سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سردیس حاج قاسم در مقبره سیمون بولیوار

سردیس حاج قاسم در مقبره سیمون بولیوار

از سال ۷۷ باسرکار آمدن هوگو چاوز، روابط دوجانبه با ایران تقویت شده به نحوی که آقای خاتمی سه بار، احمدی نژاد شش بار و روحانی فقط یک بار برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به اینجا اومده.

 سفر رئیس جمهور به ونزوئلا با اتفاقات جالبی رو برو شد چند سکانس از آن را با هم می‌خوانیم.

سکانس اول؛ یک روز 32 ساعته تا اون ور دنیا!

آفتاب دنبالمون میدوید ولی بهمون نمی‌رسید انگار سرعت هواپیما بیشتر بود!
مقصودی داشت از آقای رییسی توی هواپیما مصاحبه می گرفت که صدای اذان مغرب به وقت تهران از توی گوشیم بلند شد و با دست پاچگی صداشو قطع کردم! با وجود گذشت حدود 15 ساعت، توفیق اقامه نماز بر فراز آسمان نشد! بالاخره رسیدیم کاراکاس ساعت 1230 ظهر. این معنیش این بود که تا 10 ساعت دیگه نباید فکر خواب کرد!
ونزوئلا کشوری با 27 میلیون نفر جمعیت اکثرا مسیحی، دارنده بیشترین ذخایر نفت دنیا(24درصد نفت دنیا) و دارای هشتمین ذخایر گاز دنیا و دارای معادن غنی سنگ آهن و طلا و الماس هست که در مدت هشت سال همزمان با دوره استقرار دولت تدبیر و امید در ایران! دچار بحران شدید اقتصادی و رشد منفی شده و تجارت خارجی اش از حدود 114 میلیارد دلار در سال 2012 به 10 میلیارد دلار در 2021 میرسد! و البته اخیرا اوضاعشون در حال بهتر شدن است و رشد اقتصادی شون مثبت شده.
بزرگترین صادرکننده ها به ونزویلا چین و امریکا و برزیل و هند و ترکیه هستند . ما البته بعداز تقریبا یک دهه سردی روابط تجاری، حجم تجارتمون ظرف یک سال اخیر از 200 میلیون دلار در سال 1400 به 3/6 میلیارد دلار رسیده است.

سکانس دوم؛ آب کردن میعانات گازی روی آب!

از سال 77 باسرکار آمدن هوگو چاوز، روابط دوجانبه با ایران تقویت شده به نحوی که آقای خاتمی سه بار، احمدی نژاد شش بار و روحانی فقط یک بار  برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به اینجا اومده. اولش فکر میکردم به خاطر شرایط بد اقتصادی ونزویلا، معنای این رابطه دوجانبه یعنی کمک کردن ما به اونها ولی کم کم متوجه شدم داستان جوری دیگری است!
مثلا ایران تا حالا دو تا نفتکش بزرگ ساخته که هردوتاشم با پول و سفارش ونزویلا بوده که هر دوتاشم پولشو گرفته و تحویلشون داده و بخش قابل توجهی از 75 میلیون بشکه میعانات گازی ایران که سالها روی آب روی کشتی مونده بود رو اینجا آبش کرده اند!

سکانس سوم؛ همسایه علیه همسایه!

ونزویلا حدود 200 سال پیش توسط سیمون بولیوار از استعمار اسپانیا مستقل شده و مردم عموما دارای روحیات ضدامپریالیستی هستن و مخلوطی از سرخپوست، سفید اروپایی و سیاه آفریقایی با روحیه ارام، با محبت، عاشق موسیقی و رقص و بسیار اجتماعی هستند و زبانشون هم اسپانیاییه. بدلیل حضور استعمار گران اروپایی، خبری از آداب و سنن قدیمی این کشور نیست بعداز دوران استقلال، در نظام دو قطبی حاکم بر جهان، گرایشات چپ سوسیالیستی بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ این کشور حاکم شده است البته در سالهای اخیر متاثر از چین اصلاحاتی در اقتصادشون انجام شده. دشمن درجه یک و عامل بدبختی شون رو آمریکا می‌دونن که تحریمشون کرده.
اینکه تعداد زیادی از کشورهای همسایه ایالات متحده آمریکا ازش بیزار هستن و افتخارشون به روحیات ضدامپریالیستی و انقلاب علیه سلطه هست خیلی جالبه!

سکانس چهارم؛ حاج قاسم در آمریکای لاتین!

در مذاکرات مشترک روسای جمهور دو کشور، مادورو نکات جالبی گفت:

پیشرفت به جای بی ثباتی؛
مادورو با لحنی انقلابی و به قول خودشون ضد امپریالیستی گفت دنیای چند قطبی برعلیه امپریالیسم آمریکا و اروپا خواهد بود و در این سالها آمریکایی و غربی ها هرچه تلاش کردند ایران را بی ثبات کنند ولی ایران قوی تر و پیشرفته تر شد.

16 ساعت فاصله دوبرادر؛
آقای رییسی از مادورو دعوت کرد که دوباره به ایران بیاید او هم ضمن استقبال از این دعوت گفت: ما و شما گرچه شانزده ساعت با پرواز با هم فاصله داریم ولی باهم برادر هستیم و متحدیم. من به‌زودی در خانه خودم، تهران، خواهم بود!

بریکس به جای دلار!
وقتی آقای رییسی گفت در مرحله اول باید حجم تجارتمون رو به معادل ده میلیارد دلار برسونیم مادورو گفت بله حجم تجارت ما باید در میان مدت به حدود 10 میلیارد دلار برسد و شاید هم دیگر دلاری نباشد مثلا بشود «10 میلیارد بریکس» و یا چیزی دیگر! مرحله بعد سقف 20 میلیارد مطابق دلار!

سردیس ژنرال سلیمانی در مقبره سیمون بولیوار!
آقای رییسی از سیمون بولیوار تمجید کرد و بعدشم از حاج قاسم گفت که نماد مقاومت در مقابل نظام سلطه و چپاول اموال ملتها بود. مادورو هم ضمن تایید حرف ایشون گفت:
من ژنرال سلیمانی را یادم هست و به او ادای احترام میکنم. حمله وحشیانه ای در سال 2018 از آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ما کرده بودند. او به اکیپی دستور داد تا حمله سایبری را کشف کنند و کمک زیادی به ما کرد. خیلی ها در جریان نیستند. من هم ادای احترام میکنم و سردیس ایشان را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رییسی پیش از عزیمت به پاکستان، تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس‌ جمهور عازم پاکستان شد

وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.