سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / مسئولین فرهنگی با فرهنگ‌های خدایی قرآن آشنا نیستند

مسئولین فرهنگی با فرهنگ‌های خدایی قرآن آشنا نیستند

حجت الاسلام و المسلمین برهانی آینده پژوه در رادیو گفت‌وگو اظهار كرد: هنوز انقلاب فرهنگی در كشورمان اتفاق نیفتاده است. مسئولین فرهنگی ما با فرهنگ آشنا نیستند و جامعه را به سمت آینده روشن سوق نداده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا برهانی آینده پژوه در برنامه گفتگوی فرهنگی گفت: سینما در غرب از زمانی شروع شد كه نمی‌توانستند حرف‌ها و فرهنگ خود را به صورت كتاب‌ها و نوشتار بر جامعه خود و سایر جوامع حاكم كنند.

وی افزود: از بعد انقلاب آمریكا و فرانسه، اتفاقی تحت عنوان صنعت سینما رخ داد.

كه از همان ابتدا نیز به عنوان یك امر فرهنگی و هنری صرف نبود و كاری صنعتی منحصر به فرد بود كه در بحث اقتصاد و تحول جوامع نقش بسیار پررنگی داشت و عنصر حیاتی این ماجرا بود.

حجت الاسلام برهانی اضافه كرد: فرهنگ غرب، متاثر از اومانیسم است. وقتی این فرهنگ بر جامعه غربی حاكم است، این فرهنگ در سینما نیز ورود پیدا می‌كند و مفهوم اومانیسم را به فرم تبدیل می‌كنند.

حتی وقتی مفهوم منجی گرایی را می‌خواهند به تصویر بكشند، با محوریت آمریكا صورت می‌گیرد كه انسان را محور آن قرار می‌دهد.

وی با بیان اینكه سینمای ما تصویر فرهنگ ماست، گفت: از دهه ۶۰ تا كنون، دچار ولنگاری فرهنگی شده‌ایم و فرهنگی بر كشور حاكم نیست و تصویر ولنگاری فرهنگی در سینما مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام برهانی بیان كرد: درست است كه غرب براساس علایق مخاطب به تولید محصول می‌پردازد، لیكن تفكر، تفكر خود است و تفكر خود را تبدیل به فرم كرده‌اند.

غرب با تفكر اومانیسم خود بهترین فرم را ارائه می‌كنند ولی ما در عرصه فرهنگ و تفكری كه می‌خواهیم حاكم بر مدیوم نشان دهیم و آن را به فرم تبدیل كنیم، این فرهنگ یا دچار واپسگرایی شده است كه دائما در گذشته سیر می‌كند، یا دچار روزمرگی شده است.

غرب مفهوم اومانیسم را در فیلم‌های خود به صورت‌های مختلف حتی منجی گرایی وارد كرده است و براساس آینده شناسی ارائه می‌كند و نقطه مطلوبی در آینده معرفی می‌كند و براساس تفكر خود پیش می‌برد.

و ما غنی ترین منابع فرهنگی را داریم ولی به دلیل عدم سنخیت مسئولین با منابع دچار ولنگاری شده‌ایم.

باید فرهنگی بر سینمای ما غالب باشد، ولی تغذیه فرهنگی در كشور وجود ندارد.

حجت الاسلام برهانی با بیان اینكه متاسفانه فرهنگ ما سوار بر سینمای كشور نیست، گفت: وقتی آمدیم تم اجتماعی نشان دهیم، فلاكت و بدبختی به تصویر كشاندیم. یا زمانی خانه‌های شیك و زندگی‌هایی كه مخاطب آن را لمس نكرده است، به نمایش می‌گذاریم.

و تمی به جامعه نشان می‌دهند كه به لحاظ فرهنگی هیچ تناسبی این جامعه با تصویر مشاهده شده، ندارد تمام اینهابه دلیل فرهنگ زدگی است كه در كشور اتفاق افتاده است.

چون جوان فیلم ساز كشور، تغذیه درست نشده است، و از سوی هم دچار بمباران فكری شده است، وقتی می‌خواهد كاری را به جامعه عرضه كند، دقیقا مطابق عناصری كه به او القا شده است، جلو می‌رود.

وی در پایان گفت: در مسئله فرهنگ و اثر آن در حوزه سینما، باید این را بدانیم با اینكه غرب خود خالی از فرهنگ غنی است، ولی مفاهیم بسیار با ارزشمندی را با محوریت خود به تصویر می‌كشاند.

ولی ما از منابع قوی خود، فرهنگ الهی كه متاثر از منابع قرآنی و دینی ما است را نشناختیم. بعد از انقلاب اتفاقی باید در كشور ما می‌افتاد كه متاسفانه انقلاب ما تنها تغییر حكومت بود و هنوز انقلاب فرهنگی در كشورمان اتفاق نیفتاده است.

مسئولین فرهنگی ما با فرهنگ آشنا نیستند و با فرهنگ‌های خدایی قرآن آشنا نیستند و جامعه را به سمت آینده روشن سوق نداده‌اند، و واژه ولنگاری كه بدان اشاره كردم به معنای این است كه فرهنگ سمت و سو ندارد.

  راحله آجودانی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وقتی خزاعی از خودش برای دفاع از حجاب خرج کرد؛ بهترین پاسخ به تشکیک آقای کارگردان درباره یک قانون

محمد خزاعی در شب اختتامیه با دو دختر کوچکش بر روی سن آمد و به چادرهای آنها بوسه زد. نشان روشن از اینکه او همچنان از آثاری حمایت می کند که نهاد « خانواده» در آن محترم شمرده شود. و البته پیام واضحی بود برای همه آنها که گفته بودند چرا او پاسخ مناسبی به صحبت های کارگردانی که در باره روسری صحبت کرده بود، نداده است.

برگزیدگان فجر۴۲| افخمی بهترین کارگردان شد و سیمرغ بهترین فیلم به مجنون رسید

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.