سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان

اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان

وزیر بهداشت دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی در نشست خبری با اصحاب رسانه، پوشش بیمه همگانی سلامت را از اقدامات مهم دولت مردمی دانست و به پوشش رایگان بیمه سلامت برای پنج دهک اول درآمدی ‌اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علاوه‌بر 20 میلیون نفر از جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر، 12 میلیون نفر در پنج دهک اول درآمدی به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. همچنین 10 میلیون نفر باید حق بیمه خود را پرداخت کنند که در مصوبه هیئت دولت برای این افراد نیز کاهش حق بیمه در نظر گرفته شده است. عین‌اللهی با‌اشاره به اجرای طرح دارویار از سال گذشته، مهم‌ترین اهداف این طرح را ساماندهی بازار دارویی کشور و انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کنندگان دانست و افزود: در طرح دارویار سهم بیمار، بیمه و یارانه سلامت مشخص و پیشرفت‌های نسخه الکترونیک از 10 درصد تا قبل از اجرای دارویار به 98 درصد افزایش یافته و سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز به‌روز‌رسانی شده است.

 تکمیل ۲۴۰۰ پروژه بهداشتی تا پایان سال

وی با تاکید بر اهمیت و تقدم بهداشت بر درمان، از تکمیل و بهره‌برداری از دو هزار پروژه بهداشتی با زیربنای بیش از 108 هزار متر مربع در دولت مردمی خبر داد و گفت: تا پایان امسال دو هزار و 400 پروژه بهداشتی جدید تکمیل و افتتاح می‌شود که در مجموع و تا پایان سال جاری، چهار هزار و 400 پروژه عمرانی حوزه بهداشت در دولت مردمی، تکمیل خواهد شد.

وزیر بهداشت، تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع را از اقدامات مهم وزارت بهداشت در دولت مردمی دانست و ادامه داد: برنامه سلامت خانواده از سال گذشته در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر اجرایی شده است. در قالب این طرح، برای هر ایرانی با در نظر گرفتن کد ملی، پرونده سلامت تشکیل می‌شود. با تشکیل پرونده سلامت در گام اول بسته‌های خدمتی بهداشتی و پیشگیرانه از جمله سنجش عوامل خطر و بیماری‌های مختلف، انجام می‌شود اما در صورت بیماری، فرد به پزشک طرف قرارداد مراجعه می‌کند و در صورت نیاز برای بستری به بیمارستان ارجاع می‌شود؛ به‌طوری که دریافت خدمات از مسیر سلامت خانواده کاملا اختیاری است. عین‌اللهی بیان داشت: اگر فردی از مسیر سلامت خانواده و نظام ارجاع برای دریافت خدمات مراجعه کرد، با حداقل هزینه این خدمات را دریافت می‌کند البته در برخی استان‌ها مانند کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی با اجرای طرح «سلامت بخش»، تمام هزینه‌های بستری از مسیر نظام ارجاع برای بیماران رایگان است که قابل گسترش به سایر استانهاست. بنابراین دریافت خدمات از مسیر سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاملا اختیاری و داوطلبانه است.

به گفته وی، قانون تعرفه‌گذاری خدمات ‌پرستاری که از سال 86 به مدت 15 سال بلاتکلیف مانده بود با پیگیری‌های ویژه در دولت مردمی، اجرایی شده است.

 مقایسه وضعیت پروژه‌های عمرانی در دولت قبل و کنونی

وزیر بهداشت با‌اشاره به توسعه و تجهیز پروژه‌های درمانی به‌ویژه توسعه بخش‌های بیمارستانی، کلینیک‌های ویژه و مراقبت‌های ویژه در دولت مردمی گفت: از سال ۹۸ تا مردادماه 1400 در کشور 134 پروژه درمانی تکمیل شده بود اما در 22 ماه از آغاز کار دولت مردمی، ۴۹۴ پروژه درمانی تکمیل و بهره‌برداری شد که رشد حدود 3.5 برابری داشته است.

عین‌اللهی ادامه داد: در بازه زمانی سه سال قبل از دولت مردمی، 52 بیمارستان جدید افتتاح شده بود و در این دولت به 106 پروژه بیمارستانی افزایش یافت که کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) با هزار تخت و کلان بیمارستان غدیر با 821 تخت از نمونه‌های آن بود. همچنین در سه سال پایانی دولت قبل، 347 دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده بود که در 22 ماه دولت مردمی، به 922 دستگاه رسیده و افزایش سه برابری داشته است.

وی افزود: در فاصله بین سال‌های 98 تا مرداد 1400 در کشور 14 مرکز دندانپزشکی در بخش دولتی افتتاح شده بود که در 22 ماه دولت مردمی، 53 مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی به بهره‌برداری رسید و افزایش چهار برابری داشت؛ چرا که برنامه وزارت بهداشت توسعه این خدمات در بخش دولتی است.

وزیر بهداشت با بیان این‌که تا مردادماه 1400 هیچ مرکز سطح 2 ارائه خدمات درمان ناباروری در کشور وجود نداشت، گفت: در این دولت با راه‌اندازی 67 مرکز سطح 2 و 123 مرکز سطح 3، شبکه درمان ناباروری در کشور شکل گرفته و توسعه این مراکز در دستور کار است تا خدمات مورد نیاز چهار میلیون و 500 هزار زوج نابارور، ارائه شود. عین‌اللهی با تاکید بر رویکرد وزارت بهداشت در دوره جدید در توزیع عادلانه خدمات سلامت، یادآور شد: در دولت مردمی 15 هزار و 399 تخت بیمارستانی جدید معادل 10 درصد کل تخت‌های بیمارستانی، به ظرفیت درمانی کشور اضافه شد در حالی‌که توسعه تخت‌ها در سه سال پایانی دولت قبل، 7 هزار و 391 عدد بود.

 پروژه‌های مخروبه‌ای که به بهره‌برداری رسید

وی از کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) و کلان بیمارستان غدیر به‌عنوان دو نماد حوزه سلامت یاد کرد و افزود: این دو کلان بیمارستان همانند برج میلاد که تبدیل به نمادی شهری شده، نمادی برای حوزه سلامت است. هر دو این کلان بیمارستان‌ها تا قبل از آغاز بکار دولت مردمی، رها شده و مخروبه بود و پروژه‌های آنها پیشرفت چندانی نداشتند اما با صرف هزینه‌های فراوان و تامین تجهیزات پیشرفته، این پروژه‌ها که ابعاد ملی دارند، افتتاح شدند.

 توزیع 75 درصد از متخصصان در مناطق محروم

وزیر بهداشت، توزیع 75 درصد از پزشکان متخصص در مناطق کمتر برخوردار را اقدامی در مسیر محرومیت زدایی عنوان کرد و گفت: تغییراتی در آیین نامه توزیع پزشکان متخصص اعمال و سعی شد که عمده نیروها در مناطق محروم کشور، توزیع شوند؛ به‌گونه‌ای که 10 هزار پزشک، دندانپزشک و داروساز و دو هزار و 800 پزشک متخصص در مناطق محروم توزیع شده‌اند.

عین‌اللهی همچنین از افزایش 50 درصدی توزیع متخصص در مناطق محروم کشور در دولت مردمی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال 98 در کشور یک هزار و 784 پزشک متخصص توزیع شد در حالی‌که در سال گذشته دو هزار و 800 پزشک متخصص در این مناطق توزیع شدند که رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد.

 راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج

وی به رویکرد حمایتی وزارت بهداشت از بیماران صعب‌العلاج ‌اشاره و عنوان کرد: در دولت مردمی، صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با حمایت مجلس راه‌اندازی شد که در سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان و در سال جاری نیز 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و از طریق آن حمایت کافی از بیماران صعب‌العلاج که تا قبل از آن دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شدند، صورت گیرد.

 خریداری یک هزار دستگاه آمبولانس

وزیر بهداشت با بیان این‌که یک هزار دستگاه آمبولانس در دولت مردمی خریداری شده است، افزود: در این مدت 37 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی و چهارپایگاه هوایی راه‌اندازی و 58 دستگاه آمبولانس و 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس با ظرفیت 13 تخت سیار در کشور تامین شده است.

عین اللهی با بیان اینکه امسال نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی 20 درصد افزایش یافته است، از اخذ مجوز استخدام 25 هزار نفر در وزارت بهداشت خبر داد و دلیل تعویق در برگزاری آزمون استخدامی را همزمانی با آزمون‌های سراسری دانست و از برگزاری آن تا حداکثر دو ماه آینده خبر داد. وی در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حوزه توسعه گردشگری سلامت در کشور، با بیان این‌که در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت، خدمات سلامت دریافت کردند، اظهارداشت: تاکنون 240 بیمارستان مجوز IPD برای پذیرش گردشگران سلامت کسب کرده‌اند. وزیر بهداشت افزود: یکی از طرح‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت دنبال خواهیم کرد، رایزن سلامت است که بر اساس این طرح، به کشورهایی که میزان مراجعه گردشگر سلامت‌مان زیاد است، رایزن سلامت اعزام خواهیم کرد تا این فرد، گردشگر سلامت را از مبدا تا مقصد راهنمایی کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

رکورد ۶ ساله فروش نفت شکسته شد

درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.