرده این اقدامات هماهنگ چیست؟

در روزهای گذشته برخی پلتفرم‌ها مثل دیجی‌کالا، طاقچه و ازکی اقدام به انتشار عکس کشف حجاب دسته‌جمعی کارکنان‌شان در محیط کار کرده و آن را در فضای مجازی منتشر کردند.

برخی از این پلتفرم‌ها مهرماه گذشته همزمان با اغتشاشات نیز اقدام به همراهی با اغتشاشگران و حامیان خارجی آنها کردند.

حالا در آستانه سالگرد اغتشاشات بار دیگر دیجی‌کالا که از آن به‌عنوان یک پروژه ضدامنیتی نامبرده می‌شود، سردمدار کشف حجاب شده است.

شواهد مختلفی از نحوه به وجود آمدن چنین پلتفرم‌هایی با پوشش استارت‌آپ وجود دارد که نشان می‌دهد این پلتفرم‌ها صرفاً یک کسب‌وکار اقتصادی نیستند و لایه‌های دیگر غیراقتصادی دارند.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند جریانی که با پوشش استارت‌آپ در یک زمان خاص اکوسیستم (تجاری- خدماتی- رسانه‌ای) را به وجود آورده حالا با خط‌شکنی در کشف حجاب در حال محک زدن مسئولین کشور و نوع مواجهه آنها با این هنجارشکنی است تا گام‌های بعدی خود را عملیاتی کند.

مسلماً نوع مواجهه مسئولین با این جریان می‌تواند زمینه کاهش یا افزایش این اقدامات غیرفرهنگی و ضدامنیتی را فراهم آورد.»

تصمیم درست ناشران و طاقچه بالای پلتفرم خاطی

پس از انتشار عکس‌های کارکنان بدون حجاب «طاقچه» در فضای مجازی، ناشران فراوانی با ارسال نامه‌های جداگانه به مدیریت این پلتفرم، خواهان ارائه توضیحاتی درباره این عکس‌ها شدند، اما طاقچه پس از آنکه بیش از 50 ناشر و نهاد مولد کتاب به‌دلیل ارائه نکردن این توضیحات خواهان فسخ قرارداد با این سامانه شدند، بالاخره توضیحاتی ارائه کرد که بیشتر بوی قدرت‌نمایی از آن استشمام می‌شود.

در بخشی از توضیحات طاقچه آمده است: «این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته شده و در همان زمان در حسابی شخصی منتشر شده است. تصویر یادشده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است.

درپی حاشیه‌های ایجادشده، بعضی ناشران، خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده‌اند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرآیند فسخ را در دستورکار قرار داده است.»

این در حالی است که نه‌تنها ناشران که برخی از اعضای طاقچه و خریداران آثار عرضه‌شده در این نرم‌افزار به‌دلیل کشف حجاب کارکنانش، آن را لغو نصب یا اصطلاحاً «آن‌اینستال» کردند. گفته می‌شود که برای کارکنان مکشفه طاقچه پرونده قضایی تشکیل شده است.

یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود که این تصاویر بدون هماهنگی شرکت طاقچه منتشر شده است و مدیران آن در انتشار این تصاویر نقشی نداشته‌اند. حتی اگر بپذیریم که این تصاویر بدون هماهنگی منتشر شده است، فعالیت این پلتفرم غیرقانونی است، زیرا کارمندان این شرکت با زیر پا گذاشتن قوانین کشور در محیط‌ کاری در حال فعالیت هستند.

جالب است بدانید که براندازان در جواب به «پویش حذف برنامه طاقچه» این برنامه را در گوشی‌های خود نصب کردند که با جواب جالب کاربران رو‌به‌رو شدند. کاربری نوشت: «دسته اول طاقچه رو حذف کردند. دسته دوم از لجِ دسته اول طاقچه رو نصب کردند. اما داستان اینجا خنده‌دار می‌شود که معلوم شد دسته اول این همه مدت اهل کتاب بودند اما دسته دوم نصب کردن‌شان صرفا از سر لجبازی است!»

کاربر دیگری در جواب کاربری که گفته بود طاقچه را نصب کرده است، نوشت: «باور کن من خوشحال می‌شوم شماها این رو نصب کنید البته اگه دوتا کتاب بخونید. چون هرچی بیشتر بفهمید بیشتر نزدیک می‌شید به تفکر ما. به شرطی که کتاب درست و حسابی بخونی نه حسنی و نون قلقلی. دوتا کتابِ تاریخ بخونید به انتخاب خودتون!»

طاقچه موظف است نسبت به دریافت مجوز از وزارت ارشاد اقدام کند

دیروز اما مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اعلام کرد مجموعه طاقچه به‌عنوان ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال مکلف است نسبت به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند. به گزارش خبرگزاری مهر، در اطلاعیه این مرکز آمده است: «با توجه به اینکه سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال طاقچه تاکنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه نکرده است، وفق ماده ۲ آئین‌نامه «ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال» این سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال مکلف است نسبت به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند. همچنین ماده ۲ «قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌نمایند» بر دریافت مجوزهای لازم فعالیت از بخش‌های مرتبط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط کلیه سکوهای ارائه‌دهنده محتوای فرهنگی تاکید دارد. مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی «ممانعت از فعالیت سکوهای انتشار محتوای فرهنگی بدون مجوز از وزارت فرهنگ» را در دستورکار خود قرار داده است.»

«ازکی» تعلیق شد

هنجارشکنی کارمندان شرکت ازکی منجر به برخورد قانونی بیمه مرکزی با این شرکت و تعلیق مجوز فعالیت آن تا اطلاع ثانوی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی روزهای گذشته تصاویری از کشف حجاب کارمندان شرکت ازکی (خرید بیمه‌نامه) منتشر شد و درپی این هنجارشکنی، نهاد ناظر ورود کرد و پس از بررسی همه جوانب این ماجرا تصمیم گرفت که فعالیت این شرکت تا بررسی نهایی موضوع متوقف شود. هرچند این مؤسسه استارت‌آپی بیمه‌ای در صفحه مجازی خود اعلام کرده است که تصاویر منتشرشده مواضع رسمی ازکی نیست و این شرکت خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیشروی ایرانی ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور می‌داند لکن تا اطلاع ثانوی و بررسی نهایی پرونده فعالیت بیمه‌ای این مؤسسه موقتاً تعلیق می‌گردد.

تکرار چه معنی می‌دهد؟

بهمن‌ماه پارسال نیز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه داخل ساختمان‌های دیجی‌کالا برخی کارمندان کشف حجاب می‌کنند، منتشر شده بود. آن زمان معاون حقوقی این شرکت اعلام کرد مکان کشف حجاب دیجی‌کالا نبوده است و تصاویر هم از سوی کارمندان دیجی‌کالا منتشر نشده است و افرادی قصد تخریب و سوء‌استفاده دارند.

حال باید دید باز هم تکرار این موضوع اتفاقی است یا هدفی پشت‌پرده مسئولان چنین پلتفرم‌هایی وجود دارد.

گفتنی است، در کنار اینکه باید متذکر شد این استارت‌آپ‌هایی که تمام فضای کسب‌وکار، امنیت سرمایه و درآمدشان را مدیون جمهوری اسلامی هستند به خودی خود آن‌قدر مهم نیستند و جایگاهی ندارند، اما لازم است نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با رصد دقیق پشت‌پرده‌ها و ارتباطات داخلی و احیاناً خارجی چنین پلتفرم‌هایی که برخی از آنها به‌‌طور اتفاقی همزمان با آشوب‌های پارسال و یا در آستانه سالگرد آن اتفاقات درست در مسیر مطلوب دشمن سیر می‌کنند چیست؟

این مجموعه‌ها باید پاسخ دهند که علت دهن کجی کارکنان این مجموعه‌ها به قانون حجاب در این روزها چیست؟ اگر این رفتار را قبول ندارند و خود را تابع قوانین کشور می‌دانند با این قانون‌شکنی کارمندان‌شان چه برخوردی خواهند کرد و اگر این رفتار مورد تایید مدیران این مجموعه‌هاست که باید سخت‌ترین تنبیهات برای این قانون‌شکنان لحاظ شود البته اگر به دایه‌های دلسوزتر از مادر برنمی‌خورد.

دیروز مشاور رئیس مجلس با انتشار توئیتی نوشته بود: «ماجرای طاقچه نشان داد نه می‌توان در قبال هنجارشکنی سکوت کرد و نه مواجهه صورت گرفته بازدارنده بود اما مطمئن باشید در صورت نهایی شدن لایحه جدید حجاب، حکم جریمه دو ماه سود کاملا بازدارنده است تازه این برای بار اول است چه برسد به تکرار»، آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت سابق در واکنش به این توئیت نوشته بود: «تا آن جا که اطلاع دارم مجموعه طاقچه هنوز به سود نرسیده و ضررده است.»‌، کاربری هم در واکنش به آذری جهرمی نوشته بود: «همین که شما آمار سود و زیان طاقچه رو داری مشخص میشه به کجا وصله».

در این روزها خبرهایی از اینکه هلدینگ حصین به‌عنوان مالک طاقچه زیرمجموعه‌هایی همچون، مالک پلتفرمی همچون مایکت هم هست. در همین زمینه انتشار توئیت‌هایی توهین‌آمیز از سوی مدیر توسعه تجارت مایکت در دفاع از شورش زن زندگی آزادی و حمایت از بی‌حجابی و حتی کنایه به عزای سیدالشهدا منتشر شد که نشان می‌دهد در چنین مجموعه‌هایی که همه‌چیزشان از صدقه سر حمایت‌های این نظام است، چه خبر است.

نکته پایانی اینکه، حمایت از فعالیت سازنده و خلاقانه جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان یک اصل و لازم است اما همان‌طور که طی چند سال گذشته کیهان در قالب گزارش‌های مستند نسبت به ردپای برخی عوامل وابسته به دشمن از دوتابعیتی‌ها و… در استارت‌آپ‌ها هشدار می‌داد و پس از مبهم بودن پشت‌پرده مدیریت و سیاست‌های دولت سابق در فضای مجازی و اکنون با نمایان شدن هنجارشکنی‌های هدفمند و بعضا همراه گردن‌کشی از سوی برخی پلتفرم‌ها، اکنون دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید به‌طور جدی به بررسی پشت‌پرده‌ها و ارتباطات این سکوها وارد شوند. از سوی دیگر برخورد پشیمان‌کننده و قاطع دستگاه قضا با این هنجارشکنان حداقل خواسته مردم متدین و انقلابی است که می‌تواند از هرگونه تکرار چنین اتفاقات تلخی جلوگیری نماید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تصویری از فیلم The Song of Bernadette (آوای برنادت راهب)

ادیان الهی

موزیک مردآفرین

ويدئو/ خواهرامون به حجابشون افتخارکنن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.