سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / چند نکته درباره زندگی «سیلویو برلوسکونی»/ از بیماری عجیب و غریب تا خرید قدرت با پول

چند نکته درباره زندگی «سیلویو برلوسکونی»/ از بیماری عجیب و غریب تا خرید قدرت با پول

افتضاحاتی نظیر برگزاری پارتی های فحشا و عریان از سوی برلوسکونی در ویلایش در شهر میلان و همچنین موارد متعدد درخواست های جنسی برلوسکونی از دختران کم سن و سال که اساسا این موضوع را به یک بِرند برای وی در ایتالیا تبدیل کرده، بسیاری را به این سوال وامی دارد که چگونه یکچنین فردی می تواند به عالی‌ترین سطوح قدرت در جهان غرب برسد؟

سیلویو برلوسکونی“، سیاستمدار راست گرای ایتالیایی و رهبر حزب “فورزا ایتالیا”(ایتالیا به پیشِ) این کشور که سال ها کرسی نخست وزیری ایتالیا را نیز در اختیار داشت، اخیرا و در سن 86 سالگی، در بیمارستانی در شهر میلان ایتالیا، درگذشت.

وی یکی از جنجالی ترین سیاستمداران تاریخ سیاسی کشور ایتالیا به حساب می آید و برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که در دو دهه گذشته، عرصه سیاسی ایتالیا تا حد زیادی تحت تاثیر اقدامات و رویه های جنجالی و خبرسازِ او بوده است. از این رو، به طور خاص می توان به 3 پرده از زندگی سیاسی و اجتماعی برلوسکونی که البته در نوع خود حامل پیام های معناداری در مورد الگوی کنش سیاسی در جهان غرب نیز می باشد، اشاره کرد.

یک: برلوسکونی؛ سیاستمداری که قدرت را با پول خرید
“سیلویو برلوسکونی” از جمله سیاستمدارانی در عصر جدید به حساب می آید که با تکیه بر ظرفیت های مالی خود توانست به راهروهای قدرت در کشورش ایتالیا راه بیابد. او سال ها در صنعت ساختمان سازی ایتالیا فعال بود و از این طریق، ثروت قابل توجهی را به جیب زد. از این رو، او با تکیه بر ثروتش، اقدام به تاسیس رسانه های مختلفِ مکتوب و تصویری کرد و البته که با فعالیت های قابل توجهش در حوزه صنعت سرگرمی و انجام اقداماتی نظیر خرید باشگاه فوتبال “آث میلان” ایتالیا، توانست توجهات گسترده ای را در کشورش به سمت خود معطوف کند.

جالب اینکه وی بعدها حزب فورزا ایتالیا را تاسیس کرد و توانست با کسب پیروزی در انتخابات این کشور و به دست آوردن اکثریت پارلمانی، کرسی نخست وزیری ایتالیا را تصاحب کند. از چشم اندازی کلی، برلوسکونی عملا قدرت و موقعیت سیاسی خود را با پول خرید. مساله ای که بعدها دونالد ترامپ نیز با تکیه بر همین مدل و الگو توانست کرسی ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار بگیرد.

فردی(ترامپ) که حتی قبل از تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا، یک روستای کوچک را نیز در کشورش اداره نکرده بود و صرفا با تکیه بر ثروتش توانست به عالی ترین منصب قدرت سیاسی در آمریکا دست یابد. مسائلی که همه و همه از جایگاه محوری پول و نَه لزوما شایسته سالاری در هرم قدرت کشورهای غربی حکایت دارند.

دو: بیماری جنسیِ عجیب و غریب برلوسکونی
یکی از نکاتی که به شدت در مورد سیلویو برلوسکونی ایجاد حاشیه می کرد، اعتیاد عجیب وی به داشتن روابط جنسی نامشروع بود.

موضوعی که سبب شد تا برلوسکونی بارها با استناد به آن و جرایمی که در این حوزه مراتکب شده، به دادگاه فراخوانده شود و حتی در برهه ای نظیر سال 2011 میلادی، تا حد زیادی موقعیت سیاسی خود را به دلیل رسوایی جنسی‌اش، تضعیف شده و در حال سقوط ببیند.

افتضاحاتی نظیر برگزاری پارتی های فحشا و عریان از سوی برلوسکونی در ویلایش در شهر میلان و همچنین موارد متعدد درخواست های جنسی برلوسکونی از دختران کم سن و سال که اساسا این موضوع را به یک بِرند برای برلوسکونی در ایتالیا تبدیل کرده، بسیاری را به این سوال وا می دارد که چگونه یکچنین فردی می تواند به عالی ترین سطوح قدرت در جهان غرب برسد؟

جالب است که برلوسکونی علی رغمِ حکم دادکاه حقوق بشر اروپایی مبنی بر اینکه وی نباید به عرصه سیاسی به دلیل رویه های مجرمانه اش بازگردد، توانست به عضویت پارلمان اروپایی هم دربیاید و حکم مذکور را به نوعی دور بزند. با این همه، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، رسوایی های جنسی برلوسکونی را بایستی شبیه به کتابی قطور و بی پایان دانست که نه فقط اعتبار و آبروی خودِ وی، بلکه آبروی کشور ایتالیا را نیز بارها و بارها برد.

سه: برلوسکونی و تکیه بر پوپولیسم سیاسی
در نهایت باید گفت گه برلوسکونی در دوران حضور خود در قدرت، توجه ویژه ای را به در پیش گرفتن سیاست‌های پوپولیستی معطوف کرد. در واقع، ضعف وی در برخورداری از سابقه مفید و موثر سیاسی سبب می شد تا او صرفا طرح وعده و وعیدهای مختلف و یا دست گذاشتن روی حوزه های مختلف صنعت سرگرمی(و یا طرح شعارهای عجیب و غریب اقتصادی) که برای مردم ایتالیا جذاب باشند را به عنوان پاشنه آشیل خود برای ماندن در قدرت و حتی افزایش قدرتش در نظر گیرد.

از این رو، وی را باید از جمله نخستین رهبران پوپولیست غربی برشمارد که با تکیه بر ثروت خود و البته نفوذ قابل توجهشان در سازوکارهای پشت پرده قدرت|(برلوسکونی از چهره های شناخته شده مافیای ایتالیا نیز بود)، عوام‌فریبی را در پیش گرفته و از این طریق نیز وی توانست بیش از 20 سال در عرصه معادلات سیاسی ایتالیا به یک بازیگر مهم و محوری تبدیل شود.

پوپولیسم سیاسی در رویکرد کلان برلوسکونی به حوزه قدرت و سیاست به قدری قوی و البته تاثیرگذار بود که برخی تحلیلگران معتقدند حضور برلوسکونی در معادلات سیاسی ایتالیا تا حد زیادی قدرت احزاب در این کشور را کاهش داد و عملا به یک عوام فریب اجازه داد تا منافع و دستورکارهای خود را به هزینه کلیتِ ملت ایتالیا به پیش برد.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.