سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نمایی زیبا از مسیه ۴۵، خوشه پروین یا هفت خواهران

نمایی زیبا از مسیه ۴۵، خوشه پروین یا هفت خواهران

گالیله برای اولین‌بار با استفاده از تلسکوپ خود، ستارگان کم‌نور خوشه پروین را که با چشم قابل مشاهده نبودند، رصد کرد، این خوشه به دلیل سحابی‌های بازتابی آبی رنگ خیره‌کننده‌اش معروف است.

 ناسا به طور روزانه تصاویری با موضوع فضا و ستاره شناسی را برای علاقه‌مندان به این حوزه منتشر می‌کند. تصویر امروز با عنوان « مسیه ۴۵، خوشه پروین یا هفت خواهران» منتشر شده است.

خوشه ستاره‌ای زیبای پروین یا هفت خواهران که در فاصله ۴۰۰ سال نوری از ما از میان یک غبار کیهانی عبور می‌کند، به دلیل سحابی‌های بازتابی آبی رنگ خیره‌کننده‌اش معروف است. این خوشه در صورت فلکی ثور و بازوی جبار در کهکشان راه شیری قرار دارد.

خوشه پروین از دوران باستان به‌عنوان مجموعه‌ای فشرده از ستارگان شناخته می‌شد و گالیله برای اولین‌بار با استفاده از تلسکوپ خود، ستارگان کم‌نور این خوشه را که با چشم قابل مشاهده نبودند، ترسیم کرد. چارلز مسیه خوشه پروین را به عنوان چهل و پنجمین جرم آسمانی غیردنباله‌دار در فهرست معروف خود ثبت کرد.

در اسطوره‌های یونانی، پلیاد‌ها هفت دختر اطلس و پری دریایی پلیونه بودند. نام والدین آن‌ها روی دو ستاره از ۹ ستاره درخشان خوشه درج شده است.

این تصویر تلسکوپی به‌خوبی پردازش و کالیبره‌شده رنگی، ستاره‌های نقطه‌ای و رشته‌های ریز غبار بین ستاره‌ای را نشان می‌دهد که حاصل بیش از ۹ ساعت نوردهی است.

نمایی زیبا از مسیه ۴۵، خوشه پروین یا هفت خواهران

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.