سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نگاهی به زبانه‌های آتش خانمان‌سوز سرما در اروپا؛ چشم آبی‌ها چگونه با زمستان سخت دست و پنجه نرم می‌کنند؟/ از سوزاندن فضولات گربه در انگلیس تا کوپن‌بندی هیزم در فرانسه

نگاهی به زبانه‌های آتش خانمان‌سوز سرما در اروپا؛ چشم آبی‌ها چگونه با زمستان سخت دست و پنجه نرم می‌کنند؟/ از سوزاندن فضولات گربه در انگلیس تا کوپن‌بندی هیزم در فرانسه

با رسیدن فصل سرما، همانطور که پیش‌بینی می‌شد کشورهای اروپایی با بحران انرژی رو به رو شدند. اگر چه برخی به دنبال بایکوت کردن آن هستند؛ اما بحران انرژی همچنان مسئله‌ای مهم و تاثیر گذار در آینده است.

  با شروع جنگ اوکراین، جهان غرق در بحران شد. بحران‌هایی اعم از بحران‌ اقتصادی، بحران‌های امنیتی و شاید پر سر و صداترین آنها «بحران انرژی» در است. آن زمان پیش‌بینی می‌شد در فصل سرما کشورهای اروپایی با مشکل انرژی رو به رو شوند و این مشکل در سیاست خارجی این دولت‌ها تاثیر داشته باشد. پیش‌بینی‌ای که از قضا درست بود.

همزمانی این بحران با برودت کم سابقه هوا در دیگر کشورها از جمله ایران و ترکمنستان – که باعث چالش در تامین گاز شده است- باعث شده عده‌ای که عشق و محبت مازوخیستی‌شان به غرب ریشه تاریخی داشته است، در صدد انکار زمستان سخت اروپا باشند.
 بررسی رسانه‌های غربی نشان می‌دهد، بحران انرژی مسئله امروز غرب است. اروپا برای حل این بحران دست به سیاست‌های عجیبی زده است. برای مثال بلومبرگ اخیرا گزارشی درباره بحران انرژی در اروپا ارائه کرده است. این رسانه آمریکایی مدعی شده که قبوض حامل‌های انرژی «بسیار گران و غیرقابل پرداخت» شده‌اند.
همچنین در ادامه مطلب، نگارنده پیش‌بینی کرده است که بازار جهانی گاز تا سال ۲۰۲۶ تعدیل نخواهد شد. اتفاقی که چالشی عظیم برای اقتصاد کشورهای غربی خواهد بود.
فرانسه نیز که در جریان اغتشاشات ایران اظهارنظرهای مداخله‌جویانه‌ای انجام داده بود، این‌روزها برای گرمایش از هیزم استفاده می‌کند. رسانه «لوکال فرانس» که اخبار اتفاقات اجتماعی فرانسه را پوشش می‌دهد در گزارشی، نحوه اخذ کوپن خرید هیزم را آموزش داده است.
روش عجیب دیگری که کشورهای غربی برای گرم نگه داشتن خانه‌ها استفاده شده است، سوزاندن «فضولات گربه» بوده است. تلگراف در گزارشی به کشورهایی که از این روش استفاده می‌کنند پرداخته است. البته روی آوردن به این روش دلیلی اقتصادی نداشته است؛ بلکه گرانی چوب و هیزم باعث روی آوردن مردم به فضولات گربه برای گرم کردن خود شده است.
البته اگر چه تاکنون بحران انرژی موجب فروپاشی در ساختار تامین گاز اروپا نشده است؛ اما هنوز زمان زیادی از سرما که از قضا اوج آن خواهد بود باقی مانده است. یکی از چالش‌های احتمالی بر هم خوردن پیمان‌های میان اروپا و شرکت‌های تامین کننده انرژی خواهد بود.
دولت‌های غربی برای ایجاد یک قیمت متعادل برای گاز تصمیم گرفتند تا همگی به عنوان یک مشتری، گاز خریداری کنند. این اتفاق اگر چه باعث شد قیمت گاز به حد ورشکسته کردن کشورها نرسد اما برای شرکت‌های تامین انرژی خیلی مطلوب نیست. زیرا شرایط بحران گاز، بر خلاف پیش‌بینی‌ها در آسیا نیز چالشی است. چنین وضعیتی موجب خواهد شد تا بازار گاز دوباره رقابتی شود و قیمت‌ها افزایش یابد.
بلومبرگ در گزارشی دیگر به این موضوع پرداخته است. شرکت‌های تامین کننده انرژی در آسیا و اروپا، هر دو از منابع یکسانی گاز را ارا‌ئه می‌دهند، منابعی همچون آمریکا و قطر. حال آنچه که وضعیت را برای اروپا نگران کننده می‌کند، افزایش قیمت‌ها در آسیا است. قیمت گاز در آسیا در حال افزایش و نزدیک شدن به قیمت اروپا است؛ در چنین وضعیتی چرخش شرکت‌ها از اروپا به سمت آسیا بعید نخواهد بود.
سایت تحلیلی «ای پی نیوز» نیز در مقاله به تحلیل وضعیت پرداخته است. در مقاله ذکر شده است که اگرچه به خاطر زمستان نسبتا گرم و همکاری شرکت‌های تامین کننده تاکنون ساختار تامین انرژی اروپا دچار فروراشی نشده است اما بحران انرژی به ایستگاه آخر خود نرسیده است.
اتفاقات زیادی می‌تواند وضعیت را مجددا تغییر دهد. اتفاقاتی همچون خرابکاری که شب گذشته در خط گاز میان لیتوانی و لتونی (که حجم زیادی از گاز اروپا را تامین می‌کند) رخ داد؛ می‌تواند خیلی زود وضعیت را بحرانی کند. همچنین برداشتن محدودیت‌های کرونایی و اوج گرفتن مجدد این بیماری می‌تواند معادلات را به هم بریزد.
اگر چه بر خلاف پیش‌بینی‌ها کشورهای آسیایی نیز دچار بحران انرژی شدند اما این مسئله ناقض عظیم بودن بحران انرژی در اروپا نیست. رسانه‌های معاند و عده‌ای در داخل به بهانه تسویه حساب سیاسی با دولت؛ به دنبال انکار و پوشاندن این واقعیت هستند. بحران انرژی اروپا همچنان مهم و تاثیرگذار در معادلات جهانی است، چه عده‌ای بپذیرند و چه بخواهند آنرا بایکوت کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آشنائی بیشتر با درخت توت

🔺 توت تنها میوه‌ای است که بعد از سپری‌شدن تمام فصل سرما میوه می‌دهد. 🔻 …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.