سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / فارین پالیسی: تحریم‌ها خودمان را نابود خواهد کرد

فارین پالیسی: تحریم‌ها خودمان را نابود خواهد کرد

مجله نام‌آشنای آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل ضمن انتقاد جدی از اصرار مقامات این کشور به اعمال تحریم، تاکید کرده است که در نهایت این واشنگتن خواهد بود که از این رویه اقتصادی و مالی متضرر می‌شود.

تحریم یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در سیاست خارجی آمریکا است همانی که واشنگتن خیلی زود و بی‌حوصله به آن متوسل می‌شود تا سایر کشورها را متقاعد یا بهتر بگوییم مجبور کند تا به خواسته‌های یک‌جانبه تن دهند و چون و چرا نکنند. یعنی واشنگتن از مزیت اقتصادی خود استفاده می‌کند تا سایر کشورهای جهان را تحت فشار قرار دهد. تفاوتی نمی‌کند که کشوری دوست یا دشمن آمریکا باشد، اثرات مخرب تحریم تحت شرایطی همه را هدف قرار می‌دهد و البته این موضوع برای آمریکایی که تنها منافع خود را به حساب می‌آورد، اهمیتی ندارد. این‌که تحریم‌ها تا چه‌اندازه و تا کجا می‌تواند منافع آمریکا را تامین کند و تاکنون چه نمره‌ای را در چارچوب سیاست خارجی واشنگتن کسب کرده، خود بحث جدا و مفصلی است که تازه‌ترین گزارش فارن پالیسی به آن پرداخته و سعی کرده تا پاسخ کامل و مناسبی برای آن ارائه کند.

 این مجله آمریکایی در مطلبی تحلیلی، ضمن توضیح و تشریح توسل بیش از‌اندازه دولت واشنگتن به تحریم‌ها در مقابله با کشورهای دیگر، فاش کرده است که در شرایط فعلی یک‌پنجم اقتصاد دنیا به نوعی مشمول تحریم‌های آمریکا شده است. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که اصرار آمریکا به اعمال تحریم نتیجه‌ای به غیر از زوال قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در پی نخواهد داشت. مجله فارن‌پالیسی در این یادداشت تحت عنوان «عشق آمریکا به تحریم‌ها موجب زوال این کشور خواهد شد» تصریح کرده است: «تدابیری که برای تنبیه کردن کشورهای مستبد طراحی شده‌اند در حال از بین بردن همان نظم غربی هستند که این تحریم‌ها قرار بود حفظ کنند».

«کریستوفر ساباتینی»، تحلیلگر ارشد ‌اندیشکده «چتم‌هاوس» در این مقاله آمار تحریم‌های واشنگتن را مرور کرده و می‌گوید: «طبق آمار پایگاه داده‌ای که در اختیار دانشگاه کلمبیا قرار دارد در مجموع ۶ کشور- کوبا، ایران، کره شمالی، روسیه، سوریه و ونزوئلا- تحت تحریم‌های جامع ایالات متحده قرار دارند به این معنی که اکثر تراکنش‌های تجاری و مالی با نهادها و افراد در آن کشورها بر اساس قوانین ایالات متحده ممنوع است.17 کشور دیگر هم از جمله افغانستان، بلاروس، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، عراق، لبنان، لیبی، مالی، نیکاراگوئه، سودان و یمن- مشمول تحریم‌های هدفمند هستند. به این معنا که که روابط مالی و تجاری با شرکت‌ها، افراد خاص و گاهی دولت آنها بر اساس قوانین ایالات متحده ممنوع است».

باشگاه تحریمی‌های آمریکا اما سررشته درازی دارد و به این‌جا ختم نمی‌شود. ۷ کشور دیگر از جمله چین، اریتره،‌هائیتی و سریلانکا با محدودیت‌های صادراتی مواجه هستند. تحریم‌های هدفمند آمریکا علیه افراد و شرکت‌‌هایی در کشورهایی مانند السالوادور، گواتمالا یا پاراگوئه را هم نباید از قلم‌انداخت. از سوی دیگر و بنا بر آمار ارائه شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این کشور تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۹ هزار شخص، شرکت و بخش از اقتصاد کشورهای هدف را تحریم کرده است.

این تحلیلگر در مقام نتیجه‌گیری تصریح کرده است که در فضای کنونی بین‌الملل، ائتلاف رو به رشدی از کشورهایی تحت تحریم شکل گرفته که به دنبال ایجاد تغییر در نظام مالی دنیا است. او درخصوص ادامه این روند به مقامات کشورش هشدار داده و نوشته است: «وقت آن رسیده درخصوص این‌که این تدابیر تنبیهی چطور در حال از بین بردن همان نظم غربی که آنها قصد حفظ آن را داشتند، تدبیری دوباره بکنیم».

فارن‌پالیسی از نقش موثر گروه‌های بزرگ اقتصادی مستقل از منویات آمریکا همچون بریکس می‌گوید و خاطرنشان می‌کند که دست‌کم ۶ اقتصاد نوظهور دیگر برای پیوستن به این سازمان در صف انتظار هستند. بریکس گروه کشورهای قدرتمند اقتصادی که به گونه‌ای در تعارض با آمریکا قرار دارند و یا دست‌کم علاقه‌ای به دیکته شدن منویات آمریکایی‌ها ندارند. چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی به‌اندازه کافی در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا اتفاق نظر دارند که دست رد بر سینه امانوئل ماکرون برای شرکت در نشست سران بریکس زدند. آنها ثابت کردند که تمایلی به همکاری با متحدان هماهنگ با آمریکا ندارد. این گروه مهم، همانی است که مقامات کشورمان سعی می‌کنند تا در آن راه پیدا کنند. گفتنی است، آمریکا بواسطه تحریم حتی دوستان خودش را نیز دلخور کرده است. چراکه تحریم کشورها باعث می‌شود تا آنها بعضا در تامین موارد اساسی و لازم مورد نیازشان با مشکلات جدی مواجه شوند.

استیضاح بایدن

 خبر دیگر از آمریکا این که پرونده فساد خانواده بایدن به‌قدری موجب دردسر دموکرات‌ها شده که حالا آنها از سناتورهای برجسته جمهوری‌خواه، زمزمه استیضاح را می‌شنوند. کوین مک کارتی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «ممکن است تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد فعالیت‌های تجاری خارجی خانواده جو بایدن به سطح استیضاح برسد». مک کارتی با ‌اشاره به دریافت رشوه خانوده بایدن از چینی‌ها، تاکید کرده: «بایدن گفته است که خانواده‌اش هرگز یک دلار از چین دریافت نکرده‌اند، اما ما ثابت می‌کنیم این درست نیست».گفتنی است، مجلس نمایندگان آمریکا در تحقیقاتی دریافته که میلیون‌ها وجوه خارجی از طریق شرکت‌های کاغذی که فعالیت خاصی ندارند، به حساب اعضای خانواده و همکاران بایدن به صورت غیرقانونی واریز شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها 80 میلیارد دلار ذخیره کرد

ایران یک شبکه مالی جهانی برای دور زدن تحریم‌ها دارد

هیل نشریه کنگره آمریکا: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

کنگره آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.