سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / افزایش خرید کالاهای ایرانی توسط اعضای‌شانگهای

افزایش خرید کالاهای ایرانی توسط اعضای‌شانگهای

37 درصد از صادرات ایران در سال گذشته به اعضای سازمان همکاری‌شانگهای بوده که رشد چهاردرصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌شانگهای سه‌شنبه ۱۳ تیرماه پذیرفته شد و کشورمان به جمع هشت کشور چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان به عنوان عضو اصلی اضافه شد.

نگاهی به صادرات ایران به این کشورها در سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از ۳۷ درصد کل صادرات کشورمان سر از کشورهای عضو‌شانگهای درآورده است.

بررسی آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ میلیون تن انواع کالاهای مختلف به ارزشی بالغ بر

۱۹ میلیارد و ۶۸۷ میلیون دلار، معادل مبلغی بیش از ۵۴۵ هزارمیلیارد تومان انواع کالاهای مختلف به کشورهای عضو سازمان‌شانگهای صادر شد. این کالاها از نظر وزنی، ارزش دلاری و ارزش ریالی به ترتیب سه درصد، ۲۴ درصد و چهاردرصد رشد را نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌اند.

در این میان تقریبا همه این تجارت ۱۹ میلیارد دلاری با چهار کشور چین، هند، پاکستان و روسیه است و دیگر اعضای‌شانگهای سهمی کمتر از دو درصد از این مبادلات دارند. از سوی دیگر این چهار کشور در بین بزرگ‌ترین مشتریان کالای ایرانی در سال گذشته قرار دارند.

نگاهی به وضعیت تجارت اعضای سازمان همکاری‌شانگهای با ایران در سال گذشته نشان‌دهنده رشد نسبی صادرات به این کشورها از نظر وزنی و ارزشی است. البته به غیر از چین که ارزش دلاری صادرات ایران به این شریک تجاری تغییر چندانی نداشته و تقریبا صفر درصد رشد را تجربه کرده و همچنین ازبکستان و قرقیزستان که منفی ۲۸ و منفی ۱۲ درصد رشد را داشته‌اند.

در سال گذشته دیگر اعضای سازمان همکاری‌شانگهای خرید کالای بیشتری از ایران را تجربه کرده‌اند. در این بین تاجیکستان گرچه جزو قعرنشینان جدول صادرات در مقایسه با دیگر اعضای‌شانگهای است اما رشد ۸۶ درصدی را در قیاس با سال ۱۴۰۰ از حیث ارزش دلاری تجربه کرده است.

روسیه نیز رشد ۲۹ درصدی در همین زمینه داشته و دیگر کشورها همچون هند، پاکستان و قزاقستان نیز به ترتیب ۱۸ درصد، 19 درصد و پنج درصد رشد را در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر ارزش دلاری تجربه کردند. همچنین 36 درصد واردات ایران در سال گذشته از اعضای سازمان همکاری‌شانگهای بود و به عدد ۲۱ میلیارد دلار رسید که ۲۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است

جهانگیر الماسی، باید به سمت ازدیاد نسل و خانواده حرکت کنیم.

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسیده است

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.