سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ترور نافرجام رقیب اصلی اردوغان محافظ قلیچدار اوغلو کور شد!

ترور نافرجام رقیب اصلی اردوغان محافظ قلیچدار اوغلو کور شد!

مسئولی در حزب جمهوری‌ خلق ترکیه گفته «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس‌این حزب و اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی اردوغان، هدف ترور قرار گرفته که در جریان آن یک نظامی کشته و یک محافظ نابینا شد. به خود «قلیچدار اوغلو» آسیبی نرسیده است.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه، فرمان برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری را در تاریخ ۱۴ ماه مه ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) امضا کرد؛ یعنی تا حدود 2 ماه دیگر یکی از پر سروصداترین انتخابات منطقه برگزار خواهد شد. ۳۶ حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور مجاز عنوان شده‌اند، اما به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین «اردوغان» و «قلیچدار اوغلو» خواهد بود. جالب است که رئیس‌جمهور ترکیه از همین حالا نسبت به پیروزی اپوزیسیون (یعنی رقبایش) در انتخابات ماه مه هشدار داده و آن را «فاجعه‌ای» برای کشور خوانده است.

اردوغان در حالی لحن خود را تندو‌تیزتر کرده که کشورش برای سخت‌ترین انتخابات آماده می‌شود. اردوغان با انتقادات شدید به دلیل افزایش تورم و نحوه عملکرد دولتش در قبال زلزله ویرانگر ماه گذشته میلادی روبه‌رو است.
به هر حال، این انتخابات از همین حالا پر حاشیه است. «ازگور اوزل» معاون رئیس‌فراکسیون حزب «جمهوری خلق» در پارلمان ترکیه گفته تلاش‌هایی برای ترور قلیچدار اوغلو صورت گرفته است. «او این را هم گفته که سه ماه پس از اینکه اولین هشدارها درباره خطر ترور کمال قلیچدار اوغلو داده شد، کاروان او در شهرک «ساواش» در شهر «آرتوین» (شمال شرق ترکیه و عمدتا ارمنی‌نشین) هدف تیراندازی قرار گرفت که در این واقعه یک نیروی نظامی کشته شده و یکی از محافظان یکی از چشمانش را از دست داد. به گفته او در فاصله یک و نیم کیلومتری از کاروان نیز مقدار زیادی مواد منفجره در داخل یک خودروی ون یافت شد که برای کشتن ۵۰۰ نفر کافی بود. اوزل به تاریخ دقیق این واقعه اشاره‌ای نکرده است.
آن‌طور که فارس نوشته، معاون رئیس‌فراکسیون حزب جمهوری خلق ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه «هالک تی.وی» گفته دولت ترکیه قصد داشت یک خودروی زرهی در اختیار قلیچدار اوغلو قرار دهد، اما او ترجیح داده با خودروی شخصی‌اش جابه‌جا شود. او همچنین گفته قلیچدار اوغلو، در جریان شرکت در یک مراسم ختم در شهرک «شابوک» در شهر آنکارا نیز هدف حمله قرار گرفته و برخی نیز گفته بودند که باید خانه قلیچدار اوغلو آتش زده شود.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که «علاء‌الدین الدمیر» رئیس‌سابق سازمانِ افراطی «گرگ‌های خاکستری» نیز چندی پیش به شبکه «هالک تی.وی» گفته بود اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد «سازمان مافیایی» سعی دارد قلیچدار اوغلو را ترور کند؛ سخنانی که جنجال‌برانگیز شد. این سخنان و هشدارها در حالی است که قلیچدار اوغلو به عنوان نامزد واحد احزاب پنج‌گانه معرفی شده و قوی‌ترین رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان محسوب می‌شود. انتخاباتی که قرار است در ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شود و قلیچدار اوغلو مانند هر نامزد دیگری در ده‌ها شهر و استان «میتینگ» انتخاباتی (نشست تبلیغاتی) برگزار خواهد کرد.
در پایان برای تکمیل نکته‌ای که در آغاز این گزارش آمد باید افزود که اردوغان در شرایطی دستور برگزاری انتخابات را امضا کرده که اخبار داخلی از توافق قریب‌الوقوع حزب «عدالت و توسعه» او با حزب «رفاه جدید» به رهبری «فاتح اربکان»، پسر «نجم الدین اربکان»، نخست‌وزیر فقید ترکیه حکایت دارد؛ این گام اول و مهم را کارشناسان به عنوان دالی بر گسترش ائتلاف جمهور ائتلاف حاکم در ترکیه به رهبری اردوغان و متحدانش معرفی کرده‌اند. همچنین باید توجه داشت، در حالی که اخبار و گزارش‌ها از گسترش ائتلاف اردوغان حکایت دارد، اخبار خوبی از احزاب معارض او شنیده نمی‌شود. اختلافات آشکارا میان ائتلاف معارضان، پس از ماه‌ها رایزنی بین‌شان نمایان شد؛ اختلافاتی که تحلیلگران آن را ضربه‌ای به امید مخالفان برای سرنگونی اردوغان می‌دانستند.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.