سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حمله اغتشاشگران به ساختمان‌های دولتی در برزیل با ادعای تقلب در انتخابات

حمله اغتشاشگران به ساختمان‌های دولتی در برزیل با ادعای تقلب در انتخابات

اغتشاشگران حامی ترامپِ برزیل که هم اکنون در فلوریدای آمریکا حضور دارد با تحریک شبکه‌های اجتماعی و با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور روز یک‌شنبه به ساختمان‌های دولتی در پایتخت یورش برده و برای ساعاتی کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری این کشور را اشغال کردند. رئیس‌جمهور برزیل هم دستور سرکوب را صادر و با کمک ارتش غائله را جمع کرد.

۶ ژانویه ۲۰۲۱ (چهارشنبه 17 دی 2021) طرفداران ترامپ، نامزد شکست خورده انتخابات با شعار «تقلب» و با یورش به کنگره آمریکا و اشغال چند ساعته آن بحرانی را خلق کردند که تبعات سیاسی و امنیتی آن هنوز هم‌گریبان آمریکا را رها نکرده است. اما 9 ژانویه 2023 (یک شنبه 19 دی 1401) تاریخ این بار در برزیل تکرار شد و طرفداران «ژائیر بولسونارو» معروف به ترامپ برزیل با همان ادعای به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری این کشور یورش برده و چند ساعتی مهم‌ترین نهادهای این کشور را اشغال کردند. براساس گزارش یاهونیوز، بولسونارو که سیاستمداری پوپولیست، غربگرا و متعلق به حزب راست افراطی است، در اقدامی مشابه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲ سال پیش مدعی تقلب در انتخابات شده بود، با طرح این ادعا، انگیزه اصلی حمله طرفدارانش به ساختمان‌های دولتی برازیلیا را فراهم کرد. در زمان آشوب‌ها بولسونارو در آمریکا حضور داشت و داسیلوا رئیس‌جمهور قانونی برزیل نیز در پایتخت حضور نداشت و کنگره و دادگاه عالی این کشور نیز تعطیل بودند.

علامت سؤال‌های بزرگ!

 با وجود این که این حمله تحت عنوان «یورش به دموکراسی» از سوی بسیاری از کشورها و نهادها محکوم شده ولی ابعاد ماجرا هنوز کاملاً روشن نشده است. به عنوان مثال ویدئویی از حامیان«ژائیر بولسونارو» در یورش به کنگره با پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا منتشر شده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است شماری از نیروهای امنیتی در این آشوب‌ها با اغتشاشگران همراهی کرده‌اند! بدین ترتیب برخی تحلیلگران معتقدند، با وجود محکومیت این حملات از سوی آمریکا، این کشور می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. پس از خوابیدن غائله بود که غرب علیه آن موضع گرفت!

نقش تلگرام و اینستاگرام در آشوب‌ها

برخی گزارش‌ها از نقش بارز شبکه‌های اجتماعی در آشوب‌های روز یک شنبه برزیل حکایت دارند. در همین رابطه روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: در هفته‌های منتهی به حملات خشونت‌آمیز روز یک شنبه اغتشاشگران به کنگره و دیگر ساختمان‌های دولتی برزیل، رسانه‌های اجتماعی این کشور مملو از فراخوان‌ حمله به پمپ بنزین، پالایشگاه‌ها و سایر زیرساخت‌ها بود و از مردم دعوت شده بود تا در پایتخت تجمع کنند.

آن طور که خبرگزاری ایرنا نوشته در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده «سازمان ‌دهندگان تجمع روز یک‌شنبه (۱۸ دی) تاریخ، فراخوان زمان و مسیرهای «کاروان‌ آزادی» که مردم را از دست‌کم ۶ ایالت برزیل به پایتخت منتقل می‌کرد، در پیامرسان تلگرام منتشر کردند. در یکی از پست‌ها آمده بود: میهن‌پرستان توجه کنید! مشغول سازماندهی یک هزار اتوبوس هستیم. ما به (حضور) ۲ میلیون نفر در برازیلیا نیاز داریم. این کنشگری آنلاین منجر به آن شد که اتوبوس‌هایی پر از مسافر روز یک شنبه به پایتخت وارد شوند و هواداران بولسونارو به سه ساختمان اصلی دولتی یورش برده، آنها را تخریب کرده و بنا بر گزارش‌ها، آتش زده و دست به سرقت اسلحه زدند…پژوهشگران دریافته‌اند که در تارنمای اشتراک فیلم تیک تاک، پنج مورد از هشت نتیجه نخست جست و جوی کلید واژه «رأی‌گیری» شامل عباراتی مانند «رای تقلبی» و «رای دستکاری شده» بوده است. هزاران کاربر فیس بوک و اینستاگرام نیز با جست و جوی عبارات مربوط به انتخابات، به گروه‌هایی هدایت می‌شدند که سلامت رأی‌گیری را زیر سؤال می‌بردند. در تلگرام، مرکز سازماندهی راست افراطی برزیل، یک ویدیوی پربیننده که توسط مسئولان حذف شده، خواستار قتل فرزندان هواداران لولای چپگرا شده بود.»

کودتا بود

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در تمام رسانه‌های اجتماعی، مطالب حامی کودتا و هشتگ ‌های رایج طرفداران بولسونارو که مدعی «تقلب در انتخابات» و «انتخابات به سرقت رفته» هستند، دست به دست می‌شوند. سازمان ‌دهی‌‌ها و

خشونت‌‌آمیزترین مطالب در پیام ‌رسان تلگرام که تا حد زیادی بر آن نظارت نمی‌شود، انجام می‌شود. بنا بر اعلام محققان برزیلی، توئیتر نیز به‌ شدت توسط حلقه‌ای از کاربران پر مخاطب راست ‌گرا که هوادار بولسونارو بوده و به ترویج «تقلب در انتخابات» می‌پردازند، استفاده می‌شود. حساب‌های چند تن از این کاربران که اکنون در آمریکا اقامت دارند،مسدود شده است.

بازداشت 400 نفر ظرف چند ساعت

آشوب‌های اغتشاشگران حامی ترامپ برزیل روز یک‌شنبه با مداخله ارتش و نیروهای امنیتی برزیل جمع شد. بر اساس گزارش‌ها دست کم 400 تن از آشوبگران در درگیری‌های روز یک شنبه از سوی پلیس و نیروهای امنیتی بازداشت شدند. سی.ان.ان گزارش داد که معترضان در کنگره آتش به پا کردند و دست به غارت ساختمان‌ها زدند. «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور نیز حملات به ساختمان‌های دولتی در برازیلیا را وحشیانه خواند و دستور استفاده از نیروهای فدرال برای برقراری نظم در پایتخت را صادر کرد. بر اساس فرمان «لولا» که روز یکشنبه از «سائوپائولو» توسط وی خوانده شد، مداخله نیروهای فدرال تا ۳۱ ژانویه(11 بهمن) ادامه خواهد داشت. براساس گزارش شبکه ماهواره‌ای گلوبو، لولا دا سیلوا روز دوشنبه به محض بازگشت به پایتخت از کاخ ریاست‌جمهوری و دادگاه عالی بازدید کرده است.وی تاکید کرد:«بولسونارو مسئول این وضعیت بوده و باعث آن شده است. او شاید از فلوریدای آمریکا این حوادث را هدایت می‌کند. او به فلوریدا رفت تا از تنفیذ اختیارات ریاست جمهوری به من پرهیز کند.»رئیس‌جمهوری برزیل نیروهای امنیتی را هدف انتقاد قرار داد و آنها را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ورود آشوبگران به کنگره به «بی کفایتی، بدعهدی و بدخواهی» متهم کرد.لولا خاطر نشان کرد که صحنه‌های دیده شده در برازیلیا در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و این خشونت را خرابکارها و فاشیست‌ها اعمال کردند.»

 مسئولان برزیلی اعلام کردند که ساختمان‌های دولتی مزبور از آشوبگران، بیش از ۵ ساعت زمان برد.به گفته مقام‌های مسئول، پلیس و نیروهای امنیتی برای شکستن خطوط اغتشاشگران گلوله‌های پلاستیکی شلیک و از داخل بالگرد گاز اشک آور پرتاب کردند. دیوان عالی برزیل نیز فرماندار

« برازیلیا» پایتخت را به دلیل قصور در برقراری امنیت پایتخت به مدت ۹۰ روز از سمت خود برکنار کرد. «الکساندر دی موراس»، قاضی دیوان عالی برزیل همچنین به رسانه‌های اجتماعی فیس بوک، توئیتر و تیک تاک دستور داد تا تبلیغات هواداران کودتا را مسدود کنند.به نوشته رویترز، مسئولان برزیلی همچنین تحقیقات در مورد این حمله را که بدترین یورش به نهادهای دموکراتیک این کشور در ۴ دهه اخیر به شمار می‌رود، آغاز کرده‌اند.

واکنش بولسونارو

در حالی که نوک پیکان انتقاد همه رسانه‌ها بولسونارو را نشانه رفته و وی را به عنوان مقصر حملات روز یک شنبه معرفی می‌کنند اما ترامپ برزیل اتهامات مطرح شده از سوی «لولا داسیلوا » مبنی بر حمله حامیانش به ساختمان‌های دولتی را رد کرد و آنها را بدون سند و مدرک خواند. وی همچنین در توئیتر نوشت،‌ تظاهرات مسالمت‌آمیز جزئی از دموکراسی است؛ با این حال، غارت و تصرف ساختمان‌های دولتی‌، همان‌طور که امروز(یک شنبه) رخ داد، و همچنین آنچه که توسط چپ‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ انجام شد، مشمول این قانون نمی‌شوند.». وی افزود که در طول مدت ماموریت خود همواره به قانون احترام گذاشته و شفافیت را حفظ کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رفراندوم ۱۲ فروردین در اسناد لانه جاسوسی آمریکا؛ “بی‌شک خمینی رفراندوم را خواهد بُرد!”

لانه جاسوسی آمریکا در حدفاصل ۱۵ بهمن ۵۷ الی ۱۲ فروردین ۵۸

قدردانی وزیر کشور از رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.