سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گناه کبیره تا فعل حرام؛ کلمات قشنگ اصلاح طلبان برای بزک رفتارهای منفی/ پوراحمد «مرگ خودخواسته» را انتخاب کرد!

گناه کبیره تا فعل حرام؛ کلمات قشنگ اصلاح طلبان برای بزک رفتارهای منفی/ پوراحمد «مرگ خودخواسته» را انتخاب کرد!

اصلاح طلبان عادت دارند برای مفاهیم منفی و رفتارهای ناهنجار و مواردی از این دست عبارات زیبا انتخاب کنند. به «اغتشاش»، اعتراض می‌گویند، به «توحش»، نافرمانی مدنی می‌گویند یا اینکه به «بی بند و باری، هرزگی و برهنگی»، آزادی می‌گویند.

موردی که از سال های اخیر در رسانه های زنجیره ای اصلاحات دیده می شود آن است که برای افرادی که خودکشی می کنند عبارت «مرگ خودخواسته»(!) را درج می کنند و سعی می کنند از بار منفی این گناه کبیره بکاهند و حتی بار مثبت به آن بدهند. حداقل در چند خودکشی معروف سال های گذشته از هنرمندان و خبرنگاران، این مورد به وضوح از سوی رسانه های اصلاحات و سلبریتی ها دیده شده است.

در تازه ترین مورد چند روزنامه اصلاح طلب، به خودکشی کیومرث پوراحمد، کارگردان 74 ساله سینما ضمن پوشش خبری در صفحه اول با عنوان «مرگ خودخواسته» پرداخته اند. دیگر رسانه این جریان هم از تعبیر «پایان ناگهانی زندگی» استفاده کرده اند.

خودکشی گناه کبیره است
دکتر محسن میرباقری، کارشناس مذهبی و مفسر قرآن کریم در گفتگویی که سال 1400 با خبرگزاری تسنیم انجام داد، در پاسخ به این سوال که «نوع مرگ افرادی که خودکشی می‌کنند چگونه است و چه تفاوتی با مرگ طبیعی دارد؟» گفت: کسی که خودکشی می‌کند همانند یک قاتل و محرم در پیشگاه خداوند حاضر می‌شود. چون او هم یک نفر را کشته است و آن فرد، ‌خود شخص است. بنابراین خودکشی همان قتل است و فرد قاتل محسوب می‌شود.

به همین دلیل است که بر اساس روایات این نکته مشخص می‌شود که کسی که خودکشی می‌کند بسیار سخت جان می‌دهد. وقتی فرشته‌های عذاب بر او نازل می‌شوند، آنها در حالی هستند که به خود ظلم کرده‌اند. چنانکه در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ؛‌آنان که فرشتگان، جانشان را در حالی که ظالم به خود بوده‌اند می‌گیرند.»

و فرشتگان به آنها می‌گویند: «بَلَى إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛‌ آری، خداوند به آنچه انجام می‌دادید عالم است.» از کارهای بسیار زشت آن است که انسانی را بکشد، چراکه ما مسئول و نگهدارنده خود نیستیم بلکه بنده خدا هستیم و حضور ما در این دنیا برای آن است که رسم بندگی را به جا بیاوریم.

گناهی که پس از شرک به خدا، اشد مجازات را دارد
حجت الاسلام ادیب یزدی کارشناس مذهبی در گفت وگویی که آبان سال گذشته با خبرگزاری فارس داشت، درباره موضوع خودکشی گفت: نص صریح قرآن کریم است کسی که خدا را نشناسد و منکر حق باشد، وای بر حالش است حال اگر خدا را بشناسد و او را رحیم نداند، باز بر احوالات او باید تاسف خورد. پس قتل نفس از گناهان کبیره و اشد کبائر است و فرقی بین کشتن خود و دیگری وجود ندارد. کسی که انتحار می کند و به سببی خود را هلاک می کند، تمام عقوبت هایی که بر قتل دیگری عقوبت می شود، بر او هم هست. فرقی هم بین نوع کشتن خود وجود دارند. اینکه بگوییم با یک حربه خود را بکشد، سم بخورد، از بلندی خود را پرت کند، ترک خوردن و آشامیدن کند تا از گرسنگی مریض شود و بمیرد، خود را به سبب بیماری مداوا نکند و یا اینکه کسی بخواهد او را بکشد، در صدد دفاع از خود بر نیاید، همه اقسام خودکشی است و در عقوبت هیچ فرقی با هم ندارند.

وجود مبارک مولای متقیان علی ابن ابی طالب(ع) فرمودند: «مومن ممکن است به هر نوع مرگی بمیرد اما هرگز خودکشی نمی‌کند. پس کسی که بتواند خون خود را حفظ کند و از قاتل خود جلوگیری ننماید تا کشته شود، قاتل خود محسوب می شود. (وسائل الشیعه ، کتاب قصاص، باب 5)». امام باقر(ع) نیز فرمودند: «به درستی که مومن به هر بلایی مبتلا می شود و به هر قسم مردنی می میرد، مگر اینکه خود را نخواهد کشت. (کتاب کافی). از اصحاب امام صادق(ع) نیز نقل شده که از قول امام فرمودند کسی که عمدا خود را بکشد، در آتش جهنم تا ابد خواهد ماند.

بچه ای که در رحم مادر کشته می شود در حکم با کشتن دیگران مساوی است و دیه قتل او مانند بزرگسال است هر چند کشنده آن مادر و پدر او باشند مثل اینکه مادری دوایی بخورد تا بچه را بکشد، در این صورت تمام عقوبت های مربوط به آدم کشی شامل او نیز می شود و دیه قتل نفس یعنی هزار مثقال طلا را باید بپردازد و البته خودش نیز از این پول سهمی نمی برد و تنها به ورثه طفل می رسد.

همین نشان می دهد شرع مقدس اسلام چقدر درباره زندگی و حیات انسانی ارزش و اهمیت قائل است که درباره هیچ موضوعی آنقدر تأکید نکرده، حتی از بین بردن ماده تکوین انسان که قرآن نیز بدان اشاره کرده  دیه برای انسانی که در نطفه از بین برود یا حرام باشد، مشخص است. براین اساس بچه در رحم مادر اگر نطفه باشد 60 مثقال طلا دیه اوست، اگر استخوان بندی شده باشد 80 مثقال، اگر جنین شده باشد اما هنوز روح نداشته باشد 100 مثقال و اگر روح در آن دمیده و پسر باشد هزار و اگر دختر باشد پانصد مثقال طلا بر گردن مسببان قتل نفس او است.

در نهایت آدمی چه اینکه خودش را بکشد، چه یک نطفه یا یک انسان را فرقی نمی کند ، قتل نفس کرده و باید دیه بپردازد درحالیکه خودکشی یکی از بزرگترین گناهان کبیره است و شاید بعد از شرک به خدا و یأس از رحمت خدا، بزرگترین گناه در اسلام باشد که در قرآن و روایات نیز بدان پرداخته شده است

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نظر مقام معظم رهبری درباره سریال هفت سر اژدها

اژدهای هفت‌سر فساد

نکوداشت استاد علی نصیریان

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

یک دیدگاه

  1. نیم نگاهی به این خراب اباد

    وقتی شهردار سابق تهران در دولت ارتجاعی و وطن فروش روحانی عمدا با قصد قبلی همسرش را آبکش کرد و با شلیک مستقیم پنج گلوله در هنگام استحمام به وحشیانه ترین شکل بقتل رساند چه گفتند ؟

    همسر اقای نجفی پرستو بود

    وا اسفا ازاین همه دناعت وپستی این جماعت متعصب وبت تراش که هرگاه وقایع منطبق با امیال پلیدشان رخ نمینماید دست به چه فجایعی درلاپوشانی ماجرا میزنند وسریع با تحریف ماجرا سعی دارند تا زهر رفتارشان را درکام مردم شیرین جلوه نمایند با تحریف کلامسعی دارند زهرماری را که بخوردشان داده اند را شیرین تصورکنند

    درحالی که اگر بپذیریم دل این بنده خدا کوچک بوده پس مجازبودند که دست به چنین جنایتی بزند چرا دیگران که چنین کاری میکنند را نباید کوچک دل دانست پس بنابراین طبعا احکام الهی را باید مبتنی بر دلهای مرتکبینشان سنجید و اعمال حکم نمود .

    بدنیست نیم نگاه به خراب ابد موجود درجهان بیاندازیم انگاه قضاوتش با خوانندگان محترم

    بنا براین امارها زائن روسیه کره جنوبی وهند بالاترین رتبه را دربین کشورهای بااصطلاح پیشرفته دنیا را دارد

    براستی اگه انجا هم خراب اباده چرا چوبش را مدام تو سراین ملت میزنند و اگر نه چرا انجا این همه خودکشی دارد

    لینک ادرس منبع خبر :

    https://fa.wikipedia.org/wiki/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.