سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دولت سیزدهم کل بدهی گازی عراق را وصول کرد

دولت سیزدهم کل بدهی گازی عراق را وصول کرد

وزیر برق عراق از پرداخت کل مبلغ بدهی این کشور به ایران در رابطه با گاز وارداتی خبر داد.
«زیاد فاضل» وزیر برق عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الفرات اعلام کرد: همه مبالغ مربوط به خرید گاز وارداتی از ایران به این کشور پرداخت شده است.
وی در عین حال ادعا کرد که کاهش جریان گاز از ایران حدود ۲ هزار مگاوات تولید برق این کشور را کاهش داده است.
پیشتر «عادل کریم» وزیر سابق برق عراق در ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگویی که خبرگزاری ناس این کشور منتشر کرد، گفته بود: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک تجارت عراق نگهداری و ذخیره شده است.
عراق چندین دهه است که در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به‌صورت تقریبا دائمی قطع می‌شود. گفتنی است بدهی گازی عراقی‌ها مربوط به سالیان گذشته است که دولت قبل توفیقی در وصول آن نداشت، اما با دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم این موضوع پیگیری شد.
در همین رابطه اوایل اسفند ماه گذشته جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار همتای عراقی خود دیدار و طرفین در این دیدار درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند. این مذاکرات در نهایت به وصول مطالبات ایران انجامید.
پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان
گفتنی است دولت سیزدهم چندی قبل موفق شد یک میلیارد و 600 میلیون دلار بدهی گازی دولت روحانی به ترکمنستان که در زمان وزارت بیژن زنگنه و در یک بی‌سلیقگی تمام عیار ایجاد شده و باعث مختل شدن روابط دوطرف شده بود را هم پرداخت کند.
وزیر نفت 10 خردادماه با اعلام اینکه اصل بدهی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز در دوره‌های گذشته تسویه شده است، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بحث تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره‌های گذشته را پیگیری کرده است.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر مطلوبی که ‌اندیشیده شد، ظرف همین مدت ۲۰ ماه در سه قسط مطالبات طرف ترکمنستانی را به‌طور کامل پرداخت کردیم و اصل بدهی تسویه شده است.
وزیر نفت تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ملاقات و مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و قرارداد مبادله (سوآپ) گاز را سال ۱۴۰۰ و در نخستین سفر خارجی‌ام به ترکمنستان پیگیری شد که در سال ۱۴۰۱ این مقدار از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت آذربایجان دو برابر شد.
گفتنی است با واردات و سوآپ گاز ترکمن‌ها به آذربایجان، علاوه‌بر تأمین گاز مورد نیاز استان‌های شمالی و جلوگیری از تکرار قطعی گاز در زمستان‌های سال‌های اخیر، جایگاه ایران را به عنوان‌هاب انرژی هم تقویت شده است.
شایان ذکر است که اخیرا ماجرای انتقادات جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه از بیژن زنگنه وزیر سابق نفت درمورد نقش زنگنه در ماجرای بدهی ترکمنستان و اختلال روابط طرفین که طی جلسه‌ای با نمایندگان مجلس در سال 99 مطرح شده بود، این روزها دوباره مورد بحث قرار گرفته است.
علی‌رغم اینکه ظریف در سخنان اخیر خود، سعی کرد اظهارات آن روزهای خود را انکار کند، اما علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی که یکی از حاضران جلسه سال 99 بوده اخیرا گفته است: بنده در جلسه سال 99 با آقای ظریف حضور داشتم و به‌خاطر دارم آقای ظریف انتقادات و گلایه‌های متعددی را از عملکرد آقای زنگنه به‌دلیل تخریب روابط ایران و ترکمنستان مطرح کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سیاست آندلسی کردن ایران

ويدئو/

اراده ایران و آفریقا در جهت توسعه روابط است

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.