سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قیمت مواد غذایی در انگلیس 2 برابر شد!

قیمت مواد غذایی در انگلیس 2 برابر شد!

نتایج تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در شرایطی که مردم این کشور تحت فشار هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و تورم دو رقمی، روزگار سختی را سپری می‌کنند، طی یک سال گذشته دو برابر شده است.
جنگ اوکراین طی یک سال گذشته بیشترین خسارت اقتصادی را غیر از خود اوکراین متوجه کشورهای اروپایی کرده است. بحران انرژی، افزایش شدید تورم و رکوردزنی چند باره آن که در چند دهه گذشته در اروپا، بی‌سابقه بوده است، رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کارگران، ورشکستگی هزاران شرکت، اعتصاب و اعتراضات روزانه‌، تنها بخشی از تبعات اقتصادی، سیاسی جنگ اوکراین بوده که کشورهای اروپایی متحمل آن شده‌اند. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می‌برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما طبق ارزیابی جدید صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت نسبت به سایر قدرت‌های اقتصادی جهان قرار دارد و در سال جدید میلادی کوچک‌تر خواهد شد. آخرین ارقام تورم در انگلیس نیز سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران این کشور را غافلگیر کرده و اقتصاددانان را به این نتیجه رسانده که این کشور برای غلبه بر تورم احتمالاً نیازمند رکود اقتصادی است. جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسار گسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.
نرخ بهره بین بانکی هم که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، ۴۵۰ واحد پایه افزایش یافته و هزینه سنگینی را به مخارج مردم تحمیل کرده است. مقامات دولت انگلیس به صراحت به مردم این کشور اعلام کرده‌اند که مشکلات و چالش‌های اقتصادی، در سال جاری میلادی از بین نخواهد رفت و از وعده نصف شدن تورم تا پایان امسال عقب‌نشینی کرده‌اند. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد بحران اقتصادی طی یک سال گذشته تاثیر شدیدی بر افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور داشته است.
بر اساس آخرین یافته‌های مؤسسه انگلیسی ردیابی عادات مصرف‌کننده موسوم به «ویچ» قیمت مواد غذایی طی یک سال گذشته دو برابر شده است.
بر اساس این گزارش گوشت، ماست و سبزیجات از جمله اقلامی هستند که نسبت به یک سال گذشته تقریباً دو برابر شده‌اند. به گزارش «ویچ» تحقیقات صورت گرفته از ۲۶ هزار محصول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس نشان می‌دهد که قیمت آب معدنی، ماهی، غذاهای آماده سرد، پنیر، آب میوه و شکلات افزایش یافته است.
«ربکا توبی» مدیر ارشد بخش تجارت و تعامل با سرمایه‌گذاران در بنیاد غذا در انگلیس در همین زمینه گفت: «ما می‌دانیم که بحران فعلی قیمت مواد غذایی باعث شده که بسیاری از خانوارها از اقلام ضروری خود بکاهند. با توجه به اینکه سطح فقر غذایی در میان کودکان در سال منتهی به ژانویه ۲۰۲۳ دو برابر شده است، دولت باید فوراً اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که همه می‌توانند از عهده خرید و دسترسی به مواد ضروری سالم برآیند.»وی هشدار داد که در غیر این صورت، «شاهد پیامدهای درازمدت بهداشتی و اقتصادی ناشی از بحران هزینه زندگی خواهیم بود که در سال‌های آینده رخ خواهد داد.»
  چندی پیش هم پژوهشکده انگلیسی «کانتار» با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم مواد غذایی از سال ۲۰۰۸ که ثبت داده‌ها در این زمینه آغاز شد، به بالاترین حد رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۹۷۸ دلار به قبوض سالانه آنها اضافه می‌شود.
بر اساس این گزارش، مردم انگلیس این روزها به طور فزاینده‌ای از خرید اقلام مارک‌دار و گران صرف نظر کرده و محصولات ارزان‌تر خریداری می‌کنند. «کانتار» در همین پیوند گزارش داد که فروش محصولات غیرمارک‌دار به لطف دو فروشگاه زنجیره‌ای لیدل و ال‌دی که از خواربار فروشی‌های ارزان‌قیمت در انگلیس به شمار می‌روند، ۱۳.۲ درصد در ماه فوریه(اسفند) افزایش یافته است.
از سوی دیگر، کمبود مواد غذایی در انگلیس طی یک سال گذشته خبرساز شده است. بعد از کمبود تخم‌مرغ، میوه و سبزیجات پر استفاده نیز به دلیل آنچه مشکلات آب و هوایی در اروپا و آفریقا خوانده می‌شود، در فروشگاه‌های ششمین اقتصاد بزرگ جهان کمیاب شده است. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ به سیاست جیره‌بندی متوسل شده تا از تشدید اوضاع جلوگیری کنند. «ازدا» سومین خواربار فروش بزرگ در انگلیس، گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار،کاهو، کلم بروکلی، گل کلم و تمشک را به خرید ۳ بسته به ازای هر مشتری و «موریسنوز» هم فروش این اقلام را به دو بسته محدود کرده است. با این حال طبق گزارش‌ها سیاست جیره‌بندی چندان موفق عمل نکرده و قفسه‌های فروش سبزیجات در بیشتر ساعات روز خالی است.
افزایش فشارها به زلنسکی برای پایان دادن به جنگ
با تشدید بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی و تداوم جنگ که هر روز هزینه‌های جدیدی را از بابت تامین جنگ افزار نظامی برای اوکراین روی دوش دولت‌های اروپایی تحمیل می‌کند درخواست‌ها از زلنسکی نیز برای پایان دادن به جنگ افزایش پیدا کرده است. به گفته «سیمور هرش» روزنامه‌نگار محقق و افشاگر آمریکایی، گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری لهستان از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته‌اند هر طور شده راهی برای پایان دادن به جنگ بیابد.
، «سیمور هرش» در وبسایت خود خبر داد گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری لهستان از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین خواسته‌اند به جنگ حتی به قیمت استعفای خود پایان دهد. هرش گفت: این گروه تحت هدایت لهستان بی‌سروصدا از زلنسکی خواسته راهی برای پایان دادن به جنگ بیابد حتی در صورت لزوم، استعفا دهد. به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از این روزنامه‌نگار آمریکایی، گروه مذکور شامل کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان، لتونی، لیتوانی و استونی است.
هرش افزود رئیس‌جمهور اوکراین نظرش را عوض نمی‌کند و در حال از دست دادن حمایت خصوصی همسایگان خود است. به نوشته اسپوتنیک، هرش به این واقعیت ‌اشاره کرد که امتناع زلنسکی از دستیابی به صلح باعث کاهش حمایت کشورهای همسایه شده است. این روزنامه‌نگار محقق آمریکایی پیش‌تر نیز به نقل از منابع خود گفته بود جنگ اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد و مدت آن به تعداد جان‌هایی بستگی دارد که زلنسکی مایل است قربانی کند. او همچنین در ‌اشاره به تمایل غرب برای غلبه بر روسیه گفته بود درگیری ادامه پیدا کرده زیرا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته در اوکراین پیروز شود.
اتمام بودجه آمریکا برای اوکراین
پایگاه دفاعی «دیفنس وان» نیز گزارش داد که احتمال دارد بودجه اختصاص‌یافته به اوکراین در آمریکا تا ماه اوت(مرداد) به پایان
رسیده و کمک‌های واشنگتن به کیف ناچیز یا حتی متوقف شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری «دیفنس وان»، قانون‌گذاران آمریکایی در سال گذشته میلادی ۴۸.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص دادند که تا به امروز ۳۶.۴ میلیارد دلار آن خرج شده ‌است. پیش‌بینی می‌شود که ۱۱.۳ میلیارد دلار بودجه باقی‌مانده در چهار ماه آینده به پایان برسد. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین، باید یک درخواست رسمی به کنگره بفرستد، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
جان هربست، سفیر سابق آمریکا در اوکراین گفت که بر اساس مکالمات افراد آگاه، دولت بایدن قصد دارد در سال جاری یک بسته کمکی چشمگیر به اوکراین ارائه کند. اما به گفته یک دستیار کنگره آمریکا، از آنجا که بایدن با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مواجه است، احتمال دارد که در صورت شکست ضدحملات اوکراین در فصل بهار کمک به کیف را قطع کند، چون نمی‌خواهد این کمک‌ها تاثیر مخربی بر عملکردش در انتخابات داشته باشد. چندی پیش دبیرکل سازمان ناتو اعلام کرد اروپا و آمریکا طی یک سال گذشته 150 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی روانه اوکراین کرده‌اند.
ماکرون رعیت آمریکا است
خبر دیگر این که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با تلویزیون «تزار گراد» که دیروز در وبسایت وزارت خارجه این کشور منتشر شده است پاسخ اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه علیه مسکو را داد. لاوروف گفت: «ماکرون احساس می‌کند که مثل یک رعیت برای ایالات متحده شده است اما هیچ کاری هم نمی‌تواند انجام دهد».
 به گزارش فارس رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در یک مصاحبه در اظهارات ضد روسی خود گفته بود، «روسیه عملاً متحمل یک شکست استراتژیک در اوکراین شده و به طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است.» وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این اظهارات گفت: «ماکرون باید احساس درماندگی داشته باشد، چرا که سال‌ها درباره استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا حرف می‌زند. او احساس می‌کند رعیت آمریکا است و از این جهت ناراحت است. به خاطر این(تلاش برای استقلال اتحادیه اروپا) تحسینش می‌کنم اما از طرفی هم کاری از دستش برنمی‌آید.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پیوستن ۵ دانشگاه دیگر انگلیس به اعتراضات ضد صهیونیستی

دانشجویان، کارکنان و استادان انگلیس، برای حمایت از آرمان فلسطین، تظاهرات کردند.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.