سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حضور آمریکا در جنگ نیابتی اوکراین نظم جهانی را به خطر ‌انداخته است

حضور آمریکا در جنگ نیابتی اوکراین نظم جهانی را به خطر ‌انداخته است

تارنمای آمریکایی «هیل» با زیر سؤال بردن حضور آمریکا در «جنگ نیابتی اوکراین»، سیاست‌های واشنگتن را «تهدیدی برای نظم بین‌المللی و عامل نابودی جایگاه آمریکا در جهان» دانسته است.
آمریکا طی 11 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد با هدف تضعیف روسیه تمام توان نظامی، سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی خود و متحدانش را به میدان آورده تا شاید، یکی از رقبای قَدَر خود را کنار بزند.
بر اساس گزارش‌ها واشنگتن تاکنون به تنهایی بیش از 100 میلیارد دلار انواع کمک‌های تسلیحاتی و اقتصادی را روانه کیف کرده و متحدانش را هم وادار به همین کار کرده است. در جدیدترین مورد از این کمک‌ها پنتاگون اعلام کرد که 2.6 میلیارد دلار بسته تسلیحاتی دیگر راهی اوکراین می‌کند به نوشته وبگاه «نشنال» این بسته جدید شامل ۵۰۰ میلیون دلار مهمات و تجهیزات و ۲.۱ میلیارد دلار انواع  خمپاره‌انداز، موشک و سامانه‌های ضد زره است. پنتاگون اعلام کرده که ۲.۱ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی از محل بودجه تحت ابتکار کمک امنیتی اوکراین تامین خواهد شد.
کمک ۵۰۰ میلیون دلاری نیز که به گفته پنتاگون عمدتاً مهمات است، از بودجه سازمان بازنشستگی ریاست جمهوری آمریکا تامین می‌شود. همزمان آمریکا اعلام کرده آمادگی دارد تا آموزش نیروهای اوکراینی را وسعت بخشد و آن‌طور که گفته است آموزش آنها بر انواع مختلفی از تسلیحات و مانورهای نظامی متمرکز خواهد بود. از زمان آغاز جنگ در سال گذشته میلادی، پنتاگون در مجموع بیش از هفت هزار نظامی اوکراینی را آموزش داده که اکثر این دوره‌ها در آلمان برگزار شده است.
گزارش‌های زیاد نیز از حضور نیروهای عضو ناتو و داوطلبان مزدور در میادین جنگی اوکرین منتشر شده است. استفاده از زندانیان اعدامی، زورگیرها و اراذل و اوباش نیز گزارش شده است. اما رویکرد آمریکا در آموزش و تسلیح جبهه اوکراین با انتقاد شدید نشریه آمریکایی «هیل» مواجه شده است: «دولت جو بایدن به جای این که به دنبال توافق آتش بس برای متوقف کردن جنگ فرسایشی [در اوکراین] باشد به همراه برخی از متحدانش در حال آموزش هزاران نظامی جدید اوکراینی و مسلح کردن اوکراین برای دور جدید حملات در بهار امسال است…غرب با ارسال تسلیحات از ماه دسامبر (آذر-دی) به اوکراین، جریان انتقال تسلیحات را با شدت بیشتری ادامه داده است.
یک تهاجم بزرگ بهاری توسط نیروهای اوکراینی (با تکیه بر تجهیزات تازه تامین شده غربی و با نیروهای تازه جذب شده) می‌تواند به تلفات گسترده منجر شود.»
این رسانه آمریکایی در ادامه نوشته «با طولانی شدن جنگ دو تحول ممکن است رخ دهد: روسیه و چین ممکن است همکاری راهبردی خود را علیه غرب تقویت کنند و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین حملات علیه تایوان را آغاز کند.» به گزارش ایرنا در بخش دیگری از گزارش «هیل» می‌خوانیم: «یک دولت آینده‌نگر در آمریکا از رویارویی همزمان با چین و روسیه پرهیز می‌کند. سیاست آمریکا به تبدیل دو رقیب طبیعی این کشور به شرکای راهبردی کمک کرده و در نتیجه آمریکا به طور جدی با خطر زوال نسبی مواجه شده است.»
این رسانه آمریکایی در ادامه با ناموثر دانستن سیاست تحریم نوشته است: «چنین سیاستی به مشارکت سودمند دوجانبه بین روسیه و چین کمک کرده است. در حالی که تمرکز اصلی چین بر مناطق پیرامونی خود از ژاپن و در سراسر آسیای جنوب شرقی تا هند است و توجه روسیه عمدتاً بر اروپای شرقی و مرکزی متمرکز شده است. در حالی که روسیه به دنبال حفظ نفوذ در میان کشورهای هم مرز با جبهه غربی خود است، چین ایجاد هژمونی به ویژه در مورد تایوان، دریای چین جنوبی و هند را هدف قرار می‌دهد.» در پایان این گزارش آمده «غرب مدعی است تهاجم روسیه به کیف، پایه‌های نظم بین‌المللی را متزلزل کرده است اما اقدامات آمریکا می‌تواند با کمک به برتری چین، آغازگر نظم جدیدی شود و این مسیر قرن بیست و یکم را به شیوه‌ای تغییر دهد که جنگ جهانی اول، قرن بیستم را متحول کرد.»
بحران زباله در فرانسه ادامه می‌یابد
اما در حالی که آمریکا همچنان بر طبل جنگ نیابتی می‌کوبد و زلنسکی برای دریافت جنگ‌افزار بیشتر راهی لهستان شده است، ماکرون و رئیس‌کمیسیون اروپا نیز راهی چین شده‌اند تا شاید بتوانند با استفاده از ظرفیت چین راهی برای پایان جنگ و خروج آبرومندانه کیف از آن پیدا کنند چرا که بیش از این توان تحمل بحران‌های ناشی از این جنگ را ندارند. دیروز همزمان با ورود ماکرون به پکن اتحادیه دولتی کارگران خدمات شهری در «پاریس» اعلام کرد که قرار است روزهای آینده اعتصاب مجددی را آغاز کنند. 
نقل از «خبرگزاری فرانسه» این دور از اعتصاب‌ها زمانی صورت می‌گیرد که انبوهی از زباله‌های جمع‌آوری نشده در خیابان‌های پایتخت وجود دارد. توقف سه هفته‌ای در جمع‌آوری زباله در ماه گذشته در اعتراض به اصلاحات ریاضتی حقوق بازنشستگی، شهر را پر از زباله کرد طوری که ارتفاع برخی از زباله‌ها به بیش از دو متر می‌رسید. اتحادیه دولتی «سی‌جی‌تی» از اعضای خود خواسته تا اعتصاب بعدی را از پنجشنبه (امروز) آغاز کنند. این اتحادیه از اعضای خود خواسته تا به طور فعال و به تعداد زیاد در اعتصابات شرکت کنند.
ابراز پشیمانی کلینتون
در خبری دیگر «بیل کلینتون»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، گفته از فشار بر اوکراین برای کنار گذاشتن کلاهک‌های هسته‌ای خود پشیمان است. او در مصاحبه با رادیو و تلویزیون ایرلند گفته «اگر جنگ افزارهای هسته‌ای هنوز در اوکراین وجود داشت، روسیه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲ به این کشور حمله نمی‌کرد.» به گزارش ایرنا به نقل از وال استریت ژورنال آمریکا در سال ۱۹۹۴ با بوریس یلتسین و لئونید کراوچوک سران وقت روسیه و اوکراین به توافق رسید و «تفاهم ‌نامه بوداپست» امضا شد.
بر اساس این توافق، کلاهک‌های هسته‌‌ای که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در خاک اوکراین مستقر بودند، از این کشور خارج شدند. به زعم کلینتون، توافق‌های آمریکا و روسیه در جهت احترام مسکو به حاکمیت و مرزهای اوکراین نیز کوته‌بینانه بود. روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر گزارش کرده بود که کلینتون در سال ۱۹۹۴ مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار و «ضمانت‌های امنیتی قوی» را برای خلع سلاح هسته‌ای به کراوچوک پیشنهاد کرده بود.
کلینتون در مصاحبه با رسانه ‌ایرلندی این را هم گفته که: «می‌دانستم که پوتین از توافق یلتسین برای عدم تغییر مرزهای اوکراین حمایت نمی‌کند. اوکراینی‌ها می‌ترسیدند که سلاح‌های هسته‌ای خود را از دست دهند زیرا فکر می‌کردند این تنها چیزی است که آنها را در برابر توسعه‌طلبی روسیه محافظت می‌کند.» بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، پس از امضای تفاهم نامه سال ۱۹۹۴، کراوچوک گفته بود: «اگر فردا روسیه وارد کریمه شود، هیچ‌کس خم به ابرو نمی‌آورد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تحلیل حیرت انگیز مقام امنیتی اسرائیل از اسلام و حماس

ويدئو/خداوند با صابران است

در جنگ اوکراین شکست خوردیم از احمق‌ها می‌خواهم با روسیه صلح کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.