سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نهادهای زیرمجموعه رهبری همواره حسابرسی می‌شوند 

نهادهای زیرمجموعه رهبری همواره حسابرسی می‌شوند 

مدیرعامل سازمان حسابرسی گفت: همه دستگاه‌ها و نهادهای زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری حسابرسی می‌شوند.

  «قدرت‌الله اسماعیلی» دیروز در نشست خبری اعلام کرد: سازمان حسابرسی زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و بر اساس قانون بر عملکرد 750 شرکت دولتی و وابسته به دولت نظارت دارد و گزارش‌های متعدد حسابرسی، بازرسی قانونی،‌ حسابرسی عملیاتی و حسابرسی تملک دارایی سرمایه‌ای را تهیه و به مراجع ارسال می‌کند. وی افزود: گزارش حسابرسی شرکت‌های عمومی دولتی برای اولین از طریق سامانه کدال در اختیار مردم قرار گرفت. در 9 ماهه سال جاری 1671 فقره گزارش توسط سازمان حسابرسی صادر شده است که از این تعداد 52 درصد گزارش‌های دارای اظهارنظر مقبول، 46 درصد اظهارنظر مشروط و دو درصد عدم اظهارنظر و همچنین اظهارنظر مردود داشته است.

به گفته مدیرعامل سازمان حسابرسی، در سال جاری 91 شرکت دولتی به خاطر تخلفات حسابرسی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند از این بین برخی هم بانک‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و شرکت‌های مادرتخصصی بوده‌اند.

اسماعیلی مهم‌ترین موارد تخلف در این شرکت‌ها را عدم رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون بودجه، قانون برنامه، قانون احکام دائمی و عدول از بودجه و نیز عدم رعایت قانون پولشویی عنوان کرد و افزود: یک سری تکالیفی به شرکت‌ها محول شده و برخی شرکت‌ها آن تکالیف را انجام نداده‌اند.

او در مورد حجم کل بدهی دولت گفت:‌ کل بدهی دولت در اختیار ما نیست و حتی خود دولت هم از آن اطلاع ندارد. در زمینه بدهی دولت به بانک‌ها هم رقم دقیقی وجود ندارد چرا که اختلاف رقم وجود دارد. به خاطر اینکه بانک‌ها در زمینه سود و وجه التزام برای جریمه تأخیر رقمی اعلام می‌کنند که دولت آن را رقم را قبول ندارد و روش محاسبه سود و وجه التزام بین بانک‌ها و دولت تفاوت پیدا می‌کند. بر اساس قانون سود مرکب را نمی‌پذیریم اما در برخی از بانک‌ها وجه التزام را هم حساب می‌کنند.

مولد‌سازی کل دارایی‌ها و املاک دولت

مدیرعامل سازمان حسابرسی در مورد حجم کل دارایی‌ها و املاک دولت و دارایی‌هایی که در مسیر مولد‌سازی یا واگذاری قرار می‌گیرند تصریح کرد: سازمان حسابرسی در زمینه دارایی‌های دولت ورود نکرده چون اطلاعاتی در اختیار ندارد. تنها کاری که کرده‌ایم تدوین استانداردهای حسابرسی است که برای بخش عمومی به طور کامل در کشور ما اجرا نشده است. اگر این استانداردها در زمینه حسابداری بخش عمومی اجرا شود آن موقع می‌توانیم شناسایی دارایی‌های دولت را انجام دهیم الان ثبت و ضبطی از کل دارایی‌های دولت نداریم.

اسماعیلی افزود: دولت‌ها در دوره‌های مختلف می‌آیند و می‌روند ولی گزارشی از عملکرد مالی و میزان دارایی‌ها ندارند که یک دولت به طور شفاف اعلام کند با چقدر دارایی دولت را تحویل گرفته و با چقدر دارایی آن را تحویل می‌دهد. یعنی دولت تاکنون هیچ وقت صورت‌های مالی کل دولت را نداده است.

وزارتخانه‌ها حسابرسی نمی‌شوند

وی در مورد اینکه آیا وزارتخانه‌ها حسابرسی می‌شوند، گفت: وزارتخانه‌ها حسابرسی نمی‌شوند اما شرکت‌های زیرمجموعه سازمان‌های دولتی را هم حسابرسی می‌کنیم. نهاد ریاست جمهوری هم حسابرسی نمی‌شود. در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه هم صورت‌های مالی را بدهند. برخی سازمان‌ها صورت‌های مالی را تهیه کرده و در مرحله حسابرسی قرار دارد اما هنوز وزارتخانه‌ها صورت‌های مالی تهیه نکرده‌اند.

رئیس‌سازمان حسابرسی ادامه داد: بانک مرکزی و صدا و سیما هم حسابرسی نمی‌شوند بلکه توسط یک هیئت نظارت بر حسابرسی آنها نظارت می‌شود و ما درخواست کرده‌ایم و نامه‌نگاری شده است. در مورد سازمان حسابرسی هم هیئت عالی نظارت مرکب از نمایندگان سه قوه بر آن نظارت می‌کنند و گزارش‌های شش ماهه و یک‌ساله در این زمینه ارائه می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها، حسابرسی می‌شوند درباره بانک‌ها گفت:‌ بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که بخشی از سهام آن در اختیار دولت است و مدیریت آن را دولت تأیید می‌کند حسابرسی می‌کنیم اما بانک‌های خصوصی مانند آینده و پارسیان در حوزه کاری ما قرار ندارد. وی در مورد حسابرسی نهادهای عمومی تصریح کرد: در سال‌های اخیر مؤسسه حسابرسی مفید راهبر درست شده است که همه دستگاه‌ها و نهادهای زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری را حسابرسی می‌کند. از جمله حسابرسی بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)و سایر نهادهای زیرمجموعه رهبری توسط این موسسه و زیر نظر دفتر بازرسی رهبری فعالیت می‌کنند.

گفتنی است، رئیس ‌و برخی اعضای دولت قبل، همواره درصدد‌انداختن تقصیرات و ناکارآمدی‌های خود به گردن نهادهای حاکمیتی غیردولتی بوده‌اند و هستند اما حالا معلوم شده که دولت‌ها، اشراف آنچنانی به دخل و خرج و دارایی‌های خود ندارند چون حسابرسی نمی‌شوند اما تمام نهادهای زیرمجموعه رهبری حسابرسی می‌شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شاعری که در بیت رهبری غوغا به پا کرد!

"ای صبا دست سلیمانی چه شد" شعر خوانی طوفانی محمد رسولی

پاسخی به فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص بیانات رهبری

ضد انقلاب به‌دنبال غلبه دادن حاشیه‌ها بر متن بیانات رهبر انقلاب است تا مقصود حقیقی کلام ایشان به مخاطب منتقل نگردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.