سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اعتصاب به افسران نیروی هوایی اسرائیل رسید

اعتصاب به افسران نیروی هوایی اسرائیل رسید

اعتراضات در تل‌آويو طي ده روز گذشته همواره با دخالت خشونت‌بار پليس و زخمي شدن معترضان رو‌به‌رو بوده است. در اعتراضات دو روز پيش حدود 80 نفر دستگير شدند و روز چهارشنبه نيز همزمان ۱۶۱ سرباز و افسر نیروی هوایی رژیم اسرائیل اعلام كردند كه در اعتراض به طرح بنیامین نتانیاهو از انجام خدمت خودداری خواهند كرد.

ساكنان تل‌آويو ماه‌هاست آرام و قرار ندارند. بسياري از آنها پيش‌بيني كرده‌اند كه «بنیامین نتانیاهو» در يك بن‌بست يكطرفه قرار گرفته و راهي جز اجراي طرح جنجالي خود براي تغيير قوانين قضايي ندارد. اين در حالي است كه هشدارها و بيانيه‌هاي مختلفي از سوي نظاميان درباره كناره‌گيري از فعاليت نظامي منتشر شده و نظاميان در همه آنها به كابينه نتانياهو اعلام كرده‌اند اگر قوانين قضايي را تغيير دهد، از ارتش جدا خواهند شد. همچنين اقتصاددانان و بخش‌هاي تجاری به‌شدت نگرانند و اعتراضات، شکاف داخلی و هرج‌ومرج سراسر مناطق اشغالي را فراگرفته است.

اردوگاه صهيونيست‌هاي حريدي و افراط‌گرایان در كابينه نتانياهو بسيار قوی هستند. در حالي كه حتي در داخل كابينه نتانياهو هم برخي اعضاي كابينه با اقدامات و برنامه‌هاي نتانياهو به‌دليل هزينه‌هاي سنگين سياسي، اقتصادي و اجتماعي مخالفند، اما نفوذ حريدي‌ها بيشتر است و نتانياهو از ترس فروپاشي كابينه، فرمانبر وزراي تندور خود است. يك خبرنگار عبري‌زبان در گزارشي در ‌هاآرتص گفته است كه اردوگاه کاهانیست‌ها(صهيونيست‌هاي بسيار تندرو) در كابينه قد علم کرده‌اند و كنترل افسار نخست‌وزیر را در دست دارند.

همزمان ۱۶۱ سرباز و افسر نیروی هوایی رژیم اسرائیل قرار است در اعتراض به طرح بنیامین نتانیاهو از انجام خدمت خودداری كنند. این افسران ذخیره شامل خلبانان، نيروهاي خدمه هوایی، ناظران، اپراتورهای هواپیماهای بدون‌سرنشین و افسران اطلاعات هوایی هستند و كناره‌گيري آنها از خدمت ضربه بزرگي به نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي خواهد زد. طي هفت‌ماه گذشته نيز كه اعتراضات عليه نتانياهو جريان داشته، بيشترين كناره‌گيري‌ها و جدايي‌ها از سوي نظاميان و افسران نيروي هوايي بوده است. بسياري از كارشناسان، نيروي هوايي را ستون فقرات ارتش رژيم صهيونيستي مي‌دانند، اما اين ستون فقرات اكنون در حال خم شدن و شكستن است، چون طي سه ماه گذشته تعداد افسران جداشده نيروي هوايي به بيش از يك‌هزار نفر رسيده است. اين كناره‌گيري‌ها ضربه بسيار بزرگي به ادعاي برتري هوايي رژيم صهيونيستي در منطقه خواهد زد و تل‌آويو را در ضعيف‌ترين حالت خود قرار خواهد داد، به‌گونه‌اي كه در صورت وقوع يك جنگ خارجي، شايد نيروي هوايي ارتش تل‌آويو آسيب‌پذيرترين و ناكارآمدترين بخش ارتش باشد. هفته گذشته نيز  رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند كه حدود ۵۰۰ خلبان و افسر ذخیره ارتش در اعتراض به لایحه تغییرات قضایی قصد تعلیق فعالیت‌های خود را دارند. خبري كه به منزله يك شوك بزرگ به ارتش است و باعث شده تا بسياري از فرماندهان و مقامات نظامي و سياسي رژيم صهيونيستي نگران باشند. نتانياهو نيز دو روز پيش، كناره‌گيري نظاميان از خدمت را اقدامي غيرقانوني عنوان كرد و «هرتزی ‌هالوی» رئیس ستاد ارتش نيز اين كناره‌گيري‌ها را خيانت‌آميز خوانده و براي نظاميان معترض خط و نشان برخورد قضايي كشيده است.

چشمان نگران بايدن به سقوط تل‌آويو!

شدت گرفتن بحران در رژيم صهيونيستي، باعث نگراني زياد آمريكايي‌ها نسبت به سقوط تل‌آويو در آشوب‌هاي داخلي شده است. نگراني كاخ سفيد از تشديد بحران در تل‌آويو باعث شده تا واشنگتن طي هفت‌ماه گذشته نوعي برخورد سرد و قهرآميز را با نتانياهو داشته باشد تا نتانياهو را مجبور به عقب‌نشيني در برابر معترضان كند. اين برخورد سرد را در عدم دعوت از «بنيامين نتانياهو» به‌عنوان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به واشنگتن طي هفت‌ماه گذشته مي‌توان ديد. در واقع دعوت از نخست‌وزيران رژيم صهيونيستي به واشنگتن يك رسم ديپلماتيك و سياسي تاريخي در روابط آمريكا و رژيم صهيونيستي است، اما در هفت‌ماه گذشته كه نتانياهو بار ديگر به قدرت بازگشته، «جو بايدن»؛ رئيس‌جمهور آمريكا تا همين دو روز پيش هيچ گفت‌وگوي مستقيمي با او نداشت و سرانجام دو روز پيش بايدن تصميم گرفت پس از هفت‌ماه تلفني با نتانياهو صحبت كند و او را پس از هفت‌ماه قهر سياسي به واشنگتن دعوت كرد. همزمان «توماس فریدمن»، روزنامه‌نگار معروف یهودی- آمریکایی که روابط نزدیکی با رئیس‌جمهور آمريكا دارد با انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از بايدن گفته است كه رئيس‌جمهور آمريكا از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته است تا روند تصویب لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» را به‌صورت فوري متوقف كند. فرديمن با اعلام اينكه بایدن به‌شدت نگران آینده تل‌آويو است، اعلام كرد كه بايدن در این نامه به نتانیاهو گفته است: «اصلاحات را فوراً متوقف کنید. هیچ‌چیزی با این اهمیت را بدون اجماع گسترده تصویب نکنید، چراکه در غیر این صورت روابط با آمریکا را از بین خواهید برد و شايد وضعيت دیگر به حالت قبل بازنگردد.»

كاخ سفيد از تحولات تل‌آويو به‌شدت نگران است و اين را مي‌داند كه اگر طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي اجرا شود، رژيم صهيونيستي وارد چرخه‌اي از خشونت‌ها و خودتخريبي خواهد شد و شايد اين خودتخريبي به نابودي و اضمحلال داخلي صهيونيست‌ها بدون شليك هيچ گلوله‌اي از خارج منجر شود. آمريكا اين وضعيت را درك مي‌كند و بايدن تلاش مي‌كند تا نتانياهو را تحت فشار قرار دهد، از اين‌رو نيز روابط بايدن و نتانياهو در هفت‌ماه گذشته بسيار سرد و پرتنش بوده است.

جنگ داخلي؛ پشت دروازه‌هاي تل‌آويو

اعتراضات در تل‌آويو طي ده روز گذشته همواره با دخالت خشونت‌بار پليس و زخمي شدن معترضان رو‌به‌رو بوده است. در اعتراضات دو روز پيش حدود 80 نفر دستگير شدند و يك صهيونيست بر اثر برخورد ماشين به معترضان به‌شدت آسيب ديد. افزايش دستگيري‌ها و زدوخوردها در اعتراضات تل‌آويو بزرگ‌ترين نشانه از تغيير جهت اين اعتراضات به سمت خشونت بيشتر است. اين تشديد خشونت در گام بعدي احتمالا وارد درگيري‌هاي گسترده خياباني خواهد شد و اگر نتانياهو نتواند اين درگيري‌ها را مديريت و كنترل كند، همان‌گونه كه در هفت‌ماه گذشته نتوانسته، درگيري‌هاي خياباني به جنگ داخلي تبديل خواهند شد. در همين ارتباط نيز، نتایج یک نظرسنجی در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد 67 درصد از مجموع ساکنین اراضی اشغالی نگران آغاز جنگ داخلی در اسرائیل هستند. اين نظرسنجي را شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام داده و افزوده است، نگراني از وقوع جنگ داخلي حتي در ميان مخالفان نتانياهو بسيار بيشتر است، تا آن‌جا كه 85 درصد از مخالفان نتانیاهو بر این باورند که خطر جنگ داخلی بسیار جدی و نگران‌کننده است. اين در حالي است كه  56 درصد از حامیان نتانیاهو نسبت به خطر جنگ داخلی نگران هستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شرکت در اعتراضات هزینه بسیار بالایی برای دانشجویان و اساتید آمریکایی دارد

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا،

خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی

خیزش سراسری در دانشگاه‌های مختلف آمریکا و دیگر نقاط جهان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.